Comisia Europeană trebuie să susțină investițiile în tehnologii pentru îmbunătățirea condițiilor de transport al animalelor, susține europarlamentarul liberal Daniel Buda, vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură (AGRI) din Parlamentul European.

La nivel european au loc în ultima vreme discuții pe tema bunăstării animalelor, inclusiv în timpul transportului. 

În cadrul Comisiei privind Protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, a avut loc o audiere publică, la care au participat mai mulți experți ce au formulat recomandări de viitor pentru îmbunătățirea componentei de bunăstare a animalelor pe durata transportului. „În calitate de coordonator al Grupului PPE, am adresat o serie de întrebări experților pe marginea prezentărilor susținute cu privire la următoarele elemente: alternative pentru fermierii care exportă în state ce nu acceptă carcase, modalitatea de transport a animalelor pentru reproducție, transportul vițeilor neînțărcați, crearea unei rețele de abatoare, dar și implementarea tehnologiei moderne pentru a îmbunătăți condițiile de transport al animalelor, susținută prin mijloace financiare de UE”, scrie eurodeputatul Daniel Buda.

Este nevoie de îmbunătățirea condițiilor de bunăstare a animalelor pe durata transportului, dar costurile pentru investiții în tehnologii de asigurare a unui climat optim pe durata transportului în camioane și pe vase ar fi prohibitive pentur majoritatea firmelor de transport, spune europarlamentarul PNL. „Ar trebui să venim cu resurse financiare din PAC pentru a moderniza transportul? Dacă am închide transportul animalelor (...) am distruge practic sectorul zootehnic”, a punctat Daniel Buda.

Reprezentnații industriei spun că nu este nevoie de noi reglementări, ci de aplicarea celor deja existente.

„Nu avem nevoie de un alt regulament în afara de 1/2005. Dacă vrem să protejăm animalele, trebuie să punem la dispoziție resursele necesare pentru ca transporturile să fie făcute cu mijloacele necesare. Pe nave, e nevoie ca veterinari oficiali să însoțească transporturile. Bunăstarea animalelor nu se protejează cu reguli, ci dând posibilitatea de a adapta mijloacele de transport. Haideți să nu mai vorbim de reguli mai stricte, ci de finanțări care ar fi mult mai potrivite”, a spus Giuliano Marchesin, Director al organizației crescătiorilor italienid e bovine OI Intercarneitalia.

În același timp, Daniel Buda a insistat asupra necesității dezvoltării rețelei de abatoare, dar și a infractructurii rutiere astfel încât distanțele de transport să fie mult mai scurte. „Totuși, trebuie să stimulăm statele membre pentru ca în Planurile Naționale Strategice să vină cu o resursă financiară pentru a se dezvolta aceste capacități de abatorizare”, a punctat eurodeputatul.

„În zona de unde sunt eu, cel mai apropiat abator este la 239 de km. Dacă un animal își rupe piciorul, trebuie să parcurgă această distanță. Suntem în această realitate. Ce putem face pentru a schimba această realitate?”, a mai spus el. Buda a menționat că trebuie pusă presiune pe autoritățile statelor membre pentru a dezvolta aceste rețele în așa fel încât să ajute la soluționarea acestei probleme spinoase privind limitarea transportului de animale. „Mai mult, prin aceste rețele, dăm plus valoare zonelor deoarece un abator oferă posibilitatea de a crea locuri de muncă, iar consumatorii au accesibilă carne mai proaspătă, la prețuri accesibile”, a mai spus europarlamentarul.

În strategia Farm to Fork, există mențiunile privind nevoia de a actualiza legislația privind bunăstarea animalelor.