În ultimii ani, apicultorii au avertizat în legătură cu scăderea numărului de albine și stupi, pe fondul agriculturii intensive și utilizării pesticidelor, dar și ca urmare a schimbărilor climatice, bolilor și atacurilor invazive.

Comisia pentru agricultură a Parlamentului European a adoptat, în această săptămână, un raport din proprie inițiativă al deputatului Norbert Erdős (PPE, Ungaria), care cere măsuri pentru a proteja și sprijini mai bine sectorul apicol european, precum: creșterea fondurilor pentru programele naționale de apicultură; îmbunătățirea sănătății albinelor (de exemplu prin interzicerea pesticidelor dăunătoare, prin mai multe programe de cercetare sau reproducere), dar și protejarea mai bună a varietăților locale și regionale de albine.

Deși este al doilea producător mondial, după China, UE importă miere pentru a-și asigura consumul intern. Dar un kilogram din cinci nu respectă standardele europene. Conform testelor efectuate de UE, 20% din eșantioanele prelevate la frontierele externe ale UE și la sediile importatorilor nu respectă standardele înalte ale UE. Este vorba de produsele care includ sirop de zahăr sau de mierea care a fost recoltată prea devreme și apoi uscată artificial, potrivit Parlamentului European.

Eurodeputații vor să combată răspândirea de miere contrafăcută pe piața UE, deoarece aceasta pune presiune asupra apicultorilor europeni, duce la scăderea prețurilor și ridică întrebări cu privire la protecția consumatorilor.

„UE solicită măsuri de îmbunătățire a procedurilor de testare și de intensificare a inspecțiilor la import pentru a detecta mai bine cazurile de falsificare a mierii și pentru sancțiuni mai mari pentru fraudatori. De asemenea, deputații europeni doresc îmbunătățirea etichetării, în acest fel consumatorii cunoscând țara din care provine produsul”, se arată în comunicatul instituției.

Raportul adoptat de comisia pentru agricultură solicită, de asemenea, să se promoveze mai bine consumul de miere și beneficiile sale pentru sănătate, în special în rândul copiilor din școli.