Principala prioritate a negocierilor privind relațiile comerciale transatlantice o reprezintă eliminarea barierelor nontarifare, în special în ceea ce privește fructele și legumele, consideră Arnaut Petit,directorul relațiilor comerciale COPA-COCEGA.

Acesta a declarat corespondentului Euractiv că problema barierelor nontarifare aplicate fructelor și legumelor, reprezentate în principal de standardele tehnice de calitate, transport și distribuție, este una dintre problemele aflate de la bun început pe masa negocierilor din cadrul Parteneriarului Transatlantic pentru Comerț și Investiții (TTIP), a cărui a douăsprezecea rundă de negocieri urmează să se desfășoare peste o lună. Aceasta în condițiile în care produsele agricole provenite din Uniunea Europeană sunt supuse, la intrarea în Statele Unite, unei taxe de circa zece procente.

O distanță foarte mare

Potrivit COPA-COCEGA, asociația fermierilor din Uniunea Europeană, fructele și legumele provenite din Uniunea Europeană sunt extrem de dezavantajate în fața produselor similare din Statele Unite. Exporturile de fructe și legume din State către UE sunt evaluate la 2.5 miliarde euro în timp ce importurile sunt evaluate la 0.9 miliare euro. Arnaut Petit a explicat competitivitatea produselor din Statele Unite nu numai prin diferențele de prețuri practicate ci și prin existența barierelor nontarifare impuse produselor care intră în Statele Unite. „Producătorii și comercianții fructelor și legumelor din UE se confruntă cu barierele tehnice impuse schimburilor comerciale ce face ca acestea să elimine trei sferturi din câștigurile posibile” a spus acesta.

Un singur port de intrare

Într-un text publicat în octombrie 2015, COPA-COCEGA a declarat că toate fructele și legumele provenite din Uniunea Europeană trebuie să treacă prin același filtru vamal, Philadelphia Regional Port Authority (Pennsylvania), o restricție administrativă ce limitează accesul produselor europene. „În comparație, fructele și legumele din Statele Unite pot fi exportate și distribuite extrem de repede în Uniunea Europeană, prin toate porturile acesteia, către 500 milioane de consumatori”.

Întrebat de Euractiv, Arnaut Petit a oferit detalii suplimentare cu privire la chestiunea portului unic de intrare în State a produselor europene. Acesta a arătat faptul că Statele Unite au impus o serie de cerințe tehnice importurilor provenite din Spania inclusiv folosirea unui sistem de răcire și ventilare a lămâilor iberice în timpul transportării acestora peste Atlantic. „Această cerință este extrem de costisitoare și cu siguranță nepractică având în vedere cantitățile foarte mari care trebuie transportate. Exportatorii spanioli de lămâi au trebuit să își trimită produsele fără să folosească sisteme de răcire și să folosească porturile în care facilitățile de răcire erau suficiente”, a declarat Petit. „În cazul spaniol, Philadelphia a ajuns singurul port de intrare în Statele Unite” a subliniat acesta.

Oficialul COPA-COCEGA a arătat faptul că aceste probleme au fost discutate în timpul negocierilor dar „spre marea noastră dezamăgire nu am observat nicio soluție reală pentru problemele cu care ne confruntăm. Dacă adăugăm aplicarea tuturor acestor cerințe peste celelalte existente, rezultă echivalentul unei taxe vamale suplimentare de 10% aplicată fructelor și legumelor europene. Și acest lucru este mai mult decât suficient pentru a împiedica comerțul”, a adăugat Petit.  

Uniunea Europeană procedează la fel

La cererea EurActiv, un oficial din cadrul Uniunii Europene, care cunoaște problema îndeaproape, a negat faptul că legumele și fructele de proveniență europeană ar fi restricționate spre un singur port de intrare în Statele Unite, precum cel indicat, Philadelphia. Acesta a admis faptul că, prin forța lucrurilor, direcționarea transporturilor să se facă către porturile unde există suficiente resurse pentru inspecții vamale, în special dacă există probleme privind carantina în cazul unor produse. Sursa a explicat faptul că Uniunea Europeană procedează la fel cu produsele care necesită certificare corespunzătoare standardelor de sănătate. Acest lucru reduce întârzierile și este în interesul cel mai profund al exportatorilor și importatorilor de produse perisabile. Oficialul a adăugat faptul că pentru plante precum și pentru toate produsele ce au legătură cu procesul de plantare și creștere a acestora există, într-adevăr, restricții dar că acestea nu reduc exportul european de legume și fructe doar la portul gestionat de Philadelphia Regional Port Authority. Există 17 porturi de intrare în Statele Unite pentru aceste produse. Aceeași sursă a precizat că există și alte tipuri de restricții în funcție de produs, de exemplu morcovii nu pot fi importați în Statele Unite decât prin porturile atlantice.

Siguranța alimentară

Arnaud Petit, reprezentantul COPA-COCEGA, a subliniat faptul că toate aceste probleme trebuie analizate și discutate de către oficiali ai Statelor Unite și Uniunii Europene. „Propuneri ar trebui făcute în ceea ce privește atingerea obiectivelor comune privind standardele de sănătate ale alimentelor, însă în unele cazuri prin intermediul unor metode sensibil diferite. De ambele părți există un respect deosebit pentru cercetarea științifică și rezultatele acesteia. Să folosim aceste rezultate.”

Într-un interviu recent al Euractiv, Michael R. Taylor, responsabil adjunct pentru alimente și medicină veterinară la US Food and Drug Administration, a declarat că noua lege americană privind siguranța alimentară este flexibilă în ceea ce privește produsele europene și că va exista un proces inerent de armonizare. Oficialul american a declarat că Statele Unite și Europa sunt în fața unei oportunități extraordinare de a-i îmbunătății colaborarea și de a oferi ghidajul necesar în ceea ce privește standardele globale de siguranță alimentară.

Interviu realizat de Sarantis Michalopoulos pentru EurActiv.com