"Aproximativ 20-25 de milioane de tone de grâu trebuie să părăsească Ucraina în mai puțin de trei luni. Alte 50 de milioane de tone de cereale sunt planificate pentru următoarea recoltă, dar este spațiu pentru a găzdui numai 50% din această cantitate", este avertismentul lansat de comisara UE pentru transporturi, Adina Vălean, în fața miniștrilor agriculturii reuniți la Bruxelles, relatează ANSA.

"Eliberarea capacității de stocare este prioritatea imediată pentru Ucraina, dar și pentru UE", a spus Vălean, subliniind că "obiectivul" exporturilor de cereale care trebuie atins este "un minim de trei milioane de tone pe lună, în mod ideal patru", pentru "a asigura suficient spațiu pentru următoarea recoltă".

Primul tren de marfă cu o încărcătură de grâu din Ucraina a sosit în Lituania prin Polonia, în portul Klaipeda, au informat Căile Ferate de Stat din Vilnius. Pentru exporturile sale, Kievul caută rute alternative porturilor ucrainene, blocate de conflictul cu Rusia.

Între timp, un videoclip difuzat de CNN arată noi fotografii din satelit ale portului Sevastopol, din Crimeea, în care se pare că două nave rusești încarcă ceea ce se crede că ar fi grâu ucrainean furat.

Noile imagini înregistrate de Maxar Technologies, datate din 19 mai și 21 mai, arată navele - Matros Pozynich și Matros Koshka - acostate lângă silozuri de grâu, cu cerealele care se revarsă de pe o bandă către o stivă deschisă. Potrivit site-ului de urmărire navală MarineTraffic.com, ambele nave au părăsit portul: Matros Pozynich navighează în Marea Egee, afirmând că se îndreaptă spre Beirut, în timp ce Matros Koshka se află încă în Marea Neagră.

Site-ul subliniază că este greu de știut cu exactitate dacă navele au fost încărcate cu grâu ucrainean furat, dar Crimeea, anexată Rusiei, produce puțin grâu, spre deosebire de regiunile ucrainene bogate în culturi, imediat la nord, Herson și Zaporijia. Oficiali ucraineni și surse industriale au raportat că forțele ruse din zonele ocupate au golit mai multe silozuri și au transportat grâul spre sud.

La începutul acestei luni, nava Matros Pozynich a îndeplinit o misiune similară: a încărcat grâu și a plecat dinspre Marea Neagră pentru a ajunge în Mediterana. Inițial, cu încărcătura sa se îndrepta spre Egipt, dar a fost respinsă de portul din Alexandria, după un avertisment din partea oficialilor ucraineni, potrivit guvernului țării.

De asemenea, i s-a interzis intrarea în Beirut și, în cele din urmă, a andocat în Latakia, Siria, unde Rusia sprijină regimul lui Bashar al-Assad de ani de zile. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a acuzat Rusia în mai multe rânduri că "fură treptat" produse alimentare ucrainene, pe care încearcă să le vândă.

"Hoții ruși fură grâul ucrainean, îl încarcă pe nave, trec prin Bosfor și încearcă să-l vândă în străinătate. Îndemn toate statele să rămână vigilente și să respingă orice propunere de acest tip. Nu cumpărați grâul furat. Nu deveniți complici la crimele rusești. Furtul nu a adus niciodată noroc nimănui", a scris ministrul de externe ucrainean, Dmitro Kuleba, pe Twitter.

"Putin folosește problema alimentară ca armă, impactul se simte nu doar asupra Ucrainei, ci și în Africa și Asia: nu avem nicio îndoială că trupele ruse fură grâu ucrainean sau distrug stocurile, sunt diverse dovezi. Nu putem spune ce putem și ce vrem să facem pentru a contracara situația, deoarece este în desfășurare un război, dar se poartă discuții cu privire la modul de intervenție, odată ce navele au părăsit porturile", a spus un purtător de cuvânt al Comisiei Europene. "Trebuie să ridicăm problema la nivel global și o facem, Egiptul a refuzat să accepte grâul furat din Ucraina".

"Războiul din Ucraina poate duce la o criză umanitară fără precedent: 50% din cerealele consumate în Tunisia provin din Ucraina. Atât în ​​Egipt, cât și în Tunisia există deja raționalizarea pâinii, este un efect indus de război. Este o problemă pe care Europa trebuie să o pună în centrul discuțiilor și al priorităților, deoarece criza alimentară va determina sărăcia absolută și va influența asupra fluxurilor migratorii", a declarat ministrul de Interne italian, Luciana Lamorgese, în cadrul unui eveniment organizat de ALIS, Asociația Logistică a Intermobilității Sustenabile.

Lamorgese a amintit, apoi, de ceilalți factori care afectează plecările migranților: "În Libia avem două guverne, să facem acorduri cu o țară în care nu există claritate la vârf este complicat. Și în Tunisia, situația politică este blocată. Apoi, sunt migranții afgani și sudanezi care sosesc pe mare. Lucrăm la parteneriate cu Europa".

Sursa: RADOR