Comisia a confirmat oficial astăzi că a deschis o investigație legată de posibile practici anticoncurențiale ale Google, în domeniul publicității online.

Comisia Europeană a deschis o investigație formală antitrust, prin care urmează să stabilească dacă Google a încălcat regulile UE din domeniul concurenței favorizându-și propriile servicii de afișare a publicității online, în detrimentul concurenților. Va fi examinat mai ales dacă practicile Google distorsionează concurența atunci când strânge date ale consumatorilor pentru scopuri publicitare, iar apoi le folosește în mod exclusiv. 


Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, care se ocupă de politicile de concurență, a spus: „Google colectează date care urmează să fie folosite pentru publicitate țintită, vinde spațiu publicitar și joacă și rolul de intermediar în publicitatea online. Deci Google e prezent la aproape toate nivelurile lanțului de aprovizionare din domeniul publicității online. Suntem îngrijorați că Google le-a îngreunat serviciilor de publicitate online rivale misiunea de a concura în așa-numitul „ad tech stack”.”


Vestager a mai spus că investigația Comisiei se va concentra și pe politicile Google de tracking (urmărire a comportamentului online al utilizatorilor), pentru a se asigura că respectă regulile concurenței loiale. 


Publicitatea online susține conținutul oferit gratuit consumatorilor. În 2019, bugetele dedicate publicității online în UE atingeau 20 de miliarde de euro. Google este lider în domeniu, operează mai multe servicii de găzduire și afișare de conținut publicitar și, potrivit Agerpres, a realizat în 2020 venituri de 137 miliarde de dolari din publicitatea online.


Investigația Comisiei se va concentra pe zonele în care Google oferă servicii atât advertiserilor cât și publisherilor. Printre altele, va fi investigată obligația de a folosi exclusiv servicii Google pentru a afișa publicitate pe YouTube, restricțiile legate de posibilitatea advertiserilor terți de a accesa date despre utilizatori dar și planurile Google de a interzice cookie-urile terților în browserul Chrome.


Dacă suspiciunile Comisiei se vor dovedi fondate, practicile Google ar putea să fie încadrate ca încălcând regulile concurenței UE (articolele 101 și 102 ale Tratatului de Funcționare a UE care privesc acordurile anticompetitive între companii, respectiv abuzul de poziție dominantă). 


Reuters dezvăluise la finalul săptămânii trecute că executivul comunitar a trimis un chestionar rivalilor Google, prin care a strâns informații legate de practicile comerciale ale Google pe piața publicității online. 


Potrivit Agerpres, Comisia a amendat Google cu 8,25 miliarde de euro în ultimii zece ani pentru practicile sale anticoncurențiale. 


Ce urmează


Comisia Europeană a anunțat că urmează să prioritizeze această investigație, iar informațiile despre ea vor fi centralizate într-un registru public cu numărul AT.40670.