Comisia Europeană a lansat o investigație aprofundată privind sprijinul acordat operatorului român de transport feroviar de marfă CFR Marfă.

Comisia Europeană vrea să afle dacă stingerea de către statul român a datoriilor CFR Marfă și necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat, a anunțat luni Comisia.

CFR Marfă, care este deținut integral de statul român, se confruntă de mulți ani cu dificultăți economice, având datorii foarte mari față de bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale, dar și față de managerul infrastructurii feroviare, CFR Infrastructură, care este, de asemenea, tot o companie de stat.

„Piața transportului feroviar de marfă este o componentă crucială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este operatorul istoric pe această piață în România și a beneficiat de stingerea datoriilor publice și de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie să verificăm dacă un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritățile publice și, în cazul în care răspunsul este negativ, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”, a spus Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica în domeniul concurenței.

Comisia a remarcat că, spre deosebire de transportul feroviar de călători, piața transportului de marfă pe calea ferată din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroși operatori privați; unii dintre aceștia au dobândit o cotă de piață considerabilă, ca urmare a liberalizării pieței în anul 2007.

În martie 2017, Asociația Transportatorilor Feroviari Privați din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susținut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat, cu încălcarea normelor UE în materie.

Investigația efectuată de Comisie va avea în vedere:o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă, constând în conversia creanțelor în acțiuni în valoare de 1,669 miliarde de lei (circa 360 de milioane de euro) în 2013; necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor companiei față de CFR Infrastructură.

Se poate considera că o intervenție a statului în favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat în sensul normelor UE atunci când are loc în condiții pe care le-ar fi acceptat un investitor privat. Comisia va evalua acum dacă aceasta este situația în cazul creditorilor publici ai CFR Marfă sau dacă, dimpotrivă, intervenția statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv față de concurenții săi, constituind astfel ajutor de stat. Dacă va ajunge la concluzia că a fost vorba de un ajutor de stat pentru CFR Marfă, Comisia va evalua dacă este compatibil cu normele UE.