Consumatorii din România nu și-au modificat radical așteptările privind evoluția economiei și a veniturilor personale în trimestrul al treilea, dar dorința de cumpărare a crescut puternic.

În ciuda creșterii veniturilor, scăderii inflației și reducerii TVA-ului, consumatorii din România s-au arătat prea puțin dispuși să își schimbe opinia asupra perspectivei economice în timpul trimestrului al treilea, potrivit celui mai recent studiu GfK privind climatul de consum în Europa.

„După un trimestru doi cu variații minime, așteptările economice au fluctuat pe parcursul trimestrului III, revenind la aproximativ același nivel ca la finalul trimestrului anterior. Luna septembrie s-a încheiat la valoarea de 6,3 puncte, cu aproape un punct mai puțin decât la finalul trimestrului II, dar cu 5 puncte peste valoarea din aceeași perioadă a anului trecut”, se arată într-un comunicat al GfK.

Potrivit sondajului, așteptările privind veniturile au înregistrat, de asemenea, o mică scădere la începutul trimestrului III, dar apoi s-au stabilizat la nivelul de 24,2 puncte până la finalul trimestrului, o scădere de 2 puncte față de sfârșitul trimestrului anterior, dar cu 3,4 puncte peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut.

„Înclinația către cumpărare a înregistrat cea mai mare variație. La începutul trimestrului s-a menținut la nivelul perioadei anterioare, dar în septembrie a crescut la 12 puncte. Aceasta reprezintă o creștere de 6,4 puncte față de finalul trimestrului II și o creștere de 9,7 puncte față de aceeași perioadă a anului trecut”, arată studiul.

La nivelul întregii Uniuni Europene, încrederea consumatorilor este la un nivel ridicat, mai precis la niveluri nemaivăzute de la debutul crizei.

„Înclinația către consum a populației din cele 28 de țări ale Uniunii Europene analizate în studiu și-a continuat tendința ascendentă, încheind trimestrul III al anului la aproape 21 de puncte. Această valoare reprezintă o creștere față de cele 19 puncte înregistrate la finalul trimestrului II și acum se află la o cotă nemaiatinsă de la finalul anului 2007”, susține GfK. 

„Consumul privat s-a dovedit a fi unul dintre pilonii principali ai economiei europene în ultimul trimestru, în condițiile în care numeroase țări și-au îmbunătățit ori și-au menținut înclinația către cumpărare în acest trimestru. Aceste rezultate contrazic rezultatele relativ mixte obținute de diverse țări la alți indicatori: așteptările economice au scăzut în Franța, Germania și Portugalia, iar așteptările privind veniturile au scăzut, de asemenea, în Franța, Austria și Germania, în comparație cu trimestrul al doilea al acestui an”, a comentat Rolf Bürkl, expert în consum al GfK.