Piața de transport rutier din Uniunea Europeană este în creștere, iar restricțiile ar putea afecta negativ competitivitatea anumitor companii și va crea distorsiuni, apreciază transportatorii.

După ce Comisia Europeană a publicat, în mai 2017, primul Pachet de Mobilitate privind transportul rutier, care intenționa să sporească siguranța în trafic și să reducă poluarea, dar a introdus și unele măsuri ce au fost considerate dezavantajoase pentru transportatorii din estul Europei.

„Unele propuneri, în special cele care privesc reconfigurarea cadrului social și obligațiile transportatorilor, au stârnit controverse puternice la nivel european și ridică semne de întrebare în ceea ce privește aplicabilitatea lor”, a remarcat eurodeputatul social-democrat Claudia Țapardel, care a organizat marți, la Bruxelles, conferința „Pachetul pentru mobilitate - realizarea unui echilibru corect între drepturile lucrătorilor și competitivitatea companiilor”.

Potrivit Claudiei Țapardel, membru în Comisia pentru Transporturi a Parlamentului European, anumite prevederi legislative prezintă riscul de a afecta negativ sectorul transporturilor europene și să scoată cu totul de pe piață anumiți operatori.

În schimb, transportatorii consideră că nu este neapărat nevoie de noi legi, cât de aplicara celor existente. „Deși transportatorii din toate statele membre au interese comune ca rezultat al mai multor factori, inclusiv situarea geografică, numitorul comun ar trebui să rămână respectarea principiilor pieței unice și sanționarea celor care nu respectă regulile”, a spus Matthias Maedge, Director General al Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri (IRU).

Maedge spune că nu trebuie blocat accesul firmelor din est, dar trebuie luate în calcul și preocupările exprimate de cele din vest. „Compromisul la care sper că vor ajunge instituțiile europene trebuie să ia în calcul că piața de transport rutier este în creștere, iar orice restricție va afecta negativ competitivitatea anumitor companii și va crea distorsiuni”, a mai spus el.

La rândul său, Pavel Telička, coordonatorul grupului ALDE în Comisia pentru Transporturi și Vice-președinte al Parlamentului European, a evidențiat nevoia de a ajunge la un compromis care să ajute la consolidarea pieței europene. „Deși negocierile din această instituție sunt și vor rămâne la nivel politic, compromisul la care vom ajunge va trebui să răspundă nevoilor sectorului de transport, nu nouă politicienilor”, a spus Telicka

 

„Piața europeană este la acest moment distorsionată din cauza măsurilor unilaterale și protecționiste luate de anumite state membre, iar acest lucru trebuie corectat printr-o legislație care merge către liberalizare și oferă reguli clare și cu adevărat aplicabile”.

 

Eurodeputatul ceh consideră că anumite măsuri din Pachetul propus de Comisie, care sunt sprijinite de alți membri ai Parlamentului European, nu sunt realiste și riscă să afecteze companiile din est sau din alte zone de periferie ale Uniunii.

Mai drastic este Boguslaw Liberadzki, un alt membru al Comisiei pentru Transporturi și Vice-președinte al Parlamentului din partea S&D: „Din păcate, Pachetul de Mobilitate ne-a adus în situația în care vestul Europei pare să vrea să pedepsească estul pentru simplul fapt că firmele sale au ajuns mai competitive și domină piața comunitară în ceea ce privește transportul internațional”.

Liberadzki apreciază că acuzațiile de dumping social sunt „total nepotrivite și false” pentru că tot ceea ce fac transportatorii din est este să se folosească de avantajele competitive din țările lor. „Cu toții ne dorim ca muncitorii și șoferii noștri să fie mai bine plătiți și chiar să ajungă să aibă salarii ca în vest, dar acest lucru nu se poate face peste noapte, ci gradual, respectând ritmul de creștere econimică din țările estice”, a adăugat el.

În opinia Claudiei Țapardel, punctele sensibile rămân restricționarea cabotajului, extinderea Directivei Detașării asupra transporturilor și obligativitatea cazării la hotel a șoferilor în cazul în care nu există însă suficiente parcări securizate, pe care le consideră „abuzive și antieuropene”.

„Nu mi se pare onest să vorbim despre consolidarea pieței unice în termeni abstracți când ceea ce facem ca legislatori ridică în mod evident bariere în calea liberei circulații a mărfurilor și a forței de muncă. Totodată, nu putem ignora nici faptul că vor fi afectate în mod disproporționat statele periferice, cum este cazul României, Spaniei sau Irlandei”, a declarat eurodeputatul român.

Pe aceiași notă, Roberts Zile, coordonatorul conservatorilor din Comisia pentru Transporturi, a subliniat importanța consolidării pieței europene. „Este regretabil că statele membre nu pot ajunge la un compromis în interesul pieței unice și ne luptăm încă să trecem peste clivajul artificial dintre este și vest. Economia noastră are nevoie de reguli egale pentru toate părțile, nu de bariere administrative”, a declarat Zile, în cadrul conferinței organizate la Bruxelles.