Peste 97% dintre companiile mici și mijlocii nu susțin plata defalcată a taxei pe valoarea adăugată, pentru că va avea efecte negative asupra activității lor.

Un sondaj realizat de Consiliul Național pentru Întreprinderile Private Mici și Mijlocii (CNIPMMR) arată că 97,5% dintre respondenți nu susțin plata defalcată a TVA și tot o pondere de 97,5% consideră că această modificare va avea efecte negative asupra activității firmei lor, au anunțat luni reprezentanții Consiliului, scrie Agerpres.

La sondajul efectuat pe site-ul Consiliului pentru IMM-uri în perioada 8-28 august au răspuns un număr de 818 firme, din care 54,1% sunt microîntreprinderi, 19,7% întreprinderi mici, 18,4% întreprinderi mijlocii, 5,9% întreprinderi mari și 1,9% alte forme juridice.

La întrebarea „Ce efecte pozitive asupra activității dvs. considerați să vor fi generate de plata defalcată a TVA?”, 98,5% dintre respondenți au arătat faptul că nu există niciun efect pozitiv.

Printre cele mai importante dificultăți/efecte negative considerate de respondenți că vor fi generate de plata defalcată a TVA, 97,5% au menționat creșterea birocrației, prin dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor).

Alte efecte negative identificate sunt afectarea cash-flow-ului și blocarea banilor (89,9%), costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare (86,2%), costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informative contabile (85,5%), efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare (81%), mai rezultă din sondaj.

Introducerea obligației ca toate firmele din România să plătească TVA într-un cont separat va duce la blocarea întregii economii, întrucât ANAF nu are capacitatea tehnică să gestioneze implementarea acestei măsuri, a declarat luni președintele CNIPMMR, Florin Jianu, într-o conferință de presă.

„România ar fi prima și singura țară unde acest lucru s-ar face în mod obligatoriu pentru toți operatorii economici. În Italia se aplică în mod voluntar pentru firmele care au contracte cu statul. În Polonia se discută de trei ani și se gândesc să o introducă voluntar de la 1 ianuarie 2018. În Marea Britanie se discută tot de trei ani și se gândește introducerea măsurii doar pentru tranzacțiile online, zonă predispusă evaziunii fiscale”, a arătat Jianu.

CNIPMMR consideră că economia se va bloca odată cu introducerea acestei măsuri, din cauză că o cincime din banii pe care îi deține o firmă vor fi blocați într-un cont. „Dacă ANAF nu performează în acest moment cu întreprinderile care nu sunt corecte, cum ne putem gândi că va performa cu peste 300.000 de întreprinzători, pentru că în ordonanța de urgență există obligativitatea ca ANAF să controleze decontul de TVA în termen de cinci zile", a subliniat Jianu.

Nu doar IMM-urile au contestat introducerea cu titlu obligatoriu a plății defalcate la TVA de la 1 ianuarie 2018. Consiliul Investitorilor Străini apreciază că această măsură va avea un impact deosebit de grav asupra mediului de afaceri și va provoca blocaje majore în activitatea tuturor părților implicate.

În schimb, Guvernul consideră că plata defalcată a TVA este „un mecanism care este introdus pentru a crește gradul de colectare a TVA la buget, pentru a crea un echilibru în piață între agenții economici, pentru că astăzi există o diferență mare între cei care nu plătesc TVA și-l folosesc în alte scopuri și cei care sunt de bună credință și fac aceste plăți”, după cum spunea săptămâna trecută Ionuț Mișa, ministrul finanțelor.

Acesta a precizat că pentru acest mecanism s-a stabilit un termen de 1 ianuarie 2018, termen obligatoriu de implementare, cu un termen opțional de 1 octombrie.

Potrivit unei ordonanțe de guvern aprobate de Guvern săptămâna trecută, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii).