Încrederea consumatorilor europeni a ajuns, în ultimul trimestru din 2017, la cel mai ridicat din ultimii 10 ani, dar în cazul României toţi indicatorii au scăzut semnificativ, ca urmare a crizei guvernamentale.

Pe finalul anului 2017, încrederea consumatorilor din Europa era în creștere. În decembrie, indicele climatului de consum calculat de GfK pentru cele 28 de state din Uniunea Europeană a atins valoarea de 21,1 puncte - cea mai ridicată din ultimii 10 ani - față de 20,9 puncte la finalul trimestrului al treilea. GfK prognozează pentru anul 2018 o creștere a consumului casnic din Uniunea Europeană între 1,5 și 2%, în termeni reali.

„Consumatorii europeni consideră că economia este în creștere. Așteptările economice din decembrie 2017 au crescut în medie la 17 puncte pentru toate țările UE - ceea ce reprezintă o creștere clară cu 5 puncte față de luna septembrie. Franța, Germania și Austria au înregistrat creșteri semnificative. În România, pe de altă parte, încrederea consumatorilor în creșterea economică a scăzut drastic în urma crizei guvernamentale care continuă”, se arată într-un comunicat de presă al firmei de cercetare GfK.

Pe baza creșterii economice, oamenii speră şi la salarii mai mari. „Aşteptările privind veniturile sunt pozitive într-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu puţin mai mari faţă de anul 2016. Aceeaşi evoluţie a înregistrat-o şi disponibilitatea de cumpărare”, a spus expertul în consum al GfK, Rolf Bürkl.

„Aşteptări mai mari privind creşterea salariilor s-au înregistrat în Austria şi Slovenia. Şi la acest capitol, România a înregistrat cea mai mare scădere”, se arată în studiu.

De fapt, în cazul României, analiza GfK arată că toţi indicatorii au scăzut semnificativ, în ultimul trimestru al anului 2017, iar aşteptările economice au atins minimul anual în decembrie, ajungând la un nivel de -19,3 puncte, o scădere de aproape 37,6 puncte faţă de maximul anual din luna martie şi cea mai mică valoare din aprilie 2013.

„Criza guvernamentală care continuă în România are efect şi asupra consumatorilor. În ultimul trimestru din 2017, toţi indicatorii au înregistrat scăderi drastice. În acelaşi timp, aşteptările românilor privind veniturile au scăzut şi ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Şi asta după ce, în luna martie, crescuseră la un maxim de 33,7 puncte. Înclinaţia către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an”, se precizează în concluziile studiului.