Încrederea consumatorului român s-a îmbunătăţit în primele două trimestre din acest an şi a ajuns la un indice de 101, în creştere cu 15 puncte faţă de trimestrul IV din 2016, conform rezultatelor studiului Nielsen Consumer Confidence Index.

Nivelul din România este cu doar trei puncte sub nivelul global al indicelui de încredere al consumatorului calulat de Nielsen la valoarea de 104, cu trei puncte procentuale mai mare decât cel din ultimul trimestru din anul anterior.

România este însă mult peste media europeană, iar creșterea de 15 puncte din ultimele două trimestre este una dintre cele mai mari din regiune.

Potrivit studiului citat de Agerpres, cele mai mari niveluri ale indicilor de încredere s-au înregistrat pe pieţele asiatice, cu şase din primii zece indici provenind din zona Asia-Pacific. De asemenea, nivelul de încredere este înalt în majoritatea pieţelor din Europa şi America Latină, deoarece multe dintre acestea au înregistrat o creştere a optimismului consumatorilor.

Statele Unite ale Americii continuă să se menţină în topul încrederii consumatorilor, în pofida unui declin de patru puncte procentuale faţă de trimestrul patru al anului 2016, cu un indice de 117. Şi în Asia-Pacific nivelul de încredere s-a îmbunătăţit, crescând trei puncte până la 114, iar în America Latină încrederea a rămas stabilă la un indice de 85, arătând o creştere de un singur punct procentual faţă de al patrulea trimestru din 2016.

Pentru zona Africa/Orientul Mijlociu, rezultatele studiului arată o evoluţie vizibilă a nivelului de încredere, cu un indice în creştere cu cinci procente, până la un scor de 88.

În Europa, încrederea continuă pe o traiectorie ascendentă pentru al nouălea trimestru consecutiv, 22 din 33 de ţări arătând indicatori în creştere, până la un scor regional de 85. Astfel, în trei dintre cele mai importante cinci economii, încrederea consumatorilor este în creştere: cu două puncte procentuale în Germania (103), opt în Franţa (75) şi cinci puncte procentuale în Spania (91). În schimb, Marea Britanie arată un declin de trei puncte (99), iar încrederea în Italia a rămas constantă de la sfârşitul anului 2016, până la valoarea de 58.

În Europa de Est, sentimentul consumatorilor s-a îmbunătăţit pe o serie de pieţe, inclusiv în România (101, în creştere cu 15 puncte), Slovenia (74, +11 puncte), Estonia (83, +11 puncte), Bulgaria (85, +10 puncte), Letonia (plus 10 puncte, până la 78), Ungaria (70, creştere cu şase puncte) şi Ucraina (57 de puncte). 


Pentru 19% dintre europenii intervievaţi sănătatea este principalul subiect de îngrijorare, urmat de securitatea locului de muncă (pentru 18% dintre respondenţi). De asemenea, mai puţin de unul din cinci respondenţi europeni (18%) şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la economie, în scădere cu trei puncte procentuale faţă de trimestrul al patrulea din 2016.

În ceea ce priveşte creşterea încrederii în România, realizatorii studiului notează că aceasta se datorează unui salt de 16% a numărului de respondenţi care consideră că sunt bune sau excelente perspectivele lor de muncă (de la 35% în T4 anul trecut, până la 51% în T2 2017). Totodată, încrederea în situaţia finanţelor personale a crescut cu 12% (până la 70%), în timp ce 12% mai mulţi respondenţi (până la 45%) consideră că următoarele 12 luni sunt un moment bun pentru a cumpăra lucrurile pe care şi le doresc.

Studiul Nielsen, valabil pentru T2 din acest an, s-a derulat în 63 de ţări, în perioada 9 - 27 mai 2017, pe baza unei metodologii online. Înfiinţat în anul 2005, Indicele Nielsen de Încredere a Consumatorului este lansat trimestrial în 63 de ţări pentru a măsură percepţiile privind perspectivele locurilor de muncă locale, finanţele personale, intenţiile de cheltuieli imediate şi problemele economice ale respondenţilor din întreagă lume. Nivelul de încredere a consumatorilor situat peste sau sub valoarea de referinţă de 100 indică gradul de optimism, respectiv pesimism.