România caută de mai mult un timp un al treilea fabricant de automobile care să se alăture Dacia și Ford. Cea mai recentă idee: un parteneriat între Fiat Chrysler și producătorul de armament Romarm.

Fiat Chrysler Automobiles - care deține brandul Jeep - este interesată de un parteneriat cu Uzina Mecanică București pentru producerea unui vehicul militar, iar o întâlnire preliminară în acest sens a avut loc marți, relatează Agerpres.

Reprezentanții Companiei Naționale Romarm și ai Uzinei Mecanice București au declarat că un acord privind asamblarea de automobile de tip Jeep în România ar fi o oportunitate pentru uzina din capitală care, în prezent, funcționează la aproximativ 10% din capacitate. 

Cine vine după Renault și Ford 

Recent, grupul german Daimler a ales Polonia în detrimentul României pentru construcția unei noi fabrici de 500 de milioane de euro. 

Vicepremierul Costin Borc a explicat că infrastructura (mai bine zis, lipsa acesteia) a fost principalul impediment pentru producătorul Mercedes. Totuși, Ministerul Economiei vrea în continuare să dezvolte industria auto locală, atât la nivelul de producători de componente, cât și atragerea unui al treilea mare producător de mașini. „Atragerea unei investiții mi se pare fundamentală”, a declarat recent Borc, care este și ministrul economiei, în cadrul unui eveniment despre industria auto organizat de Ziarul Financiar.

După ratarea unei fabrici Mercedes, Fiat Chrysler s-ar putea alătura grupurilor Renault, proprietarul Dacia, și Ford. E drept că producătorul italo-american și-a manifestat, deocamdată, interesul doar pentru un parteneriat în ceea ce privește vehiculele militare 4x4 Jeep J8. Potrivit oficialilor români și străini, proiectul este însă unul complex, gama de produse putând fi extinsă și pentru alte vehicule necesare sistemului de aparare, ordine publică și securitate națională. 

Revitalizarea industriei de apărare? 

Directorul general al Companiei Naționale Romarm, Floarea Șerban, a spus că propunerea este una „extrem de importantă”, care ar putea „demara concret procesul de revitalizare a industriei naționale de apărare care, din păcate, a ajuns la praguri critice”. 

Romarm controlează fabricile de armament din România și nu ar fi la prima colaborare cu un producător auto internațional. Fabrica din Cugir a încheiat încă din 1996 un parteneriat cu Daimler pentru producția unor componente pentru cutii de viteze Mercedes, parteneriat extins în 2001 în Star Transmission Cugir, o fabrică nouă de cutii de viteze.

După revoluția din 1989, industria de armament din România s-a redus considerabil, majoritatea fabricilor funcționând la limita de avarie, iar Uzina Mecanică București – unde în trecut s-au construit peste 1.100 de tancuri – acum utilizează doar 10% din capacitate, potrivit directorului Romarm. 

Toader Ulise, directorul uzinei, spune că fabrica are 270 de angajați și, în lipsa comenzilor de tehnologie militară, realizează comenzi pentru produse din industriile navală, aeriană, petrolieră. 

La evenimentul ZF de săptămâna trecută, vicepremierul Borc își exprima dorința de a avea un producător de mașini electrice în România, sau măcar un producător de componente pentru automobile electrice. Pentru moment, un fabricant de vehicule militare ar putea fi un pas pe drumul cel bun, având în vedere că proprietarul Jeep este al șaptelea mare producător mondial de autovehicule.