Introducerea peste noapte în programul de guvernare a unor măsuri care dau peste cap sistemul fiscal românesc au scandalizat organizațiile de business din țară.

Măsurile din noul Program de guvernare creează senzația de criză și reflectă o adevărată disperare privind situația colectării la bugetul de stat, a declarat vineri Florin Pogonaru, președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și președintele Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR), în cadrul unei conferințe de presă.

„Am pornit cu o imagine de țară cu creșterea cea mai înaltă din Europa. Am fost înainte de introducerea acestui val de măsuri, această evoluție fiscală, un adevărat tigru al Europei. Prin introducerea acestor măsuri, una peste alta, pe care nu le comentăm în prezent, pe fond, comentăm numai senzația de criză și panica pe care o creează introducerea unor astfel de măsuri”, explică Pogonaru.

„Începând de la fluturatul impozitului pe gospodării, acum avem impozitul pe cifra de afaceri și asta după ce s-au introdus niște modificări structurale prin salarizarea unitară. Sigur că aceste lucruri reflectă o adevărată disperare privind situația colectării la buget și situația deficitului bugetar. Normal ar fi fost să avem o comunicare deschisă cu Guvernul despre cifre, 'aici este deficitul bugetar, aici va fi deficitul bugetar, cu legea salarizării unitare', asupra căreia, apropo, nu suntem contra creșterii de salarii, este o problemă de corelare a acestor creșteri cu măsurile luate în favoarea mediului de investiții”, a adăugat Florin Pogonaru.

Schimbările de politică fiscală anunțate în noul Program de Guvernare produc turbulențe și afectează grav stabilitatea și încrederea în economia românescă, care plătește deja prețul instabilității în plan politic, susține Camera de Comerț Româno-Americană (AMCHAM). Investitorii americani spun că eventuala adoptare rapidă, fără consultări și evaluări de impact, cât și potențialul impact economic al măsurilor propuse, generează dezechilibre macroeconomice greu de recuperat și îndepărtează investitorii.

Programul de guvernare asumat de Guvernul învestit joi prevede, printre altele, înlocuirea impozitului de profit cu un impozit pe cifra de afaceri cu 2-3 trepte de impozitare, o taxă suplimentară pentru veniturile realizate din exploatarea resurselor, introducerea unei „taxe de solidaritate” pentru cei cu venituri mari (pentru moment, estimate la de zece ori salariul minim), introducerea impozitului pe venitul global în cazul populației, dar și transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajați sau taxe suplimentare pentru produse cu efect nociv asupra sănătății.

Practic, Guvernul PSD-ALDE va desființa cota unică prin adoptarea acestor măsuri. „Cum cota unică s-a dovedit foarte eficientă, încă de la introducere, în sporirea gradului de colectare și fiscalizare a veniturilor în România, schimbarea radicală a sistemului actual de impozitare într-un sistem de impozitare pe cote progresive atât asupra veniturilor persoanelor fizice, cât și asupra veniturilor companiilor, nu poate fi decât rezultatul lipsei fundamentării impactului acestor măsuri”, spune, într-o opinie transmisă Ziarului Financiar, Ramona Jurubiță, Partener KPMG, Head Tax and Legal.

Război fals între sectorul privat și bugetari

Președintele AOAR a vorbit și despre un „război fals între sectorul privat și sectorul public” și a atras atenția că prin creșterea salariului minim „se creează o adevărată pustiire a zonelor sărace ale țării”.

El a atras atenția că, dacă se produc acum creșteri bruște de salarii, unele firme se prăbușesc, și consideră „comică” diferențierea salariului minim „între cei cu diplomă și cei fără diplomă”.

„Este un mediu economic în care cel puțin firmele românești sunt extrem de fragile. Sunt o serie de statistici care arată că firmele românești, 43% din firmele cu capital românesc, au equity negativ, resursele lor au trecut deja pe negativ, fie împrumutate, fie sunt susținute prin banii acționarilor. Deci, când ai un asemenea mediu economic, mai ales pentru firmele românești, trebuie să ai grijă ca orice măsură din asta anunțată peste noapte, fără să fie comunicat ce urmărești, cum urmărești, fragilizează și sperie foarte tare orice nou investitor”.

O dovadă este chiar reacția imediată a mediului de afaceri - mai multe organizații au organizat o conferință de presă la mai puțin de 24 de ore de la publicarea informațiilor referitoare la noul plan de guvernare. Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), AOAR, Romanian Business Leaders, AMCHAM, Camera de Comerț și Industrie Franceză în România, Camera de Comerț și Industrie Româno Germană și Consiliul Investitorilor Străini (CIS), au convocat o conferință de presă comună pentru vineri dimineață pentru a avertiza că lansarea unor astfel de propuneri slăbește încrederea în clasa politică și în executiv, crește semnificativ nivelul de risc, concretizându-se în diminuarea drastică a volumului investițiilor private, românești și străine.

Președintele AOAR a făcut referire și la "naționalizarea" fondurilor de pensii, dar și la măsura privind impozitul pe cifra de afaceri, care intră în contradicție cu prevederi europene.

„Am trăit ieri chestiunea cu fondurile de pensii. Unii anunțau că sigur se naționalizează, alții anunțau că este o prostie. Până la urmă, cu toții ne uităm și ar trebui să discutăm cu Guvernul din nou, ce este cu deficitul, ce este cu colectarea”.

Reprezentanți comuniății de afaceri atrag atenția că impozitarea veniturilor ridică mai multe probleme de ordin juridic, dar și economic.

„În privința acestei legi privind impozitarea pe cifra de afaceri senzația de improvizație este dată de următoarele întrebări pe care ni le punem: s-a uitat cineva la Directiva 112, care sugerează că nu se pot pune impozite pe cifra de afaceri, cu excepția TVA-ului, privind retailul? A doua întrebare, aplicarea impozitului pe cifra de afaceri nu va face inaplicabile convențiile de taxare pe care România le-a semnat cu alte țări? Gândiți-vă că vom fi singura țară cu altfel de impozitare decât impozitarea pe profit, iar convențiile acestea se referă în principal la evitarea dublei impozitări pe profit. Și, a treia remarcă, economic este nefezabil, din cauza marjelor extrem de diferite între diversele industrii și diversele stadii de dezvoltare ale firmelor. Există o credință că un astfel de impozit în general descurajează investițiile”, remarcă Pogonaru.

Și consultanții fiscali spun că ideea de a impozita veniturile nu este în favoarea mediului de afaceri. Impozitul pe cifra de afaceri este un impozit de secol XIX, iar ideea de a-l aplica din 2018 arată incapacitatea autorităților române de a colecta un impozit modern cum este cel pe profit, a declarat Angela Roșca, partener al cabinetului de consultanță TaxHouse.