Introducerea peste noapte în programul de guvernare a unor măsuri care dau peste cap sistemul fiscal românesc au scandalizat organizațiile de business din țară.

Măsurile din noul Program de guvernare creează senzaţia de criză şi reflectă o adevărată disperare privind situaţia colectării la bugetul de stat, a declarat vineri Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) şi preşedintele Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR), în cadrul unei conferinţe de presă.

„Am pornit cu o imagine de ţară cu creşterea cea mai înaltă din Europa. Am fost înainte de introducerea acestui val de măsuri, această evoluţie fiscală, un adevărat tigru al Europei. Prin introducerea acestor măsuri, una peste alta, pe care nu le comentăm în prezent, pe fond, comentăm numai senzaţia de criză şi panica pe care o creează introducerea unor astfel de măsuri”, explică Pogonaru.

„Începând de la fluturatul impozitului pe gospodării, acum avem impozitul pe cifra de afaceri şi asta după ce s-au introdus nişte modificări structurale prin salarizarea unitară. Sigur că aceste lucruri reflectă o adevărată disperare privind situaţia colectării la buget şi situaţia deficitului bugetar. Normal ar fi fost să avem o comunicare deschisă cu Guvernul despre cifre, 'aici este deficitul bugetar, aici va fi deficitul bugetar, cu legea salarizării unitare', asupra căreia, apropo, nu suntem contra creşterii de salarii, este o problemă de corelare a acestor creşteri cu măsurile luate în favoarea mediului de investiţii”, a adăugat Florin Pogonaru.

Schimbările de politică fiscală anunţate în noul Program de Guvernare produc turbulenţe şi afectează grav stabilitatea şi încrederea în economia românescă, care plăteşte deja preţul instabilităţii în plan politic, susține Camera de Comerț Româno-Americană (AMCHAM). Investitorii americani spun că eventuala adoptare rapidă, fără consultări şi evaluări de impact, cât şi potenţialul impact economic al măsurilor propuse, generează dezechilibre macroeconomice greu de recuperat şi îndepărtează investitorii.

Programul de guvernare asumat de Guvernul învestit joi prevede, printre altele, înlocuirea impozitului de profit cu un impozit pe cifra de afaceri cu 2-3 trepte de impozitare, o taxă suplimentară pentru veniturile realizate din exploatarea resurselor, introducerea unei „taxe de solidaritate” pentru cei cu venituri mari (pentru moment, estimate la de zece ori salariul minim), introducerea impozitului pe venitul global în cazul populației, dar și transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajați sau taxe suplimentare pentru produse cu efect nociv asupra sănătății.

Practic, Guvernul PSD-ALDE va desființa cota unică prin adoptarea acestor măsuri. „Cum cota unică s-a dovedit foarte eficientă, încă de la introducere, în sporirea gradului de colectare și fiscalizare a veniturilor în România, schimbarea radicală a sistemului actual de impozitare într-un sistem de impozitare pe cote progresive atât asupra veniturilor persoanelor fizice, cât și asupra veniturilor companiilor, nu poate fi decât rezultatul lipsei fundamentării impactului acestor măsuri”, spune, într-o opinie transmisă Ziarului Financiar, Ramona Jurubiță, Partener KPMG, Head Tax and Legal.

Război fals între sectorul privat și bugetari

Președintele AOAR a vorbit și despre un „război fals între sectorul privat şi sectorul public” şi a atras atenţia că prin creşterea salariului minim „se creează o adevărată pustiire a zonelor sărace ale ţării”.

El a atras atenţia că, dacă se produc acum creşteri bruşte de salarii, unele firme se prăbuşesc, şi consideră „comică” diferenţierea salariului minim „între cei cu diplomă şi cei fără diplomă”.

„Este un mediu economic în care cel puţin firmele româneşti sunt extrem de fragile. Sunt o serie de statistici care arată că firmele româneşti, 43% din firmele cu capital românesc, au equity negativ, resursele lor au trecut deja pe negativ, fie împrumutate, fie sunt susţinute prin banii acţionarilor. Deci, când ai un asemenea mediu economic, mai ales pentru firmele româneşti, trebuie să ai grijă ca orice măsură din asta anunţată peste noapte, fără să fie comunicat ce urmăreşti, cum urmăreşti, fragilizează şi sperie foarte tare orice nou investitor”.

O dovadă este chiar reacția imediată a mediului de afaceri - mai multe organizații au organizat o conferință de presă la mai puțin de 24 de ore de la publicarea informațiilor referitoare la noul plan de guvernare. Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), AOAR, Romanian Business Leaders, AMCHAM, Camera de Comerţ şi Industrie Franceză în România, Camera de Comerţ şi Industrie Româno Germană şi Consiliul Investitorilor Străini (CIS), au convocat o conferinţă de presă comună pentru vineri dimineață pentru a avertiza că lansarea unor astfel de propuneri slăbeşte încrederea în clasa politică şi în executiv, creşte semnificativ nivelul de risc, concretizându-se în diminuarea drastică a volumului investiţiilor private, româneşti şi străine.

Preşedintele AOAR a făcut referire şi la "naţionalizarea" fondurilor de pensii, dar şi la măsura privind impozitul pe cifra de afaceri, care intră în contradicţie cu prevederi europene.

„Am trăit ieri chestiunea cu fondurile de pensii. Unii anunţau că sigur se naţionalizează, alţii anunţau că este o prostie. Până la urmă, cu toţii ne uităm şi ar trebui să discutăm cu Guvernul din nou, ce este cu deficitul, ce este cu colectarea”.

Reprezentanți comuniății de afaceri atrag atenția că impozitarea veniturilor ridică mai multe probleme de ordin juridic, dar și economic.

„În privinţa acestei legi privind impozitarea pe cifra de afaceri senzaţia de improvizaţie este dată de următoarele întrebări pe care ni le punem: s-a uitat cineva la Directiva 112, care sugerează că nu se pot pune impozite pe cifra de afaceri, cu excepţia TVA-ului, privind retailul? A doua întrebare, aplicarea impozitului pe cifra de afaceri nu va face inaplicabile convenţiile de taxare pe care România le-a semnat cu alte ţări? Gândiţi-vă că vom fi singura ţară cu altfel de impozitare decât impozitarea pe profit, iar convenţiile acestea se referă în principal la evitarea dublei impozitări pe profit. Şi, a treia remarcă, economic este nefezabil, din cauza marjelor extrem de diferite între diversele industrii şi diversele stadii de dezvoltare ale firmelor. Există o credinţă că un astfel de impozit în general descurajează investiţiile”, remarcă Pogonaru.

Și consultanții fiscali spun că ideea de a impozita veniturile nu este în favoarea mediului de afaceri. Impozitul pe cifra de afaceri este un impozit de secol XIX, iar ideea de a-l aplica din 2018 arată incapacitatea autorităţilor române de a colecta un impozit modern cum este cel pe profit, a declarat Angela Roşca, partener al cabinetului de consultanţă TaxHouse.