Eurodeputații din Europa Centrală și de Est nu au reușit să amâne din nou votul asupra directivelor ce formează Pachetul Mobilitate, care includ noi restricții privind accesul pe piețele internaționale de transport rutier.

„Astăzi, din păcate, s-a aprobat prima lectură a Pachetului Mobilitate. Mesajul meu pentru pentru transportatorii români este următorul: nu am pierdut războiul! Este doar prima lectură. După alegeri, noul Parlament poate relua întreaga procedură de la capăt”, a comentat eurodeputatul Marian-Jean Marinescu.

Votul fusese amânat în sesiunea parlamentară precedentă, din cauza numărului mare de amendamente, iar mulți deputați credeau că pachetul nu va mai fi adus în plen în actuala legislatură.

Pachetul cuprinde trei directive contestate puternic de către transportatorii din Est, care acuză faptul că sunt tratați diferit în comparație cu colegii din Vestul Europei. Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) acuză faptul că propunerile cuprinse în Pachetul Mobilitate au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al statelor membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transportatorii români și est-europeni vor fi cei mai afectați prin măsurile propuse, care vor determina creșterea semnificativă a costurilor de operare și restricționarea transporturilor rutiere internaționale operate de aceștia în cadrul UE.

De partea cealaltă, Comisia Europeană spune că propunerile de reformă doresc să îmbunătățească aplicarea regulilor în sectorul transportului rutier de mărfuri pentru a preveni practicile ilegale, precum folosirea societăților de tip ”cutie poștală” sau depășirea limitelor existente pentru activitățile naționale.

După adoptarea actelor legislative, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a cerut Președinției Române a Consiliului UE „să nu intre în jocul Europei de Vest și să nu inițieze procedura de trialog privind Pachetul Mobilitate 1, întrucât ar facilita astfel distrugerea transportului rutier de mărfuri din România”. 

Potrivit UNTRR, nu este în joc doar viitorul transportului rutier, dar și milioane de locuri de muncă legate de transport în statele membre ale UE, precum și creșterea economică și competitivitatea Uniunii Europene. 

Pachetul legislativ include noi restricții privind accesul pe piețele internaționale de transport rutier, ceea ce va crește costul operațiunilor pentru transportatorii rutiere și va afecta economia europeană, introducând astfel noi prețuri pentru serviciile de transport, precum și pentru bunuri, susține asociația transportatorilor. „Va exista o concurență mai redusă în Europa, deoarece operatorii de transport rutier vor trebui să se adreseze unor piețe naționale specifice, care au mai puține posibilități de a transporta mărfuri între diferite state membre ale UE”, au comunicat reprezentanții UNTRR.