Parlamentul European a cedat în faţa presiunii ţărilor producătoare de maşini şi au slăbit limitele pentru oxidul de azot (NOx) generate de noile modele diesel. Limita stabilită pentru noul „Euro 6” este mai mult decât dublă faţă de cea din 2007.

Limita stabilită pentru noul „Euro 6”, 168 mg de NOx pe km, este mai mult decât dublă faţă de cea convenită în 2007 (80 mg / km). Din 2020, toate maşinile noi vor putea să emită cel mult 120mg / km.

Urmărind voturile europarlamentarilor români observăm cât de speciali sunt reprezentanţii insulei de latinitate la Bruxelles şi Strasbourg. În ce îi priveşte pe populari, nu e nicio surpriză, când e vorba de considerente de mediu vs. industrie, văd verde în faţa ochilor şi votează cu „creşterea economică”. În urma defectării ‘liberalilor’ eurodeputaţi români de la ALDE către populari, în tradiţia bucureşteană a aviatorismului politic, ei au devenit creştin democraţi şi votează în turmă cu aceeaşi creştere economică. Excepţia notorie este eurodeputata Renate Weber care a votat împotriva relaxării limitelor de emisii la diesel.

Surpriza mare vine de la social-democraţi; dacă în chestiuni ecologice socialiştii europeni sunt de obicei progresişti şi atenţi cu mediul, socialiştii români sunt printre foarte puţinii care au votat cu relaxarea limitelor de emisii. Şi aici sunt excepţii, Daciana Sârbu, Tănăsescu şi Drăghici. Votul lor pentru slăbirea limitelor la emisii diesel e probabil legat de susţinerea industriei auto cu vărful de lance în Dacia Renault pentru că e cel mai mare angajator de pe piaţa românească. E un argument care mai prinde şi la câţiva alţi socialişti est-europeni din Polonia sau Ungaria.

Cu toate acestea, aprobarea relaxării limitelor de emisii e o decizie care va submina toate eforturile de a avea aer curat în Europa şi de a îmbunătăţi sănătatea publică. Costurile vor fi mai mari decât veniturile bugetelor publice din taxarea producătorilor de automobile şi ale angajaţilor din industria auto.

„Este scandalos că cele mai puternice ţări din Europa cred că arderea motorinei murdare e în orice fel bună pentru industria lor auto, în timp ce cetăţenii sunt realmente otrăviţi”, spune Greg Archer, directorul pe politici auto al reţelei europene Transport & Environmnet din Bruxelles (T&E). Comisia Europeană şi membrii progresişti ai Parlamentului European au luptat din răsputeri pentru a preveni un rezultat rău, dar acest lucru nu a fost suficient pentru a contracara presiunea de la guvernele naţionale din UE.

În ciuda protestelor publice, guvernele UE şi-au presat eurodeputaţii să accepte relaxarea limitelor legale deja agreate, în urma comitologiei – un act delegat al Comisiei Europene ce trebuie aprobat sau revocat ulterior de Parlamentul European, un act asemănător ordonanţelor de Guvern din dreptul românesc – din luna octombrie a anului trecut.

Decizia Comisiei şi a statelor membre, explică Archer, depăşeşte competenţele de punere în aplicare a legislaţiei şi este, prin urmare ilegală. Punerea în aplicare a legislaţiei se poate lua în considerare în procedura de testare numai revizuirea limitelor de emisii. Comisia, în urma analizei făcute de propriul ei Centru comun de cercetare, a stabilit că incertitudinea de testare a fost de maxim 20%. Decizia politică de a ridica limita la 50% şi mai mult, pe termen scurt, prin urmare, depăşeşte puterile prevăzute în reglementările Euro 6.

„Există o singură cale de ieşire din acest scandal şi acela este de a avea o revizuire timpurie a flexibilităţii în noul test (factori de conformitate) în 2017 şi să fie cert că toate motoarele diesel îndeplinesc normele Euro 6 pe stradă şi nu în laboratoare până în 2021, cel târziu”, spune Archer.  Până atunci, nicio persoană cu un nivel de inteligenţă minim nu va considera maşinile diesel suficient de curate, iar primăriile marilor oraşe vor fi obligate să le interzică accesul în centrele localităţilor până când vor respecta nişte standarde severe de calitate a aerului.

Decizia Parlamentului European de a relaxa limitele emisiilor la maşinile diesel e injustă moral; regulile nu pot fi dictate de către trişori, legile nu se schimbă pentru a da satisfacţie celor ce le încalcă. E ca şi cum într-o competiţie atletică ar fi prinşi alergători dopaţi, iar imediat după concurs se modifică regulamentul: „de azi înainte, timp de cinci ani, drogurile vor fi permise în atletism”. Ce naiba, oamenii au plătit bilete la stadion, vor spectacol.