Parlamentul European a cedat în fața presiunii țărilor producătoare de mașini și au slăbit limitele pentru oxidul de azot (NOx) generate de noile modele diesel. Limita stabilită pentru noul „Euro 6” este mai mult decât dublă față de cea din 2007.

Limita stabilită pentru noul „Euro 6”, 168 mg de NOx pe km, este mai mult decât dublă față de cea convenită în 2007 (80 mg / km). Din 2020, toate mașinile noi vor putea să emită cel mult 120mg / km.

Urmărind voturile europarlamentarilor români observăm cât de speciali sunt reprezentanții insulei de latinitate la Bruxelles și Strasbourg. În ce îi privește pe populari, nu e nicio surpriză, când e vorba de considerente de mediu vs. industrie, văd verde în fața ochilor și votează cu „creșterea economică”. În urma defectării ‘liberalilor’ eurodeputați români de la ALDE către populari, în tradiția bucureșteană a aviatorismului politic, ei au devenit creștin democrați și votează în turmă cu aceeași creștere economică. Excepția notorie este eurodeputata Renate Weber care a votat împotriva relaxării limitelor de emisii la diesel.

Surpriza mare vine de la social-democrați; dacă în chestiuni ecologice socialiștii europeni sunt de obicei progresiști și atenți cu mediul, socialiștii români sunt printre foarte puținii care au votat cu relaxarea limitelor de emisii. Și aici sunt excepții, Daciana Sârbu, Tănăsescu și Drăghici. Votul lor pentru slăbirea limitelor la emisii diesel e probabil legat de susținerea industriei auto cu vărful de lance în Dacia Renault pentru că e cel mai mare angajator de pe piața românească. E un argument care mai prinde și la câțiva alți socialiști est-europeni din Polonia sau Ungaria.

Cu toate acestea, aprobarea relaxării limitelor de emisii e o decizie care va submina toate eforturile de a avea aer curat în Europa și de a îmbunătăți sănătatea publică. Costurile vor fi mai mari decât veniturile bugetelor publice din taxarea producătorilor de automobile și ale angajaților din industria auto.

„Este scandalos că cele mai puternice țări din Europa cred că arderea motorinei murdare e în orice fel bună pentru industria lor auto, în timp ce cetățenii sunt realmente otrăviți”, spune Greg Archer, directorul pe politici auto al rețelei europene Transport & Environmnet din Bruxelles (T&E). Comisia Europeană și membrii progresiști ai Parlamentului European au luptat din răsputeri pentru a preveni un rezultat rău, dar acest lucru nu a fost suficient pentru a contracara presiunea de la guvernele naționale din UE.

În ciuda protestelor publice, guvernele UE și-au presat eurodeputații să accepte relaxarea limitelor legale deja agreate, în urma comitologiei – un act delegat al Comisiei Europene ce trebuie aprobat sau revocat ulterior de Parlamentul European, un act asemănător ordonanțelor de Guvern din dreptul românesc – din luna octombrie a anului trecut.

Decizia Comisiei și a statelor membre, explică Archer, depășește competențele de punere în aplicare a legislației și este, prin urmare ilegală. Punerea în aplicare a legislației se poate lua în considerare în procedura de testare numai revizuirea limitelor de emisii. Comisia, în urma analizei făcute de propriul ei Centru comun de cercetare, a stabilit că incertitudinea de testare a fost de maxim 20%. Decizia politică de a ridica limita la 50% și mai mult, pe termen scurt, prin urmare, depășește puterile prevăzute în reglementările Euro 6.

„Există o singură cale de ieșire din acest scandal și acela este de a avea o revizuire timpurie a flexibilității în noul test (factori de conformitate) în 2017 și să fie cert că toate motoarele diesel îndeplinesc normele Euro 6 pe stradă și nu în laboratoare până în 2021, cel târziu”, spune Archer.  Până atunci, nicio persoană cu un nivel de inteligență minim nu va considera mașinile diesel suficient de curate, iar primăriile marilor orașe vor fi obligate să le interzică accesul în centrele localităților până când vor respecta niște standarde severe de calitate a aerului.

Decizia Parlamentului European de a relaxa limitele emisiilor la mașinile diesel e injustă moral; regulile nu pot fi dictate de către trișori, legile nu se schimbă pentru a da satisfacție celor ce le încalcă. E ca și cum într-o competiție atletică ar fi prinși alergători dopați, iar imediat după concurs se modifică regulamentul: „de azi înainte, timp de cinci ani, drogurile vor fi permise în atletism”. Ce naiba, oamenii au plătit bilete la stadion, vor spectacol.