Creșterea a fost însă determinată de majorarea prețurilor și nu de creșterea volumelor cumpărate, așa cum s-a întâmplat în 2016, arată un studiu al firmei de cercetare GfK.

Piața bunurilor de folosință curentă cumpărate pentru consum casnic a crescut cu 7% în 2017, dar românii nu au cumpărat mai multe produse, ci mai scumpe.

Pe de-o parte, consumatorii români s-au orientat către produse superioare din punct de vedere al prețului - fenomen numit up-trading, dar și în cazul produselor similare prețurile au fost mai mari din cauza inflației.

Potrivit studiului GfK, produsele de îngrijire a locuinței au înregistrat cea mai mare creștere în 2017, de aproape 10% în valoare. Peste media pieței au crescut și lactatele (mai ales untul, brânza topită și specialitățile din brânză), alimentele ambalate și băuturile. Alimentele proaspete și produsele de îngrijire personală au crescut în același ritm cu piața de FMCG.

„Ponderea promoțiilor a scăzut în valoare pentru produsele de îngrijire orală, băuturile calde, conservele și lactatele. Totuși, promoțiile dețin cele mai mari ponderi în cadrul produselor destinate îngrijirii personale și a locuinței (mai ales în rândul detergenților de rufe și al produselor universale). În cazul băuturilor, cele mai mari cote de piață în valoare pentru promoții le observăm în categorii precum răcoritoare, bere, cafea și ceai. Și ponderea în consum a mărcilor private ale retailerilor a rămas constantă în 2017 comparativ cu anul anterior”, se menționează în studiu.

GfK susține că, la sfârșitul anului 2017, comerțul modern avea o cotă de piață de 59%, în creștere cu 1,4 puncte procentuale față de 2016, iar magazinele de tip discount și cele de proximitate au avut cele mai accelerate creșteri.

Hipermarketurile rămân, totuși, cel mai important canal modern de cumpărare. „Pe parcursul anului trecut au fost vizitate mai des de cumpărători, însă coșurile au rămas la nivelul anului precedent. Magazinele de tip discount au avut vânzări în creștere datorită faptului că oamenii au plătit în medie mai mult la fiecare act de cumpărare și au achiziționat mai des din aceste formate”, arată studiul.

Supermarketurile au beneficiat de o frecvență medie de cumpărare mai ridicată și de coșuri mai mari, și rămân cel mai vizitat retailer. În schimb, evoluția magazinelor de proximitate a fost foarte bună, consideră GfK: „Au reușit să recruteze noi cumpărători, i-au atras mai des în magazine și i-au convins să cheltuiască sume mai mari la un act de cumpărare. Evoluția pozitivă a fost influențată și de expansiunea acestor formate. În ansamblu, în 2017 au fost deschise aproape 220 de magazine de proximitate”.