Statul va fi obligat să plătească dobânzi către contribuabilii de la care a încasat sume nedatorate, calculate pentru intervalul de la data plății și până la înapoierea banilor. Impactul asupra bugetului de stat poate depăși 800 de milioane de lei.

Legislația în vigoare prevede că perceperea dobânzilor în astfel de situații poate fi făcută începând cu 45 de zile de la data depunerii cererii.

Curtea Constituțională a admis, marți, o sesizare făcută de casa de avocatură Niculeasa Law Office, stabilind astfel că un contribuabil care a realizat o plată nedatorată către organele fiscale are dreptul de a percepe dobânzi de la data la care a efectuat această plată și până la data restituirii efective.

„Curtea a reținut că normele criticate generează îmbogățirea fără justă cauză a statului în detrimentul patrimoniului contribuabilului, ca urmare a imposibilității folosirii sumei de bani percepută nelegal și privarea persoanei de o despăgubire adecvată pentru pierderea suferită prin plata respectivei sume”, a precizat Curtea Constituțională. Decizia Curții este definitivă.

Concret, după publicarea în Monitorul Oficial a acestei decizii, contribuabilii care au obținut revocarea ori anularea unui act administrativ fiscal în baza căruia au achitat o creanță fiscală vor putea formula cereri de recuperare a sumelor achitate și de plată a dobânzilor aferente.

„Credem că această decizie va reuși să tragă un semnal de alarmă și cu privire la modul în care este conceput sistemul de contestație a actelor fiscale. În cadrul acestuia, contribuabilul este obligat să aștepte o decizie a organului fiscal asupra unei contestații și abia apoi să se adreseze instanței”, a declarat pentru EurActiv.ro George Trantea, avocat în cadrul Niculeasa Law Office.

Acesta a mai spus că acum, când statul va trebui să achite dobânzi pentru fiecare zi în care întârzie soluționarea contestației, este de așteptat ca sistemul să se modifice, oferind posibilitatea contribuabililor să se adreseze direct instanței dacă statul nu soluționează contestația într-un anumit număr de zile.

Sumele pe care le-ar putea avea statul de plătit

Referitor la impactul bugetar al deciziei, acesta va depinde de sumele conținute de actele anulate de instanță sau revocate de organele fiscale. „Având în vedere că dobânda este de 0,04 sau 0,03 la sută / zi, contribuabili vor putea solicita dobânzi de 14,6 sau 10,95 la sută per an pentru sumele pe care statul, în mod nelegal, le-a perceput. Ținând cont și de durata mult prea mare a litigiilor ce privesc deciziile de impunere, sumelor vor crește exponential”, a mai explicat reprezentantul Niculeasa Law Office.

Pe de altă parte, impactul asupra statului a fost estimat, pentru EurActiv.ro, de specialistul în fiscalitate Gabriel Biriș la 810 milioane de lei, plecând de la câteva cifre conservatoare precum rambursări de circa un miliard de lei lunar și perioada de prescripție de 45 de zile.
„În realitate este minim dublu”, spune Biriș, partener al casei de avocatură Biriș Goran.

Cel mai frecvent, plățile nedatorate sunt cele prevăzute de diverse decizii de impunere care sunt ulterior anulate de instanțe sau sunt revocate chiar de către organele fiscale. Ele pot privi atât impozitul pe profit, cât și TVA sau diverse alte contribuții, a mai spus George Trantea.

În cazul care a determinat acțiunea casei de avocatură și care a condus la soluționarea excepției de neconstituționalitate, dobânzile au fost generate de un impozit pe profit determinat nelegal de către organele fiscale prin eliminarea unor cheltuieli aferente unor servicii de consultanță și management. Suma fusese achitată de contribuabil în anul 2009, fie prin plată directă, fie prin compensare, a precizat avocatul Niculeasa.