Reducerea TVA și veniturile superioare ale populației au avut un efect puternic asupra vânzărilor de produse de folosință îndelungată în prima parte a acestui an.

Piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată din România a crescut în trimestrul al doilea cu 15,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 529 milioane de euro, cu toate că vânzările de produse IT au coborât cu 14%, se arată într-un studiu al GfK publicat marți. 

Datele din studiul GfK Temax confirmă informațiile comunicate de Institutul Național de Statistică (INS) care arătau o creștere de circa 17 procente a vânzărilor de retail în primele șase luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă a lui 2015. Iar explozia consumului a alimentat o creștere economică peste așteptări în prima parte a anului. 

Și în primul trimestru, vânzările de bunuri de folosință îndelungată au fost mai mari cu peste 15% comparativ cu primele trei luni ale lui 2015, potrivit raportului anterior GfK Temax. 

Stimulate de reducerea taxei pe valoarea adăugată din iunie anul trecut, de la 24% la 9%, vânzările de produse alimentare au crescut puternic încă din a doua jumătate a lui 2015 și au rămas pe un trend crescător și în primul semestru al acestui an. Rata TVA la produse non-alimentare a scăzut la 1 ianuarie la 20%, iar aceste reduceri de prețuri s-au combinat cu creșterile salariale din perioada recentă pentru a încuraja consumul după o perioadă de restriște în timpul crizei. Mai mult, creditarea este din nou pe un trend ascendent, pe fondul dobânzilor reduse, după mai mulți ani de contracție. 

Ca urmare, nu e de mirare că vânzările de frigidere sau televizoare urcă substanțial. Astfel, potrivit GfK, piaţa de electronice a însumat 87 de milioane de euro în al doilea trimestru, cu o creştere de peste 30% faţă de acelaşi trimestru al anului 2015. Cea mai mare categorie a sectorului - televizoarele cu ecran plat - a crescut cu aproape 34%, înregistrând vânzări de 76 de milioane de euro. Potrivit studiului GfK Temax, electrocasnicele mari au crescut cu aproape 31% în al doilea trimestru al 2016, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Aparatele frigorifice au crescut cu mai mult de 25%. 

„Piaţa de electrocasnice mici a însumat 36 de milioane de euro în T2 2016, cu 23% mai mult comparativ cu T2 2015. Toate sectoarele au urmat un trend ascendent. Încă o dată, vânzările aparatelor de coafat au contribuit la performanţa segmentului de îngrijire personală. Aparatele pentru prepararea alimentelor, dar şi aspiratoarele - cele mai mari categorii ale pieţei - au înregistrat şi ele creşteri mari”, se arată în studiu.

Totuși, valoarea pieţei de IT s-a restrâns, cu aproape 14%, până la valoarea de 85 de milioane de euro, pe fondul interesului mai mic pentru tablete și computere portabile. În schimb, vânzările de smartphone, cea mai mare categorie a pieţei telecom, au continuat tendinţa ascendentă, cu o creştere de două cifre în cel de-al doilea trimestru. Piaţa de telecom a crescut cu 19% comparativ cu al doilea trimestru al lui 2015, arată GfK.

Potrivit INS, în perioada ianuarie-iunie 2016, cifra de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut cu 16,8%, datorită vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+23,5%), vânzărilor de produse nealimentare (+15,1%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,5%).

Iar evoluția foarte bună din sectorul comerțului a influențat în mod determinant creșterea produsului intern brut. În al doilea trimestru, PIB a fost mai mare cu 6% față de aceeași perioadă din 2015, iar creșterea pe primele șase luni a fost de peste 5 procente.