Plenul Camerei Deputaților a dezbătut luni moțiunea simplă depusă de PSD și Pro România împotriva ministrului Educației, Monica Anisie.

Sub titlul ”Pas cu pas am ajuns în colaps educațional - PNL a creat România NeEducată”, documentul prezintă motivele care "au compromis dreptul la educație pentru mulți elevi, pe perioada coronacrizei".

”În ciuda prevederilor Constituționale, învățământul nu este gratuit în România. Ne-a dovedit-o această criză, perioadă în care pentru jumătate dintre elevi nu a fost asigurat dreptul la educație. Cauza evidentă este lipsa infrastructurii, în contextul în care bugetul alocat pentru Educație și Cercetare, în 2020, este de 3,4% din PIB, iar implementarea programului care trebuia să asigure accesul la tehnologie tuturor elevilor a rămas în aer. Amintim că tocmai dumneavoastră ați declarat, la preluarea mandatului, că n-am avea ce face cu un buget de 6% din PIB pentru Educație”, se arată în text. 

Inițiatorii susțin că această moțiune este o mică parte a răspunsului lor la nepăsarea și incompetența dovedite, pas cu pas, de ministrul Educației și Cercetării, de la preluarea mandatului și culminând cu perioada coronacrizei. 

”În ultimele două luni am văzut cu toții ce înseamnă ca un politruc neprofesionist să conducă învățământul românesc. Situația de criză ar fi trebuit să evidențieze abilitățile de leadership și competențele de manager ale ministrului Educației. În schimb, am văzut bâlbâieli, răzgândeli neargumentate, declarații contradictorii ale tuturor reprezentanților guvernamentali, lipsă de înțelegere a riscurilor sistemului și completă lipsă de viziune”, explică reprezentanții PRO România și PSD. 

Textul moțiunii face referire la "eșecurile" ministrului Educației atât pe perioada stării de urgență, cât și înainte. 

”Doamnă ministru, mai avem nevoie de profesori? Până mai ieri nu se știa când se va da concursul pentru titularizare pentru că nu v-ați gândit ce vor face miile de absolvenți care s-au pregătit pentru concursul de titularizare și pentru definitivare în învățământ. Vor reuși să-și găsească aici, în România, locul de muncă pentru care s-au pregătit? Sau vor fi nevoiți să plece în străinătate, ca mulți alți români, să îngroașe rândurile experților pe care România i-a exportat în ultimii ani? ​Vorbim de mii de absolvenți, viitori profesori, care nu au putut face nicio predicție pentru viitorul lor profesional. Adevărul este, doamnă ministru, că ați reușit să bulversați toți actorii sistemului de învățământ: elevi, părinți și profesori!”, au sancționat inițiatorii. 

Ce a spus Monica Anisie în plenul Camerei Deputaților:

"Trebuie să vorbim în sfârșit despre educație, stimați parlamentari. În biroul ministrului Educației este un tablou pictat în anul 1909 de Octav Băncilă pe care tablou îl privesc în fiecare zi când intru în birou. Îl cunoașteți cu siguranță și dumneavoastră. Acesta înfățișează un copil aflat într-o stare de neputință, de nesiguranță, de tristețe în raport cu situația lui. Situația de elev. Sunt astăzi mai siguri, mai veseli, mai bucuroși elevii noștri? S-ar putea ca răspunsul să nu ne încânte, și știți de ce? Pentru că în acești 30 de ani de la Revoluția română, modernizarea școlii românești nu a fost una reală și consistentă. Excepția o face anul 2011, care a fost marcat de apariția primei Legi a Educației menite a schimba profund sistemul educațional, dar și această lege, la numai un an de la implementare, a fost modificată cum ați ajuns la guvernare. Puteți să depuneți câte moțiuni doriți, dar nu îi scutiți pe proprii miniștri care au gestionat cel mai mult școala românească în acești ani", a spus Monica Anisie.

 Ea a mai spus în fața deputaților că "școala românească nu este o școală care să ajute tânărul să afle cine este și încotro va merge".

"Pot fi eu învinovățită pentru asta? Sunt ministru de aproape 7 luni. Aș fi putut să rezolv în 7 luni ce nu au reușit miniștrii dvs. în toți acești ani? Nu trebuie să îmi răspundeți, apreciez însă dacă vă răspundeți singuri, în tăcere", a mai explicat Anisie.