Luni, 19 septembrie, s-a dat startul Digitaliadei, un proiect-pilot de educație digitală care își propune îmbunătățirea rezultatelor elevilor, prin metode de lucru interactive și conținut digital de tip ”învățare prin joc”.

Proiectul-pilot se desfăşoară în 10 şcoli din mediul rural pe durata anului şcolar 2016 – 2017.

Digitaliada propune o metodă de educație bazată pe aplicații și jocuri digitale – ”digital game-based learning (DGBL)”, menită să completeze metodele clasice utilizate până acum la clasă cu resurse educaţionale bazate pe tehnologie.

Jocurile digitale, care vor fi folosite la orele de matematică și TIC (Tehnologia Informației și Comunicațiilor), sunt identificate în strânsă legătură cu obiectivele de învățare din programa școlară.

”Ele sunt completate de aplicații digitale pentru a oferi profesorilor și elevilor un cadru mai larg de folosire a echipamentelor digitale în timpul orelor. Plecând de la conținutul educațional al jocurilor si aplicațiilor, profesorii vor primi exemple de planuri de lecție demonstrative pentru modul în care poate fi folosit conținutul digital la clasă”, explică Fundația Orange.

Despre ”o abordare 360 de grade”

Proiectul a fost lansat la școala din Poiana Mărului, una dintre cele 10 selectate în proiectul-pilot. Cu acest prilej, Dana Deac, preşedinte al Fundației Orange, a explicat ”geneza” proiectului. 

El ”se deschide astăzi, dar a început în urmă cu doi ani și nu a fost făcut bătând din palme. Ne-am gândit în primul rând la nevoile acestei țări și ne-am dorit foarte mult să depășim nivelul în care venim cu tablete și cu computer la o școală și, după ce am tăiat panglicuța, am plecat și ne mai întâlnim peste un an și atât”.

Ce aduce diferit Digitalida: furnizarea de conținut digital, nu doar de echipamente. În acest mod, proiectul le oferă copiilor ”șansa de a se integra în Europa și în lumea contemporană”.

Dana Deac a explicat că, în momentul în care Fundația Orange a decis să investească în educație, s-a făcut o cercetare pentru a vedea care sunt nevoile elevilor și profesorilor.

”Am făcut o cercetare la nivel național, o cercetare foarte seriosă, care a scos la iveală nevoile acestei țări la nivel rural”, a afirmat președintele Fundației.

Totodată, ea a subliniat că proiectul implică întreaga comunitate: ”O să vedeți că lucrurile se vor schimba în întreaga comună Poiana Mărului, nu numai în școală, pentru că acești copii sunt viitorul nostru asigurat”.

Nu au fost uitați nici părinții, în special cei care lucrează în afara țării.

”Există cataloage digitale și ele le dau posibilitatea părințiilor care muncesc în Spania, Italia și în alte țări să controleze copiii online, să vadă cum se descurcă, să vorbească  cu directorul școlii, cu profesorii”, a mai spus Dana Deac.

Catalogul digital permite părinților să vadă în timp real care e situația copilului la școală. El este disponibil în cele 10 școli din proiect, pentru clasele V-VIII.

”Să nu credeți în cei care vă spun la televizor că generațiile actuale sunt din ce în ce mai proaste. Nu-i adevărat, toate studiile științifice au arătat că această evoluție a Internetului și implicarea Internetului în educație, această avalanșă de schimbări digitale au produs generații mai deștepte și mai inteligente”.

Pentru Liudmila Climoc, director executiv al Orange România, Digitaliada este ”un exemplu de investiție în viitor printr-un proiect ambițios și complex, cu o abordare 360 grade” (360 de grade, în sensul că acoperă tot cercul - tehnologie, aplicații, training/asistență), deoarece nu oferă doar echipamente școlii, ci ”oferă know-how pentru profesori și pentru copii un nou mod de a descoperi într-un mod amuzant lucruri care uneori nu sunt atât de amuzante”.

”Noi, ca jucător în piața telecom, încercăm să contribuim la dezvoltarea educației digitale. Credem că tărie că trebuie să investim în educație, să investim în copii, în viitorul nostru. Oamenii educați iau decizii mai bune, construiesc lucruri frumoase, investesc în comunitate, în sănătatea lor și în propriul lor viitor”, a declarat Liudmila Climoc.

A învăța din greșelile altora

Proiectul a fost conceput având la bază un studiu naţional derulat de GfK în şcoli gimnaziale din mediul rural, dar au fost trecute în revistă și alte proiecte educaționale pentru a vedea ce a funcționat și ce nu. Și mai ales de ce.

”Am încercat să facem un proiect care să aibă șanse cât mai mari ca să funcționeze, iar o abordare 360 de grade ni s-a părut cea mai bună. Au fost multe proiecte în care s-au dat echipamente, ele au rămas abandonate, nefolosite și am zis «nu». Nu e suficient să dăm tablete și să oferim echipamente școlilor”,

a explicat Amalia Fodor, director al Fundației Orange.

Astfel că, pe lângă tablete, laptop-uri și videoproiectoare oferite școlilor din proiectul pilot,  profesorii au trecut printr-o sesiune de formare, au lucrat împreună pe planul de lecții, pe materialele didactice, și sunt pregătiți să includă ”jocurile” la ore, începând cu luna octombrie.

De ce ”mate” și „info”?

Jocurile nu acoperă tot, ci doar bucăți din materia de matematică și TIC.

”Am ales aceste două materii pentru că sunt noțiuni greu de asimilat și credem că, prin intermediul aplicațiilor digitale și al jocurilor digitale, aceste noțiuni dificile vor fi asimilate mult mai ușor și vor fi învățate într-un mod mai atractiv pentru ei și vor fi mai activi”, a spus Fodor.

Ce urmează după proiectul pilot: La  sfârșitul perioadei de un an se va face analiză și, dacă se dovedește că proiectul-pilot este unul de succes, atunci va fi extins, fie prin mărirea numărului de școli, fie a numărului de materii. 

Va înlocui sistemul clasic?

Nu, proiectul nu-și propune să încerce să înlocuiască sistemul clasic. Deocamdată, inițiatorii își propun să vină cu suport. 

Toate resursele digitale propuse în proiect vor fi disponibile gratuit publicului larg pe platforma online www.digitaliada.ro care-și propune să devină un hub de conținut educațional digital. 

Pe această platformă vor putea fi puse și alte materiale digitale, create de profesori și nu numai, pentru toate materiile predate în clasele V-VIII.

Valoarea totală a proiectului: peste 350.000 de euro.      

Ce școli au fost incluse în urma concursului la care s-au înscris 83 de școli:

1. Școala gimnazială Comuna Solonț, județul Bacău

2. Școala gimnazială nr. 1, Sat Poiana Mărului, județul Brașov

3. Școala gimnazială ”Tiberiu Morariu", Sat Salva, județul Bistrița-Năsăud

4. Școala gimnazială ”Vasile Voiculescu”, Sat Pârscov, județul Buzău

5. Școala gimnazială Luna, Comuna Luna, județul Cluj

6. Școala gimnazială ”Dimitrie Luchian”, Sat Piscu, județul Galați

7. Școala gimnazială Sat Băcia, județul Hunedoara

8. Școala gimnazială Muncelu de Sus, Comuna Mogoșești-Siret, județul Iași

9. Școala gimnazială Comuna Oporelu, județul Olt

10. Școala gimnazială ”Samson Bodnărescu”, Sat Gălănești, județul Suceava