Peste 80% dintre profesori și 70% dintre elevi cred că școlile trebuie redeschise sau pot rămâne închise doar în zonele cu risc crescut de infectare, arată un studiu World Vision România.

Fundația World Vision România solicită respectarea descentralizării deciziei în educație și reluarea de urgență a școlii fizice din semestrul al doilea, în funcție de rata de infectare din localități. În plus, fundația solicită reluarea școlii în format fizic pentru toți elevii din categoriile vulnerabile din România, cu precădere cei din mediul rural, care nu au mai avut acces la educație de aproximativ un an.

Solicitarea World Vision România are la bază și un sondaj derulat de organizație în perioada decembrie 2020 - ianuarie 2021 printre elevi și profesori, de unde reiese clar că într-o proporție foarte mare - peste 70% dintre copii, respectiv peste 80% dintre profesori consideră că școlile ar trebui redeschise ori pot rămâne închise doar în zonele cu risc crescut de infectare.

"Continuarea școlii online pentru toți elevii, neluând în considerare rata de infectare sau accesul real al copiilor la educație, va duce la creșterea nivelului de abandon școlar și va crea lacune majore în educația unei întregi generații de elevi. În septembrie anul trecut s-a decis descentralizarea deciziei în educație în funcție de rata de infectare. Solicităm ferm să se țină cont de această hotărâre și, în plus, solicităm reluarea orelor în format fizic pentru toate categoriile vulnerabile de elevi care nu au avut acces la educație.

Un lucru esențial în perioada următoare va fi recuperarea materiei pierdute: educația remedială. World Vision România desfășoară proiecte de educație remedială cu peste 5.000 de copiii din programele sale, însă aceste programe trebuie să fie extinse la nivel național. Altfel, vom suferi cu toții consecințele. Educația este vitală!", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Cum văd copiii și profesorii redeschiderea școlilor: Școala este pregătită să se redeschidă dacă se respectă măsurile de siguranță

Conform sondajului realizat de World Vision, jumătate dintre elevi consideră că școala este pregătită să se redeschidă asigurând dezinfecția spațiilor comune din școală și a sălilor de curs. Copiii își doresc întoarcerea la școală considerând în proporție de 88% că au tot ce este nevoie pentru a se întoarce în siguranță la școală. Peste jumătate dintre elevi (55%) ar fi fericiți să se întoarcă în bănci la școală. În contextul creșterii numărului de cazuri de COVID-19, aproape o treime (32%) din copii consideră că școlile ar trebui păstrate deschise, cu respectarea tuturor măsurilor de protecție recomandate de autorități și 39% cred că școlile ar trebui închise doar în zonele cu risc crescut de infectare.

Un procent de 84% dintre cadrele didactice consideră că școala este pregătită să se redeschidă asigurând dezinfecția spațiilor comune din școală și a sălilor de curs, materiale dezinfectante pe holuri, la intrare și în toalete, distanțarea fizică în clasă și măști pentru tot personalul școlii, copii și profesori. Totodată, 80% dintre cadrele didactice consideră că au tot ce este nevoie pentru a se întoarce în siguranță la școală.

Care sunt nevoile copiilor după ce se întorc fizic la școală: Educația remedială, esențială pentru recuperarea materiei pierdute

Peste jumătate (52%) din copii au nevoie ca, atunci când revin în bănci, recuperarea materiei să se facă într-un ritm care să nu îi suprasolicite, iar o treime (32%) afirmă că au nevoie de susținere din partea cadrelor didactice pentru recuperarea lacunelor înregistrate în timpul școlii online și de adaptarea conținutului educațional la timpul rămas până la finalul anului școlar.

Nevoile cadrelor didactice în contextul revenirii în format fizic, la catedră se referă în primul rând la respectarea măsurilor impuse de autorități și regulilor instituite în școală, în context contextul COVID-19 (88%). Totodată, 62% din cadrele didactice au nevoie de soluții de adaptare a conținutului educațional în timpul rămas până la finalul anului școlar din partea Ministerului Educației, dar și de sprijin din partea părinților în procesul de învățare, în vederea recuperării lacunelor acumulate de elevi, astfel încât aceștia sa înțeleagă importanța continuării procesului educațional în ritmurile decise de Minister, prin trimiterea copiii la școală și asigurarea condițiilor necesare învățării acasă.

Care sunt temerile copiilor și profesorilor legate de reîntoarcerea la școală?

Aproape 42% din elevi se tem că revenirea la școală va presupune un ritm rapid de predare - învățare - ascultare, o treime sunt îngrijorați că va fi multă materie de recuperat și un sfert că nu vor fi capabili să facă față stresului.

Temerile cadrelor didactice legate de reîntoarcerea la școală se referă la lacunele mari în rândul elevilor acumulate în perioada școlii online (61%), implicarea scăzută a părinților pentru a susține eforturile școlii în scopul recuperării materiei (49%), volumul mare de materie ce trebuie recuperată (45%) și suprasolicitarea elevilor (43%). Peste un sfert din cadrele didactice se tem de așteptările nerealiste din partea conducerii școlii și a Inspectoratelor Școlare Județene.

Copiii și profesorii au fost afectați psiho-emoțional de închiderea fizică a școlilor

În perioada școlii online copiii au fost afectați psiho-emoțional. În această perioadă (adesea și aproape tot timpul) aproximativ o treime din elevi au fost stresați și s-au plictisit acasă, aproximativ 20% s-au simțit confuzi, au fost îngrijorați și triști, iar 25% dintre ei au gestionat doar rareori sau deloc problemele cu care s-au confruntat.Pe perioada susținerii cursurilor online, adesea sau aproape tot timpul unul din cinci cadre didactice (20%) a fost îngrijorat și stresat și unul din 10 a experimentat tristețea și teama.

16% dintre cadrele didactice nu au fost mulțumiți niciodată sau au fost rareori mulțumiți de modul în care au utilizat tehnologia digitală pentru predarea online, iar 12% nu s-au adaptat niciodată sau s-au adaptat rareori bine situației.Un număr de 1490 de elevi de gimnaziu și liceu din mediu urban și rural și aproape 500 de profesori au răspuns sondajului efectuat de Fundația World Vision România în perioada decembrie 2020- ianuarie 2021.