Raportul Comisiei Europene privind transportul pe mare al animalelor vii arată grave încălcări ale legislației comunitare și lipsa totală a informațiilor despre condiția animalelor atunci când ajung la destinație.

Raportul directoratului general al Comisiei Europene pentru siguranță alimentară (DG SANTE) despre bunăstarea animalelor în timpul transportului pe mare este bazat pe informații colectate și analizate din porturi din România, Irlanda, Spania, Croația, Franța, Portugalia și Slovenia, toate acestea reprezentând puncte de plecare pentru transporturi uriașe de animale. Doar în 2018,  din aceste porturi au fost tranzitate către Occident aproape 625,700 bovine și 2,243,000 ovine, România clasându-se pe primul loc la exportul de ovine. Aceste date au fost înmânate Comisiei Europene de către autoritățile veterinare responsabile pentru porturile de plecare din UE.  

Auditorii au detectat abateri de la norme încă de la plecare, când animalele sunt încărcate în camioane. Există dovezi că o serie de autorități competențe aprobă transporturile cu documentație incorectă sau incompletă, și totodată fără să ia în calcul condițiile meteo de pe parcursul rutei și la portul de destinație din afară UE. 

Transportul în timpul temperaturilor excesive reprezintă un risc iminent pentru sănătatea și bunăstarea animalelor, iar „în August 2018, Comisia Europeană a confirmat că cel puțin în cazul transporturilor maritime, temperaturile înregistrate în cel in 35% dintre camioanele ajunse în port depășeau 35 de grade Celsius, în urmă verificărilor făcute de autoritățile veterinare la porturile plecare din UE.”

Odată ajunse în port, animalele trebuie să fie verificate la descărcarea din camioane și declarate apte să continue călătoria, înainte de a fi încărcate pe vapor . Această verificare este în general un punct slab al veterinarilor din porturile de plecare din UE,  înregistrările oficiale privind aceste date sunt în mare parte foarte slabe sau lipsesc cu desăvârșire. "Am văzut cu ochii mei de fiecare dată când am fost neanunțat în porturile din România, Franța, Croația, Portugalia sau Slovenia că animalele inapte sunt forțate să urce pe vapoare abuzând de instrumente ce curentează. Iar când nu mai reacțioenază nici la acestea, sunt urcate cu macaraua, legate de picior”, a adăugat Păun.

Auditul a descoperit de asemenea că „există o mare presiune pe autoritățile veterinare din porturile de plecare ale UE să aprobe încărcarea, întrucât există de asemenea o mare presiune din partea exportatorilor să aprobe transporturile, inclusiv amenințări cu eventuale acțiuni legale dacă un export este oprit sau întârziat. Aceste autorități nu au aproape nicio susținere din partea ierarhiilor superioare de a refuza încărcarea unui transport.”

Animalele sunt încărcate în nave cargo, fără a fi verificate dacă sunt potrivite pentru transport de animale vii. Aceste nave sunt de cele mai multe ori foarte vechi și doar modificate pentru a transporta ființe vii. Raportul Comisiei Europene subliniază faptul că cel puțin patru state membre au auditat, aprobat sau au permis folosirea de nave care nu respectă standardele și regulile UE pentru bunăstarea animalelor, între 2017 și 2018. "Peste 50% dintre navele care încarcă animale vii din UE au venit să își obțină autorizația în România pentru că este ieftin, iar autoritățile închid ochii la nereguli”, a adăugat Păun.

Conform Animal Welfare Foundation (AWF), în 2017, majoritatea navelor care transportă animale din porturile UE (54%) au fost autorizate în țări care au fost trecute în 2015 pe lista neagră, pentru nerespectarea Memorandului Înțelegerii de la Paris, ceea ce înseamnă că aceste nave reprezintă un risc ridicat sau foarte ridicat în termeni de siguranță maritimă. Doar 24% dintre nave au fost încadrate pe „lista albă.” Din raportul DG reiese că navele au fost aprobate pentru transportul animalelor, chiar dacă rapoartele inspecțiilor făcute înainte de încărcare indică deficiențe. 

„Comisia Europeană notează în raportul său că animalele sunt privite ca pasageri pe mare, asemenea oamenilor. Îmi rezerv însă dreptul de a spune că nimeni nu ar acceptă vreodată o croazieră în condițiile auditate de inspectorii Comisiei Europene,” mai spune Gabriel Păun, Directorul UE al Animals International. „Deficiențele descoperite sunt extrem de serioase. Revizuirea regulii UE 1/2005  este urgentă și trebuie să interzică transportul animalelor către Orientul Mijlociu, pe mare și pe uscat. Aceste trasporturi sunt împotriva principiului de baza că animalele sunt ființe care simt,” spune Reineke Hameleers, CEO al Eurogroup for Animals.

Raportul DG SANTE arată de asemenea că nu există nicio dată în UE referitoare la condiția animalelor pe parcursul transportului și la destinație, cum ar fi rata de mortalitate. Faptul că „nu există în prezent nicio procedură de raportare a condiției animalelor  din timpul transportului sau la destinație, în Orientul Mijlociu” este încă o dovadă că acest tip de comerț se desfășoară în afară legii Curții de Justiție a UE, care prevede că transportul animalelor vii în țări non-UE trebuie să fie conform cu regulile de transport din UE (1/2005), până la țara de destinație. 

Animals International și Eurogroup for Animals cer oprirea acestor transporturi și înlocuirea lor cu carne, carcase și material genetic. România are deja suficientă capacitate pentru abatorizare, care nu este în prezent utilizată. Această soluție este mai avantajoasă din punct de vedere economic, social și moral.