Directorul de programe din IPP, Oazu Nantoi, a vorbit într-un interviu pentru Report.md despre contrabandiștii politici de la Chișinău și Tiraspol, despre mafie și stat capturat, despre prezidențiale și demiterea pentru incompetență a lui Chirtoacă.

Report.md: Recent, presa a scris despre forțarea Nistrului în cadrul unor aplicații cu tehnică militară și militari ruși și transnistreni. Pe de altă parte, Chișinăul își pune speranțe în "foaia de parcurs” adusă de Rogozin la Chișinău, iar premierul Pavel Filip a declarat la întâlnirea cu Frank-Walter Steinmeier că "vom respecta prevederile protocolului de la Berlin în partea referitoare la recunoașterea diplomelor și a plăcuțelor de înmatriculare...”. Cam complicată ecuația asta diplomatică. Ați încercat să o rezolvați?

Oazu Nantoi: În primul rând, să uităm de "foaia de parcurs” propusă de Rogozin, care a fost desemnat în 2010 de Dmitri Medvedev, pe atunci președinte al Rusiei, drept "reprezentant special al președintelui Federației Ruse pentru Transnistria” - o chestiune absolut ilegală, din punctul de vedere al normelor de drept internațional, sfidătoare în raport cu Republica Moldova, dar acceptată de guvernanții de la Chișinău.

Când vorbim despre Transnistria, pentru început trebuie să dăm definiția fenomenului pe care îl numim "conflict transnistrean”. În opinia mea, fenomenul cunoscut sub denumirea "conflict transnistrean”, nu este unul intern, nici unul interetnic sau interconfesional, ci este un conflict între proiectul de edificare a statalității Republicii Moldova, în limitele frontierilor recunoscute de comunitatea internațională, și ambițiile neoimperiale ale Federației Ruse. Este un conflict între Republica Moldova și Federația Rusă.

Citim decizia CEDO din 8 iulie 2004, citim Raportul Baroului de avocați despre conflictele înghețate, citim, la urma urmei, difiniția din 14 decembrie 1974, adoptată de Adunarea Generală a ONU, rezoluția nr. 3314 privind definiția agresiunii militare. Deci, Federația Rusă a comis un act de agresiune militară împotriva Republicii Moldova. Federația Rusă este parte în conflict. Este altceva, că agentura rusească, care se afla la conducerea Republicii Moldova, a acceptat formula impusă de Federația Rusă cum că diferendul este unul intern și, la 8 mai 1997, a fost semnat Memorandumul de normalizare a relațiilor dintre Republica Moldova și Transnistria (semnat de Petru Lucinschi, Leonid Kucima și Boris Elțin).

În privința negocierilor. Din momentul în care conflictul este între Republica Moldova și Federația Rusă, așa-zisul format al procesului de negocieri, contravine esenței conflictului. În cadrul lui nu poate fi adoptată nici o decizie pozitivă pentru Moldova și n-a fost adoptată până acum. Formatul pentalateral a fost oficializat în februarie 2002 la Bratislava. Știm că de 14 ani, nimic nu s-a adoptat în favoarea Republicii Moldova. Numai noi mai așteptăm miracole. Acesta nu este un format al proceselor de negocieri, ci o capcană pentru Republica Moldova, în care noi ne bălăcim, bucurându-i pe contrabandiștii de pe ambele maluri ale Nistrului.

 

Și dacă ne uităm la denumirea oficială a formatului de negocieri "5+2”, el se numește – "consfătuirea permanentă pe probleme politice în cadrul procesului de negocieri”. Este o bătaie de joc! Numai că noi fiind moldoveni, în sensul civic, acceptăm ca cineva, decenii la rând să-și bată joc de noi și considerăm asta element de normalitate.

 

La 21 iulie 1992, la Moscova, a fost semnat, de către Mircea Snegur și Boris Elțin, un acord privind soluționarea pașnică a conflictului de pe Nistru. Acest acord stabilește așa-zisul format unic al operațiunii de menținere a păcii, care contravine tuturor standardelor internaționale. Și anume, în acest format sunt implicate părțile în conflict – Republica Moldova și Federația Rusă. Sunt legalizate trupele paramilitare ale regimului anticonstituțional din stânga Nistrului. Mai mult, operațiunea de menținere a păcii se află sub controlul Comisiei Unificate de Control unde deciziile se adoptă prin consens și unde, din 1992 și până azi, Republica Moldova întotdeauna s-a aflat în minoritate în fața frontului comun, format de rușii de la Moscova și agentura rusească de la Tiraspol.

Punctul 8 al Acordului din 21 iulie 1992 prevede că, fiecare parte poate unilateral să se retragă din acest format, însă noi vedem ce se întamplă la Chișinău. Cu alte cuvinte, din cauza incompetenței, lașității și coruperii administrațiilor de la Chișinău s-a ajuns la această degradare: formatul "5+2”, menținerea ilegală a trupelor Federației Ruse pe teritoriul Republicii Moldova, încălcarea tuturor angajamentelor internaționale și sfidarea suveranității, integrității teritoriale și a statutului de neutralitate permanentă al Republicii Moldova.

La Chișinău, noi vedem fenomenul statului captiv, când guvernarea este una coruptă, fățarnică, incapabilă de a rezolva problemele țării și, respectiv, incapabilă de a pune pe masă o foaie de parcurs, implementarea căreia, în parteneriat cu susținătorii noștri din exterior –  Ucraina, Uniunea Europeană și Statele Unite - ar fi permis demontarea pașnică a regimului existent din stânga Nistrului și integrarea populației de acolo în spațiul juridic, economic, mental, informațional, educațional al Republicii Moldova, ceea ce putea fi numit, soluționarea conflictului. Conflictul nu poate fi soluționat prin semnarea unei hârtii.

Soluționarea presupune integrarea etapizată a diferitor segmente ale populației din stânga Nistrului în spațiu juridic al Republicii Moldova. Și acest proces nu poate să aibă loc pe durata unui mandat. El presupune ani de zile, fiind o prioritate națională, împărtășită de toate formațiunile politice. Dar noi nici formațiuni politice nu avem. Avem niște clanuri mafiotice, unele dintre care aleargă la Moscova după copite politice de cai morți. Așa că, proiectul statalității Republicii Moldova se află în proces de degradare.

Report.md: Totuși, întrezăriți vreo soluție?

Oazu Nantoi: Nu! Și nu din cauza faptului că nu există o soluție, ci din cauza calității guvernanților de la Chișinău. Acest conflict este problema Republicii Moldova, care este un stat captiv, cu o clasă politică coruptă, incompetentă și lipsită de orice responsbilitate. La ce ne putem aștepta de la o guvernare care, în ziua când se comemorează victimele conflictului de pe Nistru, semnează un acord cu acestă companie interfață – "Energocapital”. Este, pur și simplu, sfidător!

Citiți interviul integral pe Report.md.