Care sunt îngrijorările ecologiștilor înainte de Campionatului European de Fotbal din această vară și ce măsuri de reducere a impactului negativ pregătesc orașele gazdă, printre care și București.

EURO 2020, amânat pentru vara lui 2021 din cauza pandemiei, va fi primul Campionat European de fotbal organizat simultan în 12 țări (inclusiv la București), între 11 iunie și 11 iulie. Asta înseamnă că echipele, oficialii, jurnaliștii și fanii cărora li se va permite accesul pe stadion (o decizie despre numărul lor va fi luată în martie) vor zbura mii de kilometri între Dublin, Bilbao, Londra, Baku sau Sankt Petersburg, pentru cele 51 de meciuri.

Dincolo de eforturile logistice impresionante, asta va însemna și un impact major asupra mediului: 405.000 de tone de emisii de carbon, conform unei estimări făcute de UEFA anul trecut. Chiar și cu stadioane parțial pline, rămâne o amprentă semnificativă, pe care forul european plănuia înainte de pandemie să o compenseze prin plantarea a 50.000 de copaci în fiecare țară gazdă și prin investiția în proiecte de mediu.

Vocile ecologiste spun însă că nu e suficient. „E bine să plantezi copaci, dar să plantezi copaci și apoi să pleci nu rezolvă problema”, a declarat pentru Agenția France Presse Andrew Welfle, reprezentant al Centrului Tyndall pentru Cercetarea Schimbărilor Climatice din cadrul Universității din Manchester. „La urma urmei, asta nu va schimba cantitatea de emisii produse în timpul turneului.”

Îngrijorările ecologiștilor

Formatul pan-european desfășurat în 12 țări – ales pentru a celebra 60 de ani de la primul Campionat European și ideea de unitate – a fost criticat și de Karima Delli, europarlamentară ecologistă și președinta Comisiei pentru transporturi și turism din Parlamentul European.

„E un nonsens din punct de vedere al mediului”, a spus ea, tot pentru France Presse. „Ni se spune că acest format e despre a arăta unitatea europeană, dar se uită că există o urgență climatică.”

Reprezentanții UEFA spun însă că există și un avantaj, prin faptul că s-a evitat construcția de noi stadioane, un alt factor poluant major. A fost ridicat un singur stadion nou – Arena Puskas din Budapesta –, în timp ce pentru Campionatul European din 2016 din Franța au fost construite patru noi arene. Pentru Mondialul din 2022 din Qatar, opt stadioane sunt fie în proces de modernizare, fie construite de la zero. Trei dintre arenele din Franța au folosit însă tehnologii moderne, aliniate standardelor de mediu: pentru Stade de Nice, de exemplu, s-a folosit lemn din surse locale și un acoperiș transparent, pentru a integra cât mai mult lumina naturală.

Totuși, în România au fost reconstruite și modernizate trei arene – Steaua, Giulești și Arcul de Triumf –, dar acestea vor fi folosite ca baze de antrenament pentru echipele care vor disputa meciuri la București. Cele patru meciuri - trei din grupa C și o optime de finală - se vor juca toate pe Arena Națională.

 

În plus, mai spune UEFA, o parte din deplasările suporterilor vor fi reduse prin faptul că echipele unor țări cu o bază mare de susținere, precum Spania Anglia, Olanda, Italia sau Germania, care în mod normal ar fi fost urmate de zeci de mii de fani, vor juca primele trei meciuri din grupe pe teren propriu.

Vocile critice au atras atenția și asupra unui alt aspect nesustenabil al mega-evenimentelor precum EURO 2020: extinderea numărului de echipe participante. Campionatul European a crescut de la 16 la 24 de echipe, în timp ce FIFA ia în calcul un Campionat Mondial cu 48 de țări. Mai multe meciuri înseamnă și un impact mai mare asupra mediului.

Măsuri de reducere a impactului climatic al EURO 2020

Conducătorii UEFA sunt de acord că turneul din această vară va fi unul care va polua mult și care probabil nu se va repeta în această formă – nu doar din cauza impactului asupra mediului, dar și al eforturilor logistice.

Forul european și-a propus astfel ca, în ciuda criticilor, ediția de anul acesta să fie „cea mai prietenoasă cu mediul din istorie”. 

 

Stadionul plin generează, în timpul unui meci, în jur de 10 tone de deșeuri, din care o bună parte, aproximativ 70%, sunt deșeuri reciclabile: hârtie, plastic, sticlă.

 

La turneul din 2016, UEFA a încercat să implice fanii în compensarea emisiilor de carbon, creând o aplicație prin care aceștia puteau investi în proiecte care produc energie regenerabilă. Inițiativa nu a avut însă mare succes, așa că, pentru EURO 2020, organizația condusă de Aleksander Čeferin și-a asumat că va compensa toate emisiile de carbon rezultate din deplasarea fanilor și staff-ului la meciuri, investind în proiectele de mediu ale organizației South Pole. 

De asemenea, a anunțat că va planta 50.000 de copaci în fiecare țară gazdă, ca o moștenire ecologică simbolică lăsată țărilor gazdă. Inițiativa e deocamdată incertă, din cauza pandemiei, spune Constantin-Florin Șari, coordonatorul comitetului local de organizare pentru meciurile de la București:

„Din păcate, pandemia ne-a împiedicat să punem în aplicare proiectul de plantare a unor arbori care să compenseze emisiile de carbon. Am fi vrut să ducem voluntarii de la EURO să facă aceste plantări, să vedem cum va fi regândit acest plan. Sunt sigur că se va face acest proiect, într-o formă care va fi reluată atunci când condițiile o vor permite.”

București: bilete digitale, transport public gratuit pentru fani, deșeuri reciclate

În strategia de sustenabilitate a turneului sunt prevăzute măsuri care vor fi implementate și în București. Patru meciuri vor avea loc pe Arena Națională: trei partide din Grupa C și una din faza optimilor de finală.

„Încurajăm utilizarea transportului public în deplasarea prin oraș, la și de la stadion, prin acordarea unor gratuități la transportul în comun pentru deținătorii de bilete și acreditări în ziua meciului și a doua zi”, spune Constantin-Florin Șari.

De asemenea, numărul parcărilor va fi limitat și va fi încurajată deplasarea pe jos spre meci, printr-un fan walk (marș al fanilor) între fan-zone-ul din oraș și stadion.

Nu se mai încurajează nici vânzarea de bilete tipărite. „E un nice to have, dar nu mai e o obligație, biletele vor fi digitale.”

 

Procentul de deșeuri reciclate a fost de 38% la EURO 2016. UEFA își propune creșterea acestui procent la EURO 2020.

Există și un plan de management al deșeurilor, care prevede colectarea separată și reciclarea, pentru a crește procentul de deșeuri reciclate, care la EURO 2016 a fost de 38%, conform UEFA.

Stadionul plin generează, în timpul unui meci, în jur de 10 tone de deșeuri, spune Șari. „Din care o bună parte, aproximativ 70%, sunt deșeuri reciclabile: hârtie, plastic, sticlă. Toate acestea sunt prevăzute a fi luate în considerare în acest plan de management al deșeurilor”.

Transportul rămâne însă principalul factor de împovărare a mediului. „Multe proiecte inițiate de UEFA în zona sustenabilității merg în direcția reducerii impactului de mediu al mobilității. De exemplu, în 2016, în Franța, naționala României s-a deplasat pentru meciul de la Lyon între Paris și Lyon cu trenul”.

Președintele UEFA: „Trebuie să facem mai mult pentru mediu”

Emisiile cauzate de zborurile echipelor însumează 70-80% din amprenta de carbon a fotbalului european, arată analizele UEFA. Europarlamentara Karima Delli a criticat în mai multe rânduri cluburile mari care aleg să călătorească cu avionul chiar și pe distanțe scurte, de exemplu pentru meciuri din campionatul intern al Franței sau Spaniei. „Dacă schimbarea climatică e o problemă pentru toată lumea, ar trebui să fie și pentru lumea fotbalului”, a spus ea într-un interviu acordat EURACTIV.com.

„Trebuie să facem mai mult pentru mediu”, a spus și Aleksander Čeferin, președintele UEFA într-o conferință de presă de anul trecut. „Avem o fundație pentru copii și facem multe pentru copiii de peste tot din lume. Dar n-am făcut multe pentru mediu. Trebuie să începem să ne gândim la asta, pentru că nu poți proteja copiii dacă nu există un mediu în care ei să trăiască”.