Organizatorii de evenimente sportive sunt tot mai conștienți de impactul asupra mediului pe care le au astfel de evenimente și fac eforturi ca acestea să devină sustenabile, inclusiv prin reducerea și reutilizarea plasticului.

Fiecare acțiune contează în lupta împotriva schimbărilor climatice, iar cluburile de fotbal nu vor să rămână în urmă. Ca urmare, stadioanele și echipele iau măsuri pentru reducerea propriilor emisii de carbon, scrie EURACTIV.com.

De la înlocuirea sistemelor de iluminat cu leduri mai performante, la reutilizarea apei de ploaie pentru irigarea gazonului, managerii inovează pentru a face stadioanele sustenabile. Producerea deșeurilor și gestionarea lor (ulterioară) reprezintă una dintre principalele provocări atunci când mii de oameni se adună în același loc. 

O nouă viață pentru scaunele de pe stadioane

În 2017, cele peste 53.000 de scaune din interiorul Johan Cruyff ArenA au fost înlocuite. Neștiind ce să facă cu ele, managerii stadionului au efectuat un studiu și au decis, în cele din urmă, să vândă scaunele.

După mai bine de 21 de ani pe stadion, scaunele sunt cu siguranță valoroase pentru suporterii echipei. Prin urmare, o parte din ele au fost vândute, iar Ajax a folosit banii pentru a finanța fundația clubului, care realizează activități caritabile.

MEIS, o cunoscută firmă de arhitectură specializată în arene sportive, a prezentat recent un design nou, de scaune complet reciclate. MEIS a conceput arena Brambley-Moore Dock Stadium, pe care Everton ar urma să se mute, sau Stadio Della Roma.

Scaunele marine au în compoziție 10% plastic colectat din ocean, iar restul provine din alte surse.

„Reciclarea acestui tip de plastic este scumpă și provocatoare din punct de vedere tehnologic așa că este absolut necesar să căutăm modalități pentru a face reciclarea fezabilă economic, dacă vrem să protejăm habitatele marine”, a explicat firma.

În orașul italian Pontedera, toate scaunele stadionului sunt din plastic reciclat, provenind chiar din colectarea separată a deșeurilor orașului - un sistem economic circular de 0 km.

Tricouri din plastic strâns din ocean 

Plasticul reprezintă 80% din gunoaiele ce se găsesc în mările și oceanele lumii, potrivit Comisiei Europene. Singurul mod de a reduce acumularea este reducerea consumului de plastic, dar există multe inițiative menite să curețe apa și să refolosească deșeurile. Una dintre aceste inițiative vizează transformarea plasticului în haine.

În 2018, brandul vestimentar Adidas a încheiat un parteneriat cu organizația de mediu Parley for the Oceans. Firma a conceput pentru Real Madrid un echipament realizat integral din plastic reciclat din oceane.

Obiectivul este, pe de-o parte, de a dovedi că materialul reciclat poate fi folosit în producția de masă, iar pe de altă parte, pentru atragerea atenției în privința poluării cu plastic. Unirea forțelor cu Real Madrid va permite amplificarea mesajului.

De la pahare de bere la gazon de plastic

Rusia a găzduit Campionatul Mondial din 2018. Mii de oameni s-au bucurat de meciuri și au consumat... câteva beri. În total 3,2 milioane de pahare cu bere au fost luate acasă, drept suveniruri, dar pentru 50.000 dintre ele, a existat un nou început.

Budweiser, sponsor oficial al turneului final, a încheiat un parteneriat cu comitetul de organizare a Cupei Mondiale, prin care paharele au fost reciclate pentru a crea o nouă suprafață de joc artificială pentru un teren de fotbal de lângă stadionul din Soci. Mai mult, producătorul de bere susține va utiliza doar energie regenerabilă din 2025.

Mai este puțin până la EURO 2020, iar Comisia Europeană și UEFA și-au unit forțele pentru a promova inițiative prietenoase cu mediul în arenele gazdă; așadar, creând o competiție sustenabilă, care pentru prima dată în istorie, va fi organizată în 12 țări europene diferite.

Articol scris de Beatriz Rios, EURACTIV.com. Traducerea și adaptarea în limba română - Emi Voicu