Pandemia cauzată de coronavirus a trimis întreaga lume a sportului într-o perioadă cu totul aparte. Însă, într-o manieră graduală, cele mai multe dintre evenimentele oficiale de pe mapamond s-au pus în mișcare.

Dacă ne orientăm către principalele competiții ale motorsportului, actualul sfâșit de săptămână a reprezentat un moment semnificativ. Formula 1 se pregătea pentru o stagiune a recordurilor, din mai multe puncte de vedere. Marele circ plănuia pentru sezonul 2020 un număr de 22 de întreceri, printre care destinații noi precum Vietnam sau Olanda. Efectele ”ascensiunii” virsului COVID-19 au făcut ca acțiunea monoposturilor să debuteze (pe baza unui calendar restructurat) în urma unei pauze nemaintâlnite. În aceeași măsură, bariera minimă necesară, de opt runde, nu este încă asigurată complet, deși planificarea conduce în acea direcție.

De la momentul în care, pe 1 decembrie 2019, Lewis Hamilton trecea primul linia de sosire la Abu Dhabi, au trecut 217 zile. Așteptarea unei noi curse s-a încheiat astăzi, odată cu startul Marelui Premiu al Austriei. Un aspect relativ interesant este că intervalul inițial de concurs pe Red Bull Ring (3 – 5 iulie) nu a suferit modificări. La capătul a 71 de tururi pline de evenimente greu de anticipat, am avut parte de mult dramatism.

Finlandezul Valtteri Bottas a izbutit să obțină cea dintâi victorie pe tărâm austriac. Steagul cu pătrățele a acompaniat sosirea a doar 11 piloți, fiind înregistrate nouă abandonuri.

Cu siguranță o asemenea împletire a evenimentelor va fi imposibil de replicat. Condițiile de cursă, ce au inclus temperaturi neobișnuit de ridicate, mai ales la nivelul asfaltului pistei, au avut un rol vizibil, într-o desfășurare tumultoasă a rundei inaugurale.

Valorificându-și plecarea din fruntea grilei de start (prin intermediul unui nou record absolut al turului în calificări), Bottas a condus pentru întreaga durată a întrecerii. Totuși, succesul său nu poate fi considerat unul facil deoarece presiunea urmăritorilor s-a dovedit constantă. Din nefericire pentru Max Verstappen, o problemă la cutia de viteze l-a privat în turul 14 de șansa obținerii unui al treilea triumf consecutiv la Spielberg. La acel moment, Lewis Hamilton a urcat pe locul secund. Week-endul triplului campion mondial în exercițiu fusese deja alterat, în măsura în care britanicul a fost retrogradat cu trei poziții pe grilă. Incidentul care a determinat ignorarea steagurilor galbene pe finalul calificărilor a fost provocat chiar de o ieșire în decor a colegului său de la Mercedes. Ca urmare, Hamilton a fost nevoit să recupereze terenul pierdut, pornind de pe poziția a cincea. Pe măsură ce incidentele de natură tehnică s-au înmulțit, Safety Carul și-a făcut apariția încă din prima jumătate a cursei.

Diferențele de la nivelul strategiei au făcut ca pentru treimea finală a întrecerii, Bottas și Hamilton să aibă dezvantajul unor pneuri mai uzate, prin comparație cu urmăritorii lor. După finalizarea celei de-a treia neutralizări, s-a produs cel mai tensionat moment al după-amezii.

Thailandezul Alexander Albon l-a atacat pe deținătorul titlului, care nu a dorit să lase suficient spațiu pentru mai tânărul său oponent. O situație mai mult decât similară a avut aceiași protagoniști în cursa de la Interlagos (Brazilia) din sezonul precedent. Albon a ratat și atunci ceea ce ar fi trebuit să reprezinte o garantată prezență pe podium. Mai mult, actualul context îi oferea și o șansă excelentă la victorie și implicit, la șefia clasamentului piloților. 

În schimb, pilotul de la Red Bull a fost trimis și acum în decor, fiind silit să abandoneze. Lewis Hamilton s-a ales cu o penalizare de cinci secunde (digisport.ro). Valtteri Bottas a fost, astfel, sigur de primul său triumf pe Red Bull Ring (al optulea din carieră). Nordicul și-a exprimat apoi sentimentele de încântare pe care primele zile oficiale în monopostul negru Mercedes i le-au oferit. 

Profitând de circumstanțele ivite, Charles Leclrec s-a clasat în poziția secundă. După un Mare Premiu în care toate monoposturile motorizate de Ferrari au suferit, monegascul a recunoscut că prezența pe treapta a doua a podiumului a fost, cu siguranță, una neașteptată. Lando Norris a devenit, fără îndoială, performerul ultimelor tururi. Britanicul de 20 de ani a izbutit să reducă diferența dintre el și Hamilton la 4,8 secunde. Astfel, el a obținut prima clasare în top 3 din carieră.

În același timp, putem nota un al doilea podium pentru McLaren pe parcursul ultimelor trei întreceri disputate în Formula 1. Formația condusă actualmente de Zak Brown a încheiat primul week-end austriac al stagiunii cu al doilea total la constructori, după Mercedes (formula1.com).

Calendarul competiției a fost reconceput astfel încât o a doua înfruntare de la Spielberg va avea loc săptămâna viitoare. Cursa va fi cunoscută ca Marele Premiu al Styriei. Etapa inaugurală din Austria a rezervat multe surprize, iar sezonul din 2020 se anunță la fel de imprevizibil. 

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/live-video-calificarile-pentru-marele-premiu-de-formula-1-al-austriei-1600-digi-sport-1-hamilton-a-dominat-antrenamentele-865503 

https://www.formula1.com/en/results.html/2020/races.html