Ministrul român al Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, și omologul său spaniol, José García-Margallo y Marfil, au semnat un editorial comun pe platforma internațională Project Syndicate referitor la atacurile de la Paris.
Versiunea
originală poate fi citită aici,
iar Ministerul Afacerilor Externe de la București a publicat traducerea integrală
a editorialului:
„Recentele
atacuri teroriste desfășurate în cursul serii de 13 noiembrie la Paris, în urma
căruia au murit cel puțin 120 de persoane, reprezintă o mărturie tragică a
omniprezenței terorismului în lumea actuală. Numai în acest an, adepți ai
extremismului violent au omorât oameni nevinovați în numele religiei sau al
politicii în Franța, Tunisia, Kenya, Israel, Nigeria și bineînțeles în Siria și
Irak - pentru a menționa doar câteva țări. Amenințarea terorismului s-a
strecurat în lumea modernă ca Moartea Neagră în Europa Evului Mediu, iar
eradicarea sa a devenit un imperativ global.
Comunitatea
internațională a fost și rămâne constant preocupată de amenințarea
terorismului. Statele au adoptat legi în domeniul securității naționale și au înființat
unități speciale de culegere de informații și de poliție pentru a-i opri pe
făptuitori și pentru a descuraja actele teroriste. De asemenea, au completat
aceste eforturi prin încheierea de tratate internaționale și regionale, precum
și de acorduri bilaterale.
Și totuși nu
există până în prezent niciun organism juridic universal prin care terorismul
să fie combătut la nivel internațional, cu toate numeroasele încercări în acest
sens. A venit timpul să schimbăm această stare de fapt!
Demersurile în
direcția combaterii terorismului la nivel internațional au început în urmă cu
aproape 90 de ani. Încă din 1926, România - primă țară din lume care a introdus
în Codul Penal infracțiunea de terorism - a cerut Societății Națiunilor să <<aibă în vedere elaborarea unei convenții prin care
terorismul să fie incriminat la nivel internațional>>
.
Însă abia în
1934, în urma asasinării regelui Alexandru I al Iugoslaviei și a ministrului de
externe francez Louis Barthou, Societatea Națiunilor a făcut primul pas în vederea
creării unui mecanism judiciar internațional de combatere a terorismului. Un
grup de experți a elaborat Convenția cu privire la pedepsirea și prevenirea
terorismului și Convenția pentru crearea unei Curți Penale Internaționale.
Ambele Convenții au fost semnate de către 24 de state și ratificate de unul
singur, dar izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial a făcut ca niciuna
dintre cele două Convenții să nu intre în vigoare.
Până în prezent,
au fost semnate 19 convenții <<sectoriale>>
privind terorismul,
care acoperă, printre altele, atentatele teroriste cu bombă, terorismul
nuclear, finanțarea terorismului, actele teroriste împotriva securității
aeriene și maritime, precum și actele teroriste împotriva persoanelor care
beneficiază de protecție la nivel internațional. Dar nu există un mecanism
internațional de combatere a terorismului sub toate formele sale.
Eforturile de a
crea un astfel de mecanism legal s-au lovit de dezacordurile dintre state, mai
ales cu privire la definirea terorismului și cu privire la includerea faptelor
comise de forțele armate și de mișcările de eliberare națională. Mai recent, o
încercare de includere a infracțiunii de terorism în competența Curții Penale
Internaționale (CPI) de la Haga a fost abandonată ca urmare a lipsei unei definiții
universal acceptate și a volumului de muncă suplimentar pe care cazurile de
terorism l-ar fi generat pentru Curte.
În acest context,
în care atentatele teroriste au devenit tot mai frecvente, crearea unei
instanțe internaționale pentru combaterea terorismului este mai importantă ca
niciodată. În februarie 2015, România a propus înființarea unei Curți
Internaționale împotriva Terorismului (CIT) și, împreună cu Spania, a demarat
un proces comun de consultări, care sperăm că va avea ca rezultat final crearea
unei astfel de Curți. O astfel de instanță ar avea competența să aducă în fața
justiției orice act de terorism săvârșit după înființarea sa, oferind astfel
asistența extrem de necesară pentru statele cu sisteme juridice mai puțin
performante și reprezentând totodată un factor de descurajare pentru
potențialii teroriști.
CIT ar avea
competență complementară atât instanțelor naționale, cât și CPI, intervenind
numai atunci când autoritățile naționale nu pot sau nu doresc să judece un
astfel de dosar referitor la acte de terorism sau atunci când crimele comise nu
intră în competența CPI. Curtea ar avea un procuror și un număr rezonabil de
judecători, reflectând o reprezentare echilibrată a principalelor sisteme
juridice ale lumii, o reprezentare geografică echitabilă și egalitatea de gen.
De asemenea, Curtea ar putea beneficia și de o forță multinațională de poliție
sau securitate în măsură să acționeze dacă un stat nu poate sau nu dorește să
coopereze pentru strângerea probelor împotriva acuzaților.
Înființarea
Curții s-ar putea realiza pe baza unui tratat internațional sau a unui act cu
caracter obligatoriu al Organizației Națiunilor Unite, pentru a asigura
caracterul universal al jurisdicției sale. Ar putea fi, cel mai bine, creată
printr-o rezoluție obligatorie a Consiliului de Securitate al ONU, înființarea
Tribunalelor Penale Internaționale pentru Iugoslavia și Ruanda, precum și a
Tribunalului Special pentru Liban putând servi ca precedente în acest sens.
Cu siguranță că o
astfel de inițiativă trebuie să depășească anumite dificultăți juridice, poate
cea mai importantă fiind aceea de a ajunge la un consens asupra definiției
infracțiunii de terorism. În acest scop, propunem o abordare care să se
concentreze pe <<numitorul comun>>. În afară de includerea actelor de terorism
asupra cărora deja s-a ajuns la un acord în convențiile sectoriale existente,
competența CIT se va putea baza pe dreptul internațional cutumiar, luând în
considerare intenția de a comite o infracțiune (intenția specifică de a
răspândi frica sau de a constrânge autoritățile), precum și gravitatea crimei
și caracterul internațional al acesteia.
Înființarea
Curții Internaționale împotriva Terorismului și legitimarea acesteia va
necesita sprijinul societății civile, al mediului universitar, precum și al
publicului larg. Obținerea acestui sprijin nu reprezintă o misiune ușoară, cu
atât mai mult cu cât decidenții politici se confruntă în prezent cu atât de
multe alte provocări economice și strategice. Dar suntem convinși că un astfel
de instrument juridic puternic în lupta globală împotriva terorismului se va
dovedi rapid indispensabil - justificând astfel elocvent eforturile depuse
pentru crearea acestei Curți”.
Comentarii