PE este așteptat să adopte, joi, un proiect de raport prin care solicită autorităților UE și naționale să asigure "condiții echitabile de muncă și o protecție juridică și socială adecvată pentru toți lucrătorii" în economia de colaborare în creștere.

În textul proiectului se arată regretul pentru faptul că orientările Comisiei Europene privind economia organizată pe parcursul ultimului an - care se bazează pe contracte pe termen scurt și pe tranzacții digitale - nu au adus "o claritate suficientă" cu privire la modul de aplicare a legislației UE în acest domeniu în curs de dezvoltare, scrie EURACTIV.com.

Proiectul le cere statelor membre "să ofere claritate juridică" și să reglementeze start-up-urile construite pe acest model "într-un mod care să faciliteze și să permită mai degrabă decât să restricționeze".

"Trebuie să promovăm o strategie comună - la nivelul UE - capabilă să păstreze împreună o piață a muncii echitabilă și un set comun de principii de securitate juridică și socială", a declarat raportorul, parlamentarul italian al S&D Nicola Danti pentru EURACTIV.com.

Economia colaborativă, cunoscută și sub numele de economia de împărțire, se bazează pe tranzacții peer-to-peer (creditarea de la persoană la persoană - n.r), în principal alimentate de platforme digitale.

Venitul brut din UE din partea companiilor care activează în economia colaborativă (companii tip Uber sau Airbnb - n.r) a fost estimat la 28 de miliarde de euro în 2015. Iar Comisia Europeană consideră că ar putea adăuga până la 160-572 de miliarde de euro economiei blocului în anii următori.

Europa a luptat pentru a face față creșterii acestor noi actori, care au întrerupt sectoarele tradiționale, cum ar fi ospitalitatea și transportul, reglementate în multe cazuri de regulile locale.

Deputații europeni și-au exprimat "profunda îngrijorare" cu privire la labirintul legal pe care noile companii îl întâmpină în Europa, datorită impactului său asupra dezvoltării lor și asupra protecției consumatorilor.

În consecință, proiectul subliniază necesitatea "eliminării obstacolelor, duplicării și fragmentării care împiedică dezvoltarea transfrontalieră".

Progrese privind responsabilitatea

Cu privire la problema răspunderii platformelor de partajare, executivul este dispus să meargă mai departe.

În această privință, deputații europeni au cerut mai multă clarificare "cât mai curând posibil" pentru a promova "comportamentul responsabil, transparența și certitudinea juridică, sporind astfel încrederea utilizatorilor".

"Solicităm o strategie europeană ambițioasă care să deschidă calea pentru un ecosistem armonizat și dinamic format din reguli și principii generale capabile să evite fragmentarea pieței unice", a spus Danti.

Până la sfârșitul acestui an, Comisia condusă Juncker va trebui să publice noile orientări privind regulile de răspundere și sprijinul pentru platforme atunci când adoptă măsuri voluntare pentru eliminarea conținutului ilegal.

Un studiu publicat de Comisie luni (12 iunie) a arătat că 55% dintre europeni au avut cel puțin o problemă cu firmele cu economie de colaborare. Șase din zece consumatori nu au putut spune cine a fost responsabil în caz de abatere și nu știau despre responsabilitatea unei platforme sau dacă aveau dreptul de a solicita despăgubiri.

Danti a explicat că platformele de colaborare ar putea spori transparența în mecanismele de evaluare și evaluare, ar putea stabili criterii de reputație fiabile, vor introduce garanții și asigurări și vor dezvolta sisteme de plăți sigure.

Lucruri precare

Proiectul de raport are o viziune pozitivă asupra economiei partajate, deoarece "ea joacă un rol important în transformarea sistemului economic nu numai într-un mod mai eficient, dar și durabil din punct de vedere social și al mediului, permițând o mai bună alocare a resurselor și a bunurilor care altfel nu sunt utilizate" .

Deputații europeni sunt însă preocupați de "situația precară" a șoferilor sau a bicicliștilor care oferă hrană, deoarece rămân în mare măsură neprotejați și privați de unele dintre drepturile lor.

Proiectul de raport a recunoscut că acest model de afacere în plină expansiune oferă modalități flexibile pentru ca tinerii și grupurile marginalizate să intre pe piața forței de muncă. Dar a subliniat că noile forme flexibile de angajare ar trebui să fie echilibrate cu securitatea economică și socială a lucrătorilor.

Deputații europeni au subliniat "importanța primordială" a protejării drepturilor lucrătorilor în economia organizației, în special a drepturilor de a lansa acțiuni industriale sau negocierea colectivă.

Textul subliniază, de asemenea, că lucrătorii trebuie clasificați ca angajați sau lucrători independenți "pe baza primatului faptelor".

Partajarea firmelor economice, inclusiv Uber, etichetează lucrătorii lor ca lucrători independenți pentru a evita costurile de protecție socială.

Dar, într-un caz important, un tribunal din Marea Britanie a decis în octombrie anul trecut că lansarea în San Francisco ar trebui să ia în considerare conducătorii săi ca angajați cu drepturi depline, garantându-i salariul național și salariile pentru concediu.

Cu toate acestea, oficialii au recunoscut că a fost dificil să se facă progrese în ceea ce privește protejarea drepturilor lucrătorilor gigi, deoarece majoritatea competențelor rămân cu statele membre.

Executivul UE are în vedere extinderea domeniului de aplicare a unor legi existente pentru a garanta "protecție eficientă a lucrătorilor" în era digitală.

Comisia intenționează să propună o revizuire a directivei privind declarațiile scrise până la sfârșitul acestui an pentru a extinde ceea ce acoperă această directivă.

Drepturile de bază

Directiva se referă numai la informații și nu la standardele care guvernează conținutul unei relații contractuale. Cu toate acestea, executivul are în vedere o revizuire profundă pentru a-și modifica obiectivele, pentru a include în contracte un set minim de drepturi pentru lucrători.

Drepturile de bază ale muncii identificate de executiv includ durata maximă a perioadei de probă, un contract cu minimum de ore, formarea, o perioadă de preaviz rezonabilă în cazul concedierii și accesul la soluționarea eficientă și imparțială a litigiilor în caz de concediere sau de tratament nedrept.

Comisia Europeană consultă, de asemenea, partenerii sociali pentru a lărgi accesul la protecția socială, având în vedere că nu ține cont pe deplin de angajarea pe cont propriu și de ocuparea forței de muncă nestandarda.

Scopul este de a explora modalități pentru a asigura că fiecare lucrător are acces la protecția socială pe baza contribuțiilor sale, au explicat oficialii UE.