Două rulote, echipate să devină grădinițe mobile, duc învățământul preșcolar din Gelsenkirchen la copiii imigranților români și bulgari. Acum, odată cu fluxul masiv de refugiați, beneficiază și copiii din Siria sau Irak de această metodă.

„MoKi” - prescurtarea de la Mobiler Kindergarten - au fost înființate de consiliul local din Gelsenkirchen în cadrul unui proiect de integrare a copiilor imigranților români și bulgari din Gelsenkirchen. Două rulote echipate cu cărți, creioane și jucării fac turul cartierelor de imigranți din oraș și oferă servicii de educație preșcolară pentru un număr de 60 de copii. Aceasta este capacitatea maximă, scrie Deutsche Welle.

Echipa de asistenți sociali este formată din șase persoane, iar efortul nu e unul de neglijat. În zilele săptămânii, cele două MoKi vizitează două sau trei cartiere în fiecare zi, așa că programul cu copiii e de câteva ore. Scopul pedagogic este unul simplu: învățarea limbii germane la nivel de conversație prin joacă, cu cuvinte simple și propoziții scurte.

Măsura consiliului local a fost luată anul trecut odată cu creșterea numărului de imigranți din România și Bulgaria. Anul acesta însă, odată cu numărul mare de refugiați ajunși în Germania și Orientul Mijlociu, orașul Gelsenkirchen a decis să folosească infrastructura și pentru copiii din Siria și Irak.

Doi membri ai echipei de asistenți sociali vorbesc română, alți doi vorbesc turcă, arabă și kurdă. Copiii care deja au învățat ceva germană contribuie și ei cu un mic efort de traducere.

Deutsche Welle o citează pe Loredana, mama unui băiețel numit Sebastian, care apreciază grădinița mobilă. „Fiul meu mă întreabă mereu dacă poate merge la grădiniță atunci când ajunge rulota la noi în cartier. La întoarcere e fericit să îmi arate ce a făcut acolo”.

Postul german afirmă că aceste familii sunt, de cele mai multe ori, cu un nivel scăzut de educație, iar MoKi reprezintă șansa copiilor de a se integra în societatea germană. Unele familii cer ajutorul echipelor MoKi atunci când nu reușesc să se descurce cu o problemă.

În cazul copiilor din Siria și Irak, echipele de educatori se confruntă și cu problema traumelor suferite de aceștia în țările natale. Unii copii se sperie și încep să țipe dacă, de exemplu, un avion trece deasupra locului de joacă.

În final, scopul MoKi este acela de a obișnui familiile de imigranți cu structurile de educație preșcolară și de a le arăta acestora importanța lor în dezvoltarea copiilor. Iar rezultatele se pot vedea: zece copii care anul trecut au intrat în programul grădinițelor mobile au ajuns în august să meargă la grădinițe normale.