De ce au tras avioanele militare turcești asupra bombardierului rusesc? Informațiile disponibile până în prezent lasă multe întrebări fără răspuns, dar întreaga lume are nevoie de clarificări.

Că spațiul aerian al Siriei este „supra-aglomerat” știm de multă vreme, din avertismente lansate de experți militari. Raiduri sunt efectuate de SUA, Franța, Marea Britanie, Turcia, Rusia și, da, Siria. Probabilitatea ca un incident serios să se întâmple tocmai s-a adeverit, scrie Spiegel.

Numai că informațiile despre doborârea bombardierului rusesc SU-24 „Fencer” sunt atât de contradictorii, încât semele de întrebare sunt prea mari. În imaginea atașată acestui articol vedeți un așa numit „radar-plot”, publicat de CNN Türk, care îl atribuie armatei. Este, practic, traiectoria avionului rusesc, așa cum a fost înregistrată pe radar.

Turcia afirmă că echipajul rusesc a fost avertizat de 10 ori într-un interval de timp de 5 minte și că aeronava a violat de mai multe ori spațiul aerian turcesc. Rusia afirmă că bombardierul ar fi zburat exclusiv dincolo de graniță, pe partea siriană. Radar-plot-ul arată într-adevăr o incursiune, numai că experți în aviație militară consultați de Spiegel explică faptul că incursiunea, așa cum arată pe hartă, nu ar fi putut dura mai mult de 10-15 secunde.

Un purtător de cuvânt al armatei SUA a confirmat avertismentele transmise echipajului rusesc, spunând că forțele americane au putut asculta în timp real. Un oficial al NATO a confirmat însă și faptul că incursiunea SU-24 a durat într-adevăr numai câteva secunde. În reuniunea NATO convocată de urgență, de altfel, Turcia s-a văzut nevoită să răspundă la întrebarea „De ce a tras în avionul rusesc” și „Dacă nu exista altă posibilitate de acțiune”.

Așadar,

De ce a intrat aeronava rusă în spațiul aerian turcesc? Chiar și dacă a fost doar pentru câteva secunde, faptul este inexplicabil. Avioanele SU-24 care acționează în Siria sunt varianta modernizată M2 a modelului care este în uz de trei decenii. Are navigație foarte rpecisă prin echivalentul rusesc al sistemului GPS.

De ce nu au reacționat rușii la avertismentele turcilor? Astfel de mesaje sunt transmise pe frecvența „Guard”, care este în dotarea oricărei aeronave, indiferent dacă e una militară sau civilă și care trebuie urmărită în mod obligatoriu prin reglementările internaționale. Este posibil ca într-o manevră de luptă piloții să piardă din vedere pentru câteva momente poziția exactă sau să piardă un avertisment. Dar 10 avertismente în 5 minute este foarte greu de crezut.

De ce au tras turcii? Tuturor le e clar cât de tensionată e situația din Siria. Cu precădere de la începutul lui octombrie încoace, când un bombardier rusesc a fost urmărit de radare militare ale Turciei. Atunci, Ankara a avertizat Moscova cât se poate de clar să nu îi mai încalce spațiul aerian.

Un fost pilot militar consultat de Spiegel afirmă că, după 10 avertismente, „dacă nu trag mă fac de rușine”. În același timp, comandanții turci au avut, așa cum spun ei, 5 minute să se gândească dacă trag sau nu. Cu siguranță piloții aviației turcești au întrebat de mai multe ori înainte să lanseze rachetele.

Și unde a fost avionul doborât? Pentru că, dacă incursiunea a durat doar câteva secunde, racheta trebuie să fi lovit aeronava Suhoi în spațiul aerian sirian. Și dacă s-a așteptat cele 5 minute, aceeași probabilitate se menține.

Chiar dacă niciuna dintre părți - Turcia, Rusia și NATO - nu are interes ca incidentul să ia proporții, întrebările acestea sunt legimtime și au nevoie de un răspuns. Dacă ele nu vor fi adresate, situația în regiune se poate complica și mai mult pe termen scurt. Iar pe termen lung, incidentul și-ar putea produce efecte în momente la care să nu ne așteptăm.

Sursa: Spiegel