Bulgaria, România, Ungaria, Lituania, Letonia și Polonia au semnat un document comun în care cer revizuirea Pachetului Mobilitate.

Potrivit premierului bulgar Boyko Borissov, în document, șefii de guverne din cele șase state insistă să se ia în considerare impactul unor măsuri din Pachetul Mobilitate, care au efecte semnificative asupra politicilor economice și de mediu ale UE, scrie Novinite, preluat de Agerpres.

Pachetul Mobilitate este în negociere între principalele trei instituții europene și încă poate fi modificat. Procesul de negociere ar urma să se finalizeze în câteva luni.

Bulgaria, România, Ungaria, Lituania, Letonia și Polonia susțin că este necesară o discuție amănunțită în care să se țină cont de specificul național al tuturor statelor membre UE, inclusiv a celor aflate la granițele externe ale UE.

"Nu vom adopta măsuri care să creeze divizări nedorite în UE. Suntem ferm convinși că noile măsuri legislative trebuie să fie realiste, proporționale și nediscriminatorii. Ele trebuie să suțină concurența în sectorul transporturilor din UE fără a pune companiile noastre într-o situație mai grea decât a companiilor originare din terțe țări", se arată în document.

De asemenea, cele șase țări avertizează că unele măsuri din Pachetul Mobilitate vor duce la o creștere a numărului de camioane care efectuează curse fără a fi încărcate, ceea ce va duce automat la majorarea emisiilor de carbon.

În concluzie, Bulgaria, România, Ungaria, Lituania, Letonia și Polonia cer Parlamentului European și Comisiei Europene să analizeze cu atenție propunerile legate de Pachetul Mobilitate 1 și să evalueze impactul tuturor măsurilor, înainte de continuarea negocierilor.

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană în 31 martie 2017, Pachetul 2 la data de 8 noiembrie 2017, iar Pachetul 3 pe data de 17 mai 2018.

Parlamentul European (PE) a adoptat, în data de 4 aprilie 2019, în primă lectură, Pachetul "Mobilitate", după ce anterior documentul a fost retrimis la Comisia Transport și Turism (TRAN), din cauza numărului mare de amendamente depuse. Eurodeputații români s-au mobilizat atunci și au depus un număr mare de amendamente, împreună cu colegii lor din Bulgaria, Polonia și țările baltice, adunându-se în final peste 1.200 de amendamente.

La ora actuală, discuțiile între Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul miniștrilor de transport au început și au ca scop finalizarea celor trei seturi de măsuri din cadrul Pachetului Mobilitate 1.

În decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile extrem de restrictive ale Președinției Austriece, susținute de Alianța Rutieră, precum: aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv; restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de "răcire" (cooling-off) de 5 zile; interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabină; întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni și obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.