Țările ASEAN doresc să aibă o relație bună și cu Occidentul, și cu China.

Pe un fundal istoric în care SUA (și o mare parte din Occident) și-au stabilit obiectivul de a limita ascensiunea Chinei, începând din Asia, analiza relațiilor dintre China și SUA (și alte țări din Occident) cu țările din Asia de Sud-Est are o importanță deosebită; aceste țări au creat Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est (ASEAN), care este astăzi o zonă de liber schimb cu aproximativ 700 de milioane de locuitori.

Creșterea comerțului exterior și a investițiilor dintre China și țările ASEAN arată o integrare economică treptată. Comerțul dintre ASEAN și China a crescut semnificativ, de la 235,5 miliarde de dolari în 2010, la 878 de miliarde de dolari în 2022, China fiind principalul partener comercial al ASEAN începând din 2009. Fluxurile de investiții din China către ASEAN au ajuns la 15,5 miliarde de dolari în 2022, plasând China drept a patra cea mai mare sursă de IDE (Investiții Directe Externe) din cadrul ASEAN (6,9% din total). ASEAN este în prezent principalul partener comercial al Chinei, depășind SUA și UE.

Pe de altă parte, revendicarea și ocuparea efectivă de către China a aproape întregii Mări a Chinei de Sud se ciocnește de intențiile altor țări de coastă, care au căutat parteneri militari (în special SUA) care să poată contracara puterea navală progresivă a Chinei.

Administrațiile succesive și analiștii din SUA au atras atenția asupra "tendinței crescânde a acțiunilor chinezești coercitive și iresponsabile din Marea Chinei de Sud" și a amenințării acestora la adresa intereselor maritime din Asia de Sud-Est.

La rândul lor, analiștii și factorii de decizie politică chinezi subliniază pentru factorii responsabili din țările din Asia de Sud-Est pericolele asociate "provocărilor" așa-numitului "noul război rece" al SUA. Această bătălie în care oficialii americani și chinezi se duelează este abia la început.

Cu toate acestea, țările ASEAN vor să aibă tot ce este mai bun din cele două lumi. Pe de o parte, doresc să mențină accesul la uriașa piață chineză și să beneficieze de investițiile chineze, în special în infrastructură (în mare parte în cadrul BRI - Belt and Road Initiative); pe de altă parte, doresc să mențină o relație strânsă cu țările occidentale - în special cu Statele Unite -, fie datorită relevanței acestor piețe, fie prin cooperare militară, pentru a reduce efectul centripet progresiv al creșterii puterii economice, comerciale și militare a Chinei în regiune, comentează Jorge Costa Oliveira, consultant financiar și dezvoltator de afaceri în publicația portugheză Diario de Noticias.

Ca să nu existe îndoieli, primul-ministru din Singapore, Lee Hsien Loong, a avertizat că propunerile de "cooperare indo-pacifică" sunt binevenite dacă sunt incluzive și dacă aprofundează integrarea regională, dar nu ar trebui să submineze acordurile ASEAN sau să "creeze blocuri rivale, să adâncească diviziunile sau să forțeze țările să aleagă o parte". Iar fostul președinte indonezian, Joko Widodo, a cerut o viziune a Indo-Pacificului care să includă China, declarând că ASEAN și China nu au altă alternativă decât colaborarea.

În afară de aceasta, merită să acordăm atenție sondajului-raport din 2024 al ISEAS- Yusof Ishak Institute. Acest sondaj-raport arată că Japonia, SUA și UE merită o încredere mai mare decât China. Dar arată și că, atunci când se confruntă cu întrebarea cu privire la care țară ar fi aceea cu care ar prefera să se alinieze, dacă ar fi nevoite, pentru prima dată, China depășește [la mustață] SUA în preferință.

Sursa: RADOR RADIO ROMANIA