Banii europeni au un rol tot mai important în diverse proiecte de educație din România, de la renovarea școlilor la echipamente în universități și de la dezvoltarea învățământului dual la reducerea abandonului școlar. Cum îi putem folosi și mai bine?

Conferința „Educație la puterea viitorului prin fonduri europene", organizată de EURACTIV cu sprijinul Agenției pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov (ADRBI) la sfârșitul lunii ianuarie, a fost un loc de întâlnire pentru informații, expertiză, experiențe și povești din lumea proiectelor finanțate cu bani de la Uniunea Europeană, în domeniul educației.


Evenimentul și-a propus să arate care este impactul real al fondurilor de coeziune asupra calității vieții în comunitățile din România, și cum ajută banii europeni la dezvoltarea regiunilor din țară.

Invitații au vorbit și de proiectele actuale derulate cu sprijinul finanțărilor europene, dar și de planurile de viitor, atât în ceea ce privește dezvoltarea de noi proiecte, cât și extinderea celor actuale.


Claudia Ionescu, Șef DPRI în cadrul ADRBI, a vorbit despre fondurile disponibile prin Programul Operațional Regional în Regiunea București-Ilfov, subliniind că este nevoie de o gândire cu o perspectivă foarte lungă. Regiunea București-Ilfov nu este foarte mare și, dat fiind că nivelul PIB pe cap de locuitor este peste media europeană, nu beneficiază de o alocare importantă din politica de coeziune, dar rămâne una dintre cele mai dinamice și la capitolul absorbției de fonduri.

În domeniul educațional, beneficiarii pot atrage finanțări din POR, pe Axa 10 - Infrastructura educațională, și sunt deja proiecte pentru creșe și grădinițe, școli generale, licee tehnologice și universități, a spus Claudia Ionescu. În plus, pot fi obținute și proiecte pe o axă dedicată reabilității termice a clădirilor publice. (Detalii găsiți în prezentarea susținută în cadrul conferinței)

De altfel, câteva exemple concrete au fost prezentate de către Bogdan Mihăilescu, Director Executiv Direcția Management Proiecte, Primăria Sectorului 2.

Doina Diaconescu, Consilier OI POCU în cadrul Ministerului Educației, a vorbit despre proiectele „Școala pentru toți” și „Profesori motivați în școli defavorizate”, finanțate prin Programul Operațional Capital Uman. „În 2021, sperăm să atingem mai mulți indicatori: 75.000 de elevi sprijiniți să meargă la școală, peste 15.5000 de cadre didactice, mediatori care să poată lucra mai bine cu elevii defavorizați”, a spus ea. (Detalii, aici)

Despre părăsirea timpurie a școlii - o problemă acută în special în zona rurală, a vorbit Ioana-Loredana Cîrstea, Consilier Direcția Generală Management Strategic și Politici Publice, Ministerul Educației Naționale. „Avem o situație mai puțin fericită în ceea ce privește părăsirea timpurie a școlii, în 2017 ne aflam la 18,1% rată de părăsire, față de 10,6% media europeană, în condițiile în care avem ca țintă pentru 2020 - 11,3%. Puțin probabil să ajungem la această țintă”, a punctat ea. (Mai multe detalii)

La rândul ei, Felicia Săndulescu, director adjunct Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, a amintit că „e important ca fiecare instituție să încerce să primească fonduri europene, chiar dacă nu sunt ușor de accesat”.

Felicia Săndulescu a vorbit despre dezvoltarea învățământului profesional și tehnic în România, dar și despre procesul de învățare pe tot parcursul vieții. Mai multe detalii găsiți în prezentarea susținută în timpul conferinței.
 

„Fondurile europene sunt un mare ajutor pentru toți, dar nu ne dă nimeni proiecte, trebuie să ne implicăm, numai cine nu vrea, nu poate”.