Obiectivele climatice ale UE sunt ambițioase și, pentru a ajunge la emisii zero până în 2050, este esențială reducerea poluării generate de transporturi. Finanțarea unor stații de încărcare a automobilelor electrice este un pas în această direcție.

Proiectul pan-european NEXT-E a fost selectat pentru finanțare de către Comisia Europeană prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF) în vara anului 2017. Proiectul prevedea instalarea unui număr de 222 de stații de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) și a 30 de stații de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport și a rețelei trans-europene de transport (TEN-T). 

În România, proiectul specifica montarea în România a 40 de stațiii de încărcare rapidă, dintre care 19 de către E.ON, iar 21 de către MOL România. Cele două companii sunt parte a consorțiului care a dezvoltat proiectul, alături de alte filiale E.ON și MOL, Hrvatska elektroprivreda din Croația, PETROL (în Slovenia și Croația), precum și Nissan și BMW. 

În total, Uniunea Europeană a finanțat cu 18,84 milioane de euro rețeaua NEXT-E, ale cărei stații sunt integrate pe platforma interoperabilă Hubject, facilitând astfel călătoriile internaționale pe distanțe lungi în întreaga regiune.

Practic, acum este posibilă o călătorie pe distanțe lungi, bazată 100% pe electricitate, între cele șase state membre UE în care a fost desfășurat proiectul - Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croația și România - cu legături către țările vecine, dar și cu rețeaua de stații de încărcare electrice din Europa de Vest, datorită coordonării cu alte proiecte finanțate prin intermediul CEF.

Ce a determinat însă două companii cunoscute mai degrabă pentru activitatea în domeniul energiilor tradiționale - MOL și E.ON - să se implice în dezvoltarea unei rețele de încărcare pentru automobile electrice?

„Statisticile care arată o creștere semnificativă de la an la an a numărului de autovehicule electrice vândute în România sunt extrem de îmbucurătoare, pentru că indică o orientare clară către unul dintre cele mai nepoluante și sustenabile mijloace de transport, la fel cum se întâmplă în lumea întreagă. În acest context, este nevoie de tot mai multe proiecte care să permită infrastructurii de încărcare să țină pasul cu această tendință. E.ON Energie Romania consideră că este esențial să vină în întâmpinarea dorințelor și a nevoilor posesorilor de autovehicule electrice și nu numai, oferindu-le un acces facil la stațiile de încărcare”, au comentat pentru EURACTIV.ro reprezentanții E.ON România.

Până în prezent, prin intermediul celor 19 stații NEXT-E instalate de E.ON Energie Romania, posesorii de autovehicule electrice sau hibrid au utilizat peste 69 de MWh de energie electrică și au parcurs peste 465.000 de km, impactul asupra mediului fiind o reducere cu 55.8 t de CO2, arată compania.

„MOL își dorește să fie parte din ceea ce noi considerăm a fi o revoluție a transporturilor în regiune. Credem că pe termen scurt și mediu, cererea de autoturisme cu motoare bazate pe carburanți tradiționali (motorină și benzină) va rămâne dominantă, dar pe termen lung suntem convinși că viitorul este sustenabil”, a comentat și Camelia Ene, CEO &Country Chairman MOL Romania.

„Ambiția noastră este să îmbrățișăm revoluția mobilității electrice și ne dorim ca toți clienții noștri, indiferent dacă aleg să se deplaseze cu un vehicul alimentat cu carburant fosil sau cu unul electric, să poată călători liber în regiunea noastră. De aceea, ne dorim să investim în dotarea stațiilor noastre cu încărcătoare pentru mașinile electrice”, a adăugat oficialul MOL, într-o declarație pentru EURACTIV.ro.

De altfel, punctează Camelia Ene, grupul MOL își aliniază strategia cu planurile Uniunii Europene, intenționând să-și crească în mod semnificativ investițiile prietenoase cu mediul.

La nivel local, compania plănuiește să accelereze extinderea rețelei proprii de stații de încărcare, grupate sub brandul MOL Plugee. „De curând, MOL România a câștigat o licitație CNAIR pentru instalarea a 14 stații de servicii pe principalele autostrăzi din țară. Toate aceste stații vor fi dotate cu câte două încărcătoare pentru mașini electrice”, a precizat reprezentanta companiei.

Statisticile actuale arată că o încărcare normală AC prin stațiile MOL Plugee durează, în medie, o oră și jumătate, în funcție de capacitatea bateriei și de nivelul său de încărcare. O încărcare rapidă de tip DC, la o sursă de curent continuu, durează, în medie, 30-35 de minute. „Timpul petrecut în stațiile MOL îi poate ajuta pe clienții care aleg alternativa electrică să se familiarizeze și cu celelalte produse și servicii ale stațiilor”, punctează Camelia Ene.

Și E.ON plănuiește să se extindă în domeniul serviciilor pentru automobile electrice. „E.ON Energie România este interesată să investească în proiecte asemănătoare ce prevăd stații de încărcare «ultra-fast» care să asigure clienților o încărcare de până la 80% a mașinii electrice în mai puțin de 30 de minute”, spun reprezentanții companiei. Aceștia punctează că un asemenea tip de infrastructură este încă într-o etapă incipientă în România, dat fiind că sunt instalate foarte puține stații de încărcare "ultra-fast”. 

„Compania noastră analizează oportunitățile de finanțare prin fonduri europene, iar aceste proiecte reprezintă un pas firesc  fiind în strânsă legătură atât cu îngrijorările tot mai mari cauzate de poluarea excesivă, cât și cu dezideratele companiei E.ON în această direcție”, au conchis oficialii E.ON.