Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal a depus pe 4 martie, la Camera Deputaților, moțiunea simplă intitulată „Fondurile europene în guvernarea PSD – între Făt-Frumos și Fata Morgana”

demers parlamentar adresat ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. 

Cea mai gravă situație se înregistrează la POS Transport, potrivit documentului citat.

Potrivit comunicatului de presa remis redactiei EurActiv.ro, textul moțiunii PNL se constituie într-un semnal de alarmă privind:
 

  • situația dezastruoasă a absorbției fondurilor europene în timpul guvernării Ponta

  • a lipsei unei strategii coerente din partea actualului Guvern în gestionarea transparentă a banilor de la UE, în privința implementării unei legislații funcționale care să permită atragerea integrală a alocărilor financiare ce ne revin în exercițiul financiar 2014-2020.
  • PNL consideră că "România are nevoie de o mobilizare rapidă a tuturor forțelor pentru absorbția fondurilor europene pe care le are la dispoziție, mai ales cele din exercițiul financiar 2014-2020. Este important să nu repetăm greșelile trecutului, să acționăm eficient pentru a dezvolta proiecte naționale de susținere a dezvoltării economice și sociale cu ajutorul finanțărilor nerambursabile."

    Alte puncte incluse în moțiunea simplă, potrivit comunicatului de presă

  • România este, în prezent, codașa Uniunii Europene în accesarea fondurilor nerambursabile, în timp ce reprezentanții Guvernului Ponta, în frunte cu premierul și cu ministrul de resort, Eugen Teodorovici, nu contenesc să vorbească cu emfază despre performanțele naționale în acest domeniu.

  • Suntem în cel mai important an pentru absorbția fondurilor europene pentru România, anul în care ar trebui să închidem proiectele din perioada 2007-2013 și să începem în forță proiectele finanțate din anvelopa financiară 2014-2020, care ne pune la dispoziție 39,887 miliarde de euro, fonduri europene, dintre care 21,8 miliarde de euro fonduri structurale și de coeziune alocate României.

  • Moțiunea „Fondurile europene în guvernarea PSD – între Făt-Frumos și Fata Morgana” face o trecere în revistă a principalelor Programe Operaționale și situația lor în acest moment, în condițiile existenței unui risc foarte mare de pierdere a fondurilor europene din cauza guvernării lui Victor Ponta.

  • Cea mai gravă situație se înregistrează la POS Transport, unde proiectele înregistrează întârzieri față de termenele contractuale (proiectele de reabilitare a căii ferate Sighișoara-Coșlariu și Coșlariu-Simeria) sau au termene de finalizare după 31 decembrie 2015 (autostrăzile Sebeș-Turda loturile 3 și 4, Lugoj-Deva loturile 2,3,4). În aceste cazuri, România ar putea fi nevoită să acopere de la bugetul de stat întreaga valoare.

  • POS Mediu utilizează aceeași strategie riscantă ca la POS Transport, respectiv negocierea de posibile fazări cu Comisia Europeană prin identificarea unor proiecte retrospective, deja începute de autoritățile locale, care să se încadreze în obiectivele programului și în normele europene în ceea ce privește oportunitatea investiției și realizarea achiziției publice.

  • În ceea ce privește POSDRU, programul funcționează după legi proprii, altfel nu ne putem explica apariția celor peste 100 de instrucțiuni publicate până acum. Mai mult, linia de finanțare pentru proiecte în domeniul economiei sociale a fost lansată cu întârziere, iar românii din Diaspora sunt amăgiți cu fonduri pentru proiecte cu durata de 7 luni, dar apelul nu a fost nici acum lansat.

  • Pe POSCCE există în continuare o pre-suspendare de la Comisia Europeană pentru axa proiectelor IT în urma unui audit în urma căruia au fost descoperite probleme la achizițiile publice. În plus, Programul Operațional Competitivitate, urmașul POSCCE, este aprobat de anul trecut și ar fi trebuit să fie deja lansate apelurile de proiecte.

  • PO Asistență Tehnică, programul cu cea mai mică alocare totală, de doar 170 de milioane de euro, și care trebuia să asigure asistență tehnică pentru autoritățile de management, organismele intermediare și beneficiari, are una din cele mai mici rate de absorbție, de doar 45%.

  • În cazul POR se observă, în primul rând, calitatea slabă a proiectelor depuse, un număr mare de proiecte fiind respinse - 4.061 (o rată mare, de 40%) și un ritm redus de evaluare al acestora, din cauza lipsei de specialiști în evaluarea de proiecte.

  • Cea mai mare problemă este la Programul Operațional Infrastructură  Mare - POIM, care are cea mai mare alocare și reunește finanțarea pentru infrastructura de transport, energie și mediu. Acest program depinde și de validarea de către Comisia Europeană a Master - Planului general de transport, document aflat în consultare public, fără a fi însoțit însă și de strategia de implementare.

  • În ciuda dezastrului care planează asupra tuturor programelor operaționale, Guvernul Ponta nu ratează nicio ocazie de a raporta creșteri ale ratei de absorbție, cifră manipulată de actuala Putere prin inventarea conceptului de „rată de absorbție curentă”, doar pentru a raporta false reușite în contractarea fondurilor europene.

  • Situația de ansamblu este deosebit de îngrijorătoare, în condițiile unui ritm lent de implementare efectivă a proiectelor și de recuperare a cheltuielilor efectuate de la Comisia Europeană, în condițiile în care România mai are la dispoziție mai puțin de 11 luni până la finalul anului 2015 pentru a absorbi 9 miliarde de euro sau măcar 5 miliarde, așa cum își dorește domnul ministru Eugen Teodorovici. Planurile sunt nerealiste pentru Guvernul lui Victor Ponta, care în luna ianuarie a înregistrat "performanța” de a trimite declarații de cheltuieli la Bruxelles de numai 12 milioane de euro, având 0 ca cifră a rambursărilor.

  • În acest context, deputații PNL, prin intermediul moțiunii simple pe tema fondurilor europene, îi solicită ministrului Teodorovici să vină în Parlamentul României pentru a da explicații cu privire la situația catastrofală a ratei de absorbție, a blocajelor și a lipsei complete de viziune privind atragerea și utilizarea banilor de la UE.

  • Parlamentarii liberali speră ca măcar la dezbaterea moțiunii simple, reprezentanții Guvernului Ponta să înțeleagă că este nevoie să renunțe la demagogie, la minciuni și la a mai "cosmetiza” cifre și situații pentru a ascunde adevărul. Este obligatorie găsirea unor soluții rapide și eficiente ca România să nu mai piardă trenul numit "fonduri europene” în execițiul financiar 2014-2020.

  • Sursa: Comunicat de presă al grupului PNL din Camera Deputaților