Din nou, probleme cu sistemul informatic. Cel necesar pentru noile programe 2014-2020 încă necesită modificări, de aceea apelurile se vor lansa când va fi gata, adică în ianuarie, a declarat pentru EurActiv ministrul fondurilor europene Aura Răducu.

Comisia Europeană a virat României suma aferentă avansului pentru noile programe operaționale din cadrul financiar 2014-2020, în valoare de 714 milioane euro, care pot fi cheltuiți pe proiecte, dacă acestea sunt semnate și încep să de deruleze. 

În același timp, lansările de apeluri pentru proiecte merg cu dificultate, numai câteva linii de finanțare fiind deschise în acest an. Și nici nu vor mai apărea alte lansări până la sfârșitul lunii decembrie. Motivul este tranziția dificilă de la depunerea proiectelor în sistem clasic (pe hârtie sau prin vechile aplicații electronice) la noul sistem informatic pregătit de Ministerul Fondurilor Europene. 

De la 1 ianuarie 2016, potrivit regulamentelor europene, relația dintre cei care solicită și, eventual, primesc fonduri europene și autorități trebuie să devină strict virtuală.

Mai exact, schimbul de documente și informații între beneficiari și autorități trebuie să se realizeze strict electronic. Sistemul electronic realizat în acest scop, numit MySMIS2014, nu este însă finalizat, deși fostul ministru Marius Nica l-a prezentat ca fiind în variantă finală, spre consultare, încă de la începutul lunii octombrie

„În acest moment, anumite detalii din sistemul informatic nu sunt corelate cu datele care apar în Ghidurile solicitanților. În prezent, se lucrează la aceste corelări, spre exemplu să fie folosit același limbaj - ca terminologie, și altele”,

a declarat ministrul fondurilor europene, Aura Răducu, pentru EurActiv.ro. Potrivit acesteia, finalizarea și testarea variantei finale se vor realiza până la sfârșitul acestei luni, astfel că apelurile de proiecte vor fi lansate începând cu 1 ianuarie. 

EurActiv.ro a scris încă de acum doi ani că, potrivit documentelor oficiale, trebuie dezvoltat un nou sistem informatic prin care se va realiza exclusiv schimbul de documente în cadrul tuturor programelor europene. 

Etapele de realizare a acestuia au fost depășite cu nu mai puțin de un an: potrivit Acordului de Parteneriat (document de bază pentru alocarea fondurilor UE, începând din 2014) ar fi trebuit ca:

 

  • Elaborarea conceptului sistemului pe baza noului cadrul instituțional și procedural și contractarea de servicii de dezvoltare a aplicațiilor software pentru SMIS 2014+/MySMIS 2014+ să aibă loc în perioada ianuarie-decembrie 2014; 
  • Dezvoltarea sistemului de management electronic: ianuarie-decembrie 2014
  • Faza de testare și începerea producției pentru SMIS 2014+: septembrie-decembrie 2014
  • Formare pentru utilizatorii SMIS 2014+/MySMIS 2014+ : septembrie-decembrie 2014
  • Lansarea SMIS 2014+/MySMIS 2014+ : decembrie 2014. 

 

Acreditarea Autorităților de Management, și ea nefinalizată 

În strânsă legătură cu finalizarea programului informatic este și acreditarea Autorităților de Management pentru noile programe. Depind una de cealaltă, a transmis Ministerul Fondurilor Europene, la solicitarea EurActiv.ro.

Practic, faptul că sistemul informatic este funcțional este un aspect decisiv pentru verdictul final pe care Autoritatea de Audit îl dă asupra capacității acestor organisme de a gestiona banii europeni. Până când ele nu primesc undă verde de la Audit, Comisia Europeană nu rambursează plățile, dacă România va solicita acest lucru.

Totuși, a explicat ministrul Aura Răducu, între timp autoritățile din România pot utiliza cele 714 milioane de euro primite de la Comisia Europeană pentru a efectua plăți în cadrul proiectelor, dacă vor exista contracte semnate.