Comisarul Corina Crețu a apreciat rata de absorbție pentru Programul Operațional Transport 2007-2013, dar a subliniat că aproape jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în această perioadă nu vor fi terminate la timp.

Afirmația a fost făcută, luni, la Bruxelles, în cadrul unei întâlniri cu ministrul român al Transporturilor, Petru Sorin Bușe.

Corina Crețu a apreciat progresele făcute de România în ultima perioadă și rata de absorbție pentru Programul Operațional Transport în exercițiul bugetar 2007-2013, care depășește în prezent 81%, dar a atras atenția că, în pofida acestor progrese, "aproape  jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în perioada 2007-2013 nu vor fi terminate la timp".

"Cu sprijinul experților din cadrul Grupului de lucru pentru o mai bunǎ implementare, pe care l-am inițiat la începutul mandatului meu, s-a reușit eșalonarea acestor proiecte. Astfel, fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014–2020 vor acoperi cofinanțarea proiectelor fazate. În plus, am aprobat proiecte retrospective pentru a crește absorbția fondurilor europene în România. Astfel, Comisia Europeană a preluat plata creditelor pe care România le avea de plătit către Banca Europeană de Investiții, degrevând bugetul național de o sumă de peste 1 miliard de euro”, a declarat Corina Crețu, potrivit unui comunicat al CE.

Pentru o utilizare mai eficientă a alocărilor financiare din perioada 2014-2020, comisarul european a reamintit că este necesară adoptarea Master Planului General de Transport.

 

Încurajez încă o dată autoritățile române să adopte cât mai curând posibil Master Planul General de Transport. Acesta stă la baza strategiei privind investițiile în domeniul transportului rutier, feroviar, aerian și naval din urmǎtorii ani și este un document absolut necesar pentru ca România să poată implementa proiectele cu finanțare europeană în acest domeniu. Totodată, Master Planul este și principala condiționalitate ex-ante în sectorul de transport, pe care România s-a angajat să o îndeplinească,

a spus comisarul european, adăugând că a primit asigurări de la ministrul Petru Sorin Bușe că Master Planul va fi adoptat până la sfârșitul lunii septembrie.

În ceea ce privește portofoliul de proiecte, comisarul Crețu și ministrul român al Transporturilor au agreat asupra necesitații de a accelera pregătirea acestora și de a avea studii de fezabilitate de calitate: "Mai ales în cazul autostrăzii Sibiu–Pitești, dar și a altor proiecte de căi ferate și autostrăzi, lucrările ar trebui să înceapă cât mai curând, astfel încât acestea să poată să fie implementate efectiv în a doua parte a actualei perioade de programare".

De asemenea, Corina Crețu a salutat inițiativa ministrului Transporturilor de a crea o noua agenție de investiții în infrastructura rutieră, exprimându-și speranța că aceasta își va desfășura activitatea respectând cele mai avansate standarde internaționale.

Ea l-a încurajat pe Petru Sorin Bușe acceleze implementarea proiectului Liniei 6 de metrou, care va constitui o legătură importantă a capitalei României cu aeroportul internațional Otopeni.