Hainele de ocazii și bijuteriile au fost domeniile cu cea mai bună evoluție în comerțul online de la începutul acestei veri, magazinele virtuale cu acest profil având creșteri ale vânzărilor între 20% și 100%.

Potrivit agenției de e-commerce ContentSpeed, care a furnizat aceste date, vânzările din majoritatea domeniilor scad de obicei pe timpul verii, în condițiile în care oamenii își alocă mare pare din buget pentru vacanțe.

Produsele de papetărie sunt vedete în ultima parte a sezonului estival, înainte de reînceperea școlilor.

Tendințele remarcate de ContentSpeed sunt confirmate și de o altă companie de profil, respectiv 2Perfomant Network, dezvoltator al platformei 2Parale. Prin intermediul acesteia, românii au cheltuit peste un milion de euro pe produse din categoriile cărți și materiale didactice, fashion și turism, în perioada 15 iunie-15 august a anului în curs.

Reprezentanții platformei au precizat că, în perioada analizată, cea mai mare achiziție online din categoria cărți și materiale didactice s-a ridicat la aproximativ 3.500 de lei, în timp ce la categoria fashion a fost de 3.300 de lei. În ceea ce privește turismul, cea mai mare suma plătită online pentru achiziționarea unui bilet de avion a fost de circa 10.000 de lei.

Valoarea medie a coșului de cumpărături pentru categoriile cele mai populare în materie de vânzări online în vara acestui an a fost de aproximativ 100 de lei pentru cărți și materiale didactice, respectiv 140 de lei pentru fashion și 900 de lei pentru turism.

Cel mai căutat produs online în vara lui 2015 a fost reprezentat de rochii, conform 2Parale. Datele de pe această platformă indică o creștere cu 60% a vânzărilor online de rochii față de perioada similară a anului trecut. În schimb, costumele de baie au fost în scădere cu 28%.

Comportamentul consumatorului în această perioadă

Atunci când un client vrea să cumpere online, o va face ca să scape de anumite bătăi de cap, cum ar fi distanța de deplasare, arată reprezentanții ContentSpeed. Totuși, „bătăile de cap” nu sunt la fel pentru fiecare produs și acest fapt se vede în conversii (vizite care se soldează cu o tranzacție). De exemplu, în sectorul IT, abia când îi este livrat produsul clientul poate constata că nu funcționează cum ar trebui, dar este redus timpul pentru achiziție.

În sectorul fashion însă situația este mai complicată din cauza mărimilor care nu sunt tot timpul potrivite și un astfel de produs mai trebuie să se și simtă bine, iar asta se face prin probă. Distanța nu mai este o bataie de cap, ci faptul că trebuie returnat produsul sau că nu se mai poate baza clientul pe acel articol pentru o anumită ocazie.

Un alt fenomen care alterează conversiile este webrooming-ul, finalizat prin showrooming. Fiind vorba de ținute speciale, peste 60% din consumatorii români preferă să se documenteze online (webrooming), dar aleg să cumpere produsul dintr-un magazin clasic. Astfel, conversiile sunt mai mici, deoarece aceste tranzacții nu sunt cuantificabile.

„În final, merită reținut că vara este profitabilă pentru afaceri care comercializează obiecte destinate ocaziilor speciale”, se mai arată în raportul ContentSpeed.

Factori care influențează preferințele

La rândul său, Dorin Boerescu, CEO al 2Performant Network, a explicat că, deși în timpul verii, piața de e-commerce scade ca urmare a concediilor, numărul de comenzi online crește semnificativ de la un an la altul.În plus, el a mai menționat faptul că preferințele în materie de cumpărături online sunt influențate de mai mulți factori, printre care serviciile extra de care pot beneficia, disponibilitatea promoțiilor și a reducerilor, diversitatea produselor și a serviciilor oferite sau programele de loializare ale vânzătorilor.

În contextul așteptatelor promoții back to school și Black Friday, Boerescu anticipează pentru următoarele luni o creștere a categoriilor de IT&C și produse pentru copii, pe lângă trendul deja ascendent al cărților, materialelor didactice și fashion-ului.

Piața locală de comerț electronic s-a situat anul trecut la circa 1,3-1,4 miliarde euro, potrivit estimărilor date publicității recent de integratorul de plăți online PayU. Compania se așteaptă ca anul acesta, piața locală de profil să înregistreze o creștere de aproximativ 30-35%, cele mai active sectoare în mediul online fiind retailul, în special cel electro-IT, dar și cel de modă și turismul, la care se adaugă plata utilităților.