Brigitte Audy consideră că „digitalul solidar, acel digital care facilitează persoanelor/categoriilor altfel excluse să aibă o șansă reală de integrare, de autonomie" este benefic în mod vizibil. Este rolul nostru să căutăm soluții digitale inovative

*Brigitte Audy este secretar general al Fundației Corporative a Grupului Orange.

"EurActiv.ro: Într-o declarație anterioară, spuneați că trebuie găsit un echilibru între performanța economică și cea socială. De ce ar fi necesar un astfel de echilibru?


Brigitte Audy: Sunt convinsă că există o puternică legătură între performanța economică și performanța socială – numai împreună pot conduce la reușita economică. Această abordare reprezintă soclul contractului nostru social la Grupul Orange, de când Stéphane Richard (actual CEO al Grupului Orange– n.r.) a preluat conducerea companiei.

Când vorbim de o întreprindere, capitalul uman este cel mai prețios, nu putem face nimic, nu putem construi proiecte dacă nu avem alături de noi echipe, mobilizarea, angajamentul acestora, implicarea lor, recunoașterea și valorizarea muncii pe care o fac. Cred că acest echilibru este extrem de puternic - cred că este important să realizăm că nu putem căuta performanța financiară, economică, fără să avem performanța socială.

EurActiv.ro: Ați spus în conferința de presă din 23 aprilie, în care ați anunțat proiectele care vor fi finațate anul acesta de Fundația Orange că este important să fie adăugată valoare socială activităților economice și ați menționat trei domenii importante pe care Fundația le susține – cultura, sănătatea și educația. De ce acestea?

Brigitte Audy: Acestea sunt axele activității Fundației Orange încă de la înființare. Fundația a început prin a sprijini muzica, pe tinerii artiști, muzica vocală; a venit firesc această orientare, Orange fiind o companie axată pe comunicații.

Ne-am implicat de asemenea în domeniul sănătății, mai ales pentru a sprijini persoanele cu handicap, cum ar fi, în Franța, persoanele cu autism, sau, în România, persoanele cu deficiențe de văz sau auz. Și, desigur, am sprijinit educația. La începuturile Fundației, am sprijinit femeile din Africa, pentru a combate analfabetismul. În zilele noastre, compania Orange s-a implicat în acțiuni care să dea șanse egale persoanelor supuse riscului de a fi excluse.

Inițiate acum 30 de ani, aceste axe au fost adaptate nevoilor fiecărei țări. De exemplu, copiii și femeile din Africa pot avea o șansă la educație prin intermediul digitalului, își pot crește autonomia.

În ultimii ani, am realizat cât este de important digitalul pentru a elimina inegalitățile sociale. Acesta este motivul pentru care, încă de acum  câțiva ani, am hotărât să punem accentul pe educația prin digital. Acțiunile noastre de mecenat au vizat beneficiari care nu sunt deja în cadrul culturii economice.

Tineri care sunt în zone defavorizate sau care sunt în eșec școlar, cum ar fi copiii din Africa, pe care îi aminteam mai devreme (în aceeași situație se găsesc și unele femei), care nu au acces la educație  – acestea sunt instruite să se descurce în mediul Internet, să găsească anumite elemente utile pentru a fi autonome.

Și în domeniul sănătății, digitalul are un rol important. De exemplu, digitalul ajută persoanele cu  handicap să trăiască mai bine. În cazul persoanelor care suferă de autism, acestea capătă deprinderile unui nou mod de comunicare. O vedem astăzi cu proiectele pe care le-am susținut și prin care au avut acces la informație persoane care altfel ar fi excluse, creând astfel un mod de a înlătura inegalitățile sociale, de a da șanse egale. Vrem să ajutăm acele proiecte care dau o șansă prin digital – este vorba de acel "digital solidar”.

EurActiv.ro: În această abordare, v-ați bazat pe elemente concrete care arată că digitalul crește șansele persoanelor dezavantajate în mod direct?

Brigitte Audy: În domeniul handicapului, am organizat recent un congres pentru autism, au venit experți din toate țările să ne spună că acei copii, care aveau o formă severă de autism și nu reacționau deloc la alți stimuli, când li se arăta o tabletă – sigur, ca primă reacție, le era teamă, era previzibil - însă grație digitalului, aceștia au învațat un nou mod de limbaj, de comunicare.

De asemenea, este vizibil efectul utilizării apelului la digital asupra tinerilor care înregistrează rezultate foarte slabe la școală (eșec școlar). Metoda de predare la școală nu îi atrage -– în cazul lor, avem multe exemple de aplicații care permit un mod atractiv pentru ei, cazuri în care s-a dovedit că mediul digital ajută până în cele mai mici detalii. Cu ajutorul unor laboratoare în care se pot tipări produse 3D (cu ajutorul imprimantelor 3D), aceștia au văzut cum poți să „tipărești” o idee și să o arăți 3D. Practic, aceste laboratoare traduc o idee într-un obiect, iar pentru tineri este atractiv, un astfel de conținut îi captivează.

Avem multe exemple astăzi. Evident că nu totul poate fi digital. Dar avem multe exemple în care digitalul arată că poți să te întorci la bază. Cred foarte puternic în acest lucru. Pornind de la exemplul banal al CV-ului - dacă nu folosești un computer pentru a scrie CV-ul, nu ai nici o șansă în fața angajatorilor - în lumea de astăzi, dacă nu ești conectat, ești privat de o serie de beneficii.

Am finanțat și proiecte de tipul producției de conținut pedagogic pentru matematică, un conținut atât de bine pus la punct încât o persoană poate să facă progrese și la modul auto-didact, însă având alături pe cineva care să îl îndrume și să îl susțină. Avem 7.000 angajați  care susțin benevol susțin organizațiile care implementează astfel de proiecte și pe acești beneficiari, pentru a oferi această posibilă îndrumare.

EurActiv.ro: În România, pentru a include conținutul digital în curriculum este necesară parcurgerea unui întreg proces birocratic.

Brigitte Audy: În Franța este la fel și este firesc. Noi nu ne substituim educației naționale. Suntem complementari, de aceea lucrăm foarte mult cu asociații care să le propună profesorilor de la clasă conținut complementar. Mai ales atunci când vorbim de „digitalul solidar”, acel digital care facilitează persoanelor/categoriilor altfel excluse să aibă o șansă reală de integrare, de autonomie.

Rolul nostru nu este de a spune școlilor ce este bine să facă – dar putem să fim inovativi, să căutăm soluții care nu există astăzi pentru anumite categorii și care despre care știm că pot ameliora anumite situații, prin acel "digital solidar" extrem de important.