România este pe locul 28 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte indicele DESI - Digital Economic and Society Index, calculat de Comisia Europeană, deși are un potenţial foarte mare de dezvoltare în acest domeniu, arată o analiză PwC.

„Nouă românilor ne place să ne mândrim cu vitezele excepţionale ale serviciilor noaste de bandă largă de mare viteză, cu calitatea specialiştilor IT, care sunt foarte căutaţi de către marii jucători globali din domeniul tehnologiei, şi cu invenţiile şi aplicaţiile IT lansate în România. Însă privită la nivel statistic, performanţa ţării noastre în ceea ce priveşte digitalizarea este mai degrabă modestă. Mai avem încă multe de făcut pentru a beneficia cu adevărat de a patra revoluţie industrială, cea digitală, iar analiza PwC a venit cu o serie de recomandări pentru a valorifica la maximum potenţialul ţării”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România, coordonatorul acestui studiu.

Deşi performanţele României sunt excepționale cu privire la abonamentele la servicii de bandă largă de mare viteză (locul 2 în Uniunea Europeană) şi cu privire la prețul relativ raportat la venit pentru serviciile fixe de bandă largă (locul 10), ţara noastră se clasează pe locul 22 din 28 de state membre în ceea ce priveşte conectivitatea, având de recuperat în ceea ce priveşte acoperirea serviciilor de telefonie fixă de bandă largă, precum şi în ceea ce priveşte acoperirea serviciilor mobile 4G. 

În ceea ce priveşte utilizarea internetului, România se situează pe ultimul loc în UE. Deși rețelele de socializare şi apelurile video sunt utilizate tot mai frecvent, românii manifestă reticenţă în ceea ce priveşte tranzacţiile şi serviciile bancare online. Astfel, doar 12% din populaţia ţării face achiziţii online, iar 90% din volumul comenzilor plasate online au fost achitate cu numerar la livrare, arată studiul citat.

Raportul este mult mai bun în mediul urban, unde utilizatorii folosesc frecvent telefoanele mobile pentru cumpărături și, mai ales, pentru a compara produsele. 

Dar și la nivelul companiilor, rata de utilizare a Internetului este una dintre cele mai reduse din UE, potrivit oficiului european de statistică Eurostat, ale cărui date arată că 16% din firmele românești nu aveau acces la Internet în 2016. Rezultatul este o întârziere în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale în afaceri, chiar dacă au fost înregistrate unele progrese în ultima perioadă, notează PwC. „Astfel, a crescut ponderea firmelor din România care utilizează platformele de socializare (8%). În schimb, doar 7% dintre IMM-uri îşi vând produsele folosind platforme online, vânzările online reprezentând doar 4,3% din cifra de afaceri a acestor companii. În România însă doar 7% din volumul vânzărilor totale se fac online, mai puţin de jumătate faţă de media UE (16%)”, arată studiul citat.

O altă analiză, efectuată de Organizaţia Naţiunilor Unite, clasează România pe locul 75 din 193 de economii din întreaga lume privind eficienţa e-guvernării. „România ar trebui să se inspire din modelele de bune practici în domeniul digitalizării întâlnite în Uniunea Europeană. Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă Estonia, care a dezvoltat un adevărat ecosistem de servicii digitale sigure şi o infrastructură inteligentă, ceea ce a dus şi la stimularea dezvoltării sectorului IT&C şi a start-up-urilor din domeniul tehnologiei informaţiei”, a spus Ionuţ Simion.

Potrivit unui studiu al firmei de consultanță Valoria, 35% dintre companiile din România spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra afacerii lor, dar numai 31% sunt încrezătoare în legătură cu succesul digitalizării și consideră că au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. 61% dintre companii spun că au dificultăți legate de transformarea digitală. Dintre acestea 39% sunt neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Totuși, numai 2% dintre firmele românești spun că nu au încredere că digitalizarea este bună pentru companie.

Principalul motiv pentru care digitalizarea nu este atât de prezentă în economia românească pe cât ar arăta-o potențialul este nivelul scăzut a competențelor digitale la nivelul populației totale. Și aici România se situează pe ultimul loc în UE, dar PwC notează că s-au înregistrat progrese comparativ cu anul trecut, în special  în ceea ce priveşte numărul persoanelor care accesează mediul online (56%), nivelul competențelor digitale şi numărul de specialiști în Tehnologia Informațiilor și a Comunicațiilor (1,9%). Este de așteptat astfel ca statisticile să se îmbunătățească în următorii ani, însă România mai are mult de lucru până va beneficia pe deplin de piața unică digitală.