Comisia specială condusă de fostul ministru al Justiției, Florin Iordache, dezbat miercuri dacă se impune și cât ar trebui să fie pragul pentru abuz în serviciu. Tudorel Toader prezintă controversatele modificări la legile Justiției.

UPDATE Florin iordache susține că numirea procurorilor șefi s-ar putea să rămână în forma actuală, dar dacă ar fi vorba despre o modificare a procedurii, va fi sesizată Comisia de la Veneția.

Comisia Juridică analizează proiectul de modificare a legilor Justiției după ideile controversate ale ministrului Justiției Tudorel Toader, dar discută și despre „necesitatea” introducerii unui prag financiar infracțiunii de abuz în serviciu (VEZI mai jos discuția legată de prag).

Discuții despre proiectul de modificare a legilor Justiției:

(Cele mai controversate propuneri ale lui Tudorel Toader)

(Cum motivează Consiliul Superior al Magistraturii avizul negativ dat pe proiectul lui Tudorel Toader)

Ministrul Justiției participă la ședință pentru a prezenta proiectului de lege de modificare a celor trei legi ale Justiției.

Cu privire la modalitatea de numire a procurorilor șefi există atașat proiectului de lege și o solicitare către Comisia de la Veneția. „Așteptăm răspunsul Comisiei, dar există riscul foarte previzibil să fie emis avizul în 2018, ceea ce ar duce la o amânare cu aproape 3 luni de zile”, a spus Toader.

Toader a ridicat problema și întreabă Comisia „Iordache” dacă proiectul rămâne la Guvern și să aștepte răspunsul Comisiei de la Veneția sau să intre în discuții direct în Parlament.

Tudorel Toader spune că MCV ne recomandă să fie schimbată procedura de numire a șefilor de parchete, dar că forma finală va fi în acord cu decizia Comisiei de la Veneția.

Inspecția Judiciară va fi o instituție independentă și autonomă, nici în subordinea CSM, nici în subordinea Ministerului Justiției, spune Toader. O lege specială pentru IJ ar urma să fie adoptată în șase luni de la intrarea în vigoare a modificărilor legilor Justiției.

Cătălin Predoiu (PNL): „Să nu invocăm MCV, care recomandă mai multă transparență în selecția propunerilor pentru procurori șefi, nu mecanismul prin care aceștia sunt numiți.”

„Nu punem carul înaintea boilor, oare? Nu ar trebui făcut întâi un audit pentru a vedea starea Justiției și abia apoi să modificăm legile?”

Florin Iordache a precizat că proiectul de modificare a legilor Justiției vor intra pe circuitul legislativ, cu Camera Deputațior primă cameră sesizată, iar Senatul for decizional.

Despre pragul la abuzul în serviciu:

Ministerul Justiției, condus de Tudorel Toader, nu a formulat niciun punct de vedere legat de acest subiect.

„Ministerul Justiției intenționează ca aceste două infracțiuni - abuzul în serviciu și neglijența în serviciu - să facă obiectul unui act normativ separat. Așa se explică faptul că ministerul nu a formulat un punct de vedere”, a afirmat secretarul de stat Mariana Mot în cadrul dezbaterilor comisiei speciale pentru punerea în acord a codurilor penal și de procedură penală cu deciziile de neconstituționalitate ale CCR.

PNL a cerut ca abuzul în serviciu să nu aibă niciun prag financiar.

Reprezentanta Parchetului General a venit cu date statistice:

Din aproape 1700 de dosare cu abuz în serviciu, peste 300 au ajuns în instanță, iar pentru pentru restul au fost sancțiuni administrative, deci nu orice faptă de abuz în serviciu ajunge să fie pedepsită penal.

Tudorel Toader anunță că nu a cerut un aviz de la Comisia de la Veneția în legătură cu pragul pentru această infracțiune.

Propunerea UDMR: 
  
 Art. 297: Abuzul în serviciu 
 (1) Faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu intenție nu îndeplinește un act prevăzut de dispozițiile exprese dintr-o lege, sau îl îndeplinește prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege și prin această cauzează o pagubă materială mai mare de 100.000 lei, ori o vătămare gravă, certă și efectivă a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3  ani sau cu amendă. 
  (2) Faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu intenție îngrădește exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru această o situație de inferioritate pe temei de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenență politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasa sau infecție HIV/SIDA se pedepsește cu închisoare de la o luna la un an sau cu amendă. 
 (3) Dispozițiile aliniatelor (1) și (2) nu se aplică în cazul emiterii, aprobării, sau adoptării actelor normative. 
  
Propunerea USR: 
  
 (1) Faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește prin încălcarea unei legi, a unei ordonanțe sau ordonanțe de urgență a Guvernului și prin această cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupă o funcție publică." 
  
 Că variantă subsidiara, propunem  
  "Art. 297 (1) Faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește prin încălcarea unei legi, a unei ordonanțe sau ordonanțe de urgență a Guvernului și prin această cauzează o pagubă materială mai mare de 1.000 de lei ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupă o funcție publică." 
  
Propunerea PMP: 
  
 Art. 297: Propunem că textul să aibă următorul cuprins: 
 (1)Faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu intenție nu îndeplinește un act prevăzut de dispozițiile exprese dintr-o lege, ordonanța de Guvern sau ordonanța de urgență a Guvernului sau îl îndeplinește prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanța de Guvern sau ordonanța de urgență a Guvernului și prin această cauzează o vătămare efectivă a drepturilor fundamentale sau intereselor legitime ale unei persoane fizice  sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupă o funcție publică. 
  
 După alineatul (1) se introduce un nou alineat (1^1) cu următorul cuprins: 
  
 (1^1) Cu aceeași pedeapsă se sancționează și faptă funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu intenție nu îndeplinește un act prevăzut de dispozițiile exprese dintr-o lege, ordonanța de Guvern sau ordonanța de urgență a Guvernului sau îl îndeplinește prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanța de Guvern sau ordonanța de urgență a Guvernului și prin această cauzează o pagubă însemnată și efectivă punând în pericol grav desfășurarea activității unei autorități publice, instituții publice, ori unei regii autonome, societăți comerciale ori altei persoanei juridice sau fizice. 
  
Alte propuneri:

Uniunea Națională a Barourilor - 100.000 lei

Procurorul Constantin Sima - 200.000 lei

Uniunea Națională a Judecătorilor din România - pagubă echivalentă cu minim 10 salarii minime pe economie.