Curtea Constituțională a decis miercuri că Ordonanța de urgență este constituțională, în măsura în care restrângerea drepturilor este făcută prin lege.

UPDATE

Fără o lege care să permită restrângerea exercițiului unor drepturi nu se va putea face mai nimic în starea de alertă, a declarat Avocatul Poporului Renate Weber pentru Agerpres, referindu-se la decizia Curții Constituționale a României.

"A fost respinsă una dintre excepțiile ridicate de noi, a fost însă admisă cealaltă excepție și Curtea este foarte fermă în felul în care spune că restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți nu poate fi făcută pe durata stării de alertă decât prin lege. Ba mai mult, Curtea trimite inclusiv la considerentele deciziei anterioare cu privire la starea de urgență, deci, din punctul acesta de vedere, eu cred că putem spune că la Curtea Constituțională s-a interpretat că restrângerea exercițiului unor drepturi a fost considerată pe linia a ceea ce noi am sesizat Curții, deci, cred că, din acest moment, fără o lege care să se refere în mod expres, care să permită în mod expres restrângerea exercițiului unor categorii (de drepturi - n.r.) nu se va putea face mai nimic în starea de alertă", a explicat Weber.

+++

Decizia a fost luată cu majoritate de voturi.

CCR a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență sunt constituționale în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale.

În același timp, judecătorii constituționali au respins, în unanimitate, sesizarea Avocatului Poporului privind articolul 2 litera f din OUG 21/2004.

Pe 6 mai, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională cu o excepția de neconstituționalitate referitoare la Ordonanța de Urgență a Guvernului privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, susținând că delegarea unor atribuții de legiferare către autorități administrative având ca finalitate restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale încalcă principiul separației puterilor, precum și prevederile constituționale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării.

Proiectul de lege elaborat de Guvern prin care se va institui starea de alertă este în dezbatere miercuri la Camera Deputaților, după ce Senatul l-a adoptat marți seara, modificându-l semnificativ. 

Legea care instituie starea de alertă, adoptată/ Amendamentul neconstituțional depus de PNL, respins

Mai mult pe EurActiv »