Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a prezentat ca motiv de revocare al procurorului general un document realizat de un alt procuror, întrebându-se ce căuta la dosarul lui Augustin Lazăr.

UPDATE:

Ordonanța de clasare a unui dosar în care acuzat era Klaus Iohannis este noul motiv de dispută între ministrul justiției și procurorul general. Tudorel Toader a prezentat această ordonanță, încercând să sugereze că a fost dispusă de Augustin Lazăr pe vremea când era procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba.

În replică, Augustin Lazăr a spus că „a aflat abia după o săptămână de suspans” că ordonanța de clasare invocată de ministrul justiției nu a fost emisă, confirmată sau verificată de el, când era procuror la Alba Iulia, apreciind că acesta este „un mod tipic de manipulare prin distorsionarea adevărului”.

Lazăr afirmă că ministrul justiției exploatează o eroare de grefă survenită în martie 2016, făcută cu ocazia selectării lucrărilor necesare pentru procedura de numire în funcția de procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. „Efectuând copii după documente redactate de A. Lazăr, grefiera a fotocopiat, urmare a unei erori generate de identitatea numelui de familie, ordonanța emisă de procurorul șef adjunct de secție Cristian A. Lazăr din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Această ordonanță de disjungere cu privire la alte persoane a ajuns prin declinarea competenței la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, dosar pe care l-am repartizat, spre soluționare, unui procuror”.

Copiile mai multor lucrări au fost introduse într-un plic și depuse împreună cu proiectul de management la Ministerul Justiției, unde eroarea a fost observată și înlăturată, se arată în comunicatul lui Augustin Lazăr. Proiectul a fost publicat pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii în perioada 4-21 aprilie 2016, fiind pus în dezbatere publică, perioadă în care s-au efectuat verificări asupra candidatului. „Printr-o adresă emisă, Consiliul Superior al Magistraturii ne-a comunicat că această ordonanță de clasare, aparținând altui procuror, nu s-a aflat în dosarul de candidatură. De altfel, documentul care poartă numele altui procuror nu poate fi utilizat pentru verificarea raționamentului juridic al candidatului”.

Replica lui Tudorel Toader nu s-a lăsat așteptată:

„Simple precizari ! Nu a fost si nu este nici o eroare referitoare la ordonanta de clasare din dosarul de candidatura a lui A. Lazar. Intrebarea mea era urmatoarea - cum se justifica o astfel de ordonanta in dosar. In sfarsit aflam si " justificarea"- a gresit grefiera care a multiplicat lucrarile acestuia”, a scris ministrul pe Facebook.

++++++++++++++++++++++++

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a postat joi pe site-ul Ministerului precizarile privind numirea în funcția de procuror general a lui Augustin Lazăr, de la anunțul de candidatură pentru funcție până la atribuțiile președintelui țării.

În deschiderea comunicatului se arată că "prezentele dezvoltări nu se adaugă la raportul de evaluare prezentat în data de 24 octombrie 2018".

Toader anunță pe portalul just.ro că pe data de 17 Februarie 2016, pe site-ul Ministerului Justiției, a fost postat anunțul cu privire la declanșarea procedurii de recrutare pentru ocuparea funcției de Procuror General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Anunțul de recrutare a fost însoțit de publicarea criteriilor avute în vedere pentru ocuparea funcției de Procuror General, iar la capitolul Condiții prevăzute de lege sunt enumerate următoarele: (a) Vechime minimă de 10 ani în funcția de judecător sau procuror;(b) Calificativul ”foarte bine” la ultima evaluare; (c) Nu au fost sancționați în ultimii 3 ani.

De asemenea, el mai arată că termenul limită pentru depunerea candidaturilor a fost data de 16 martie 2018.

Ministrul enumeră și probleme în dosarul lui Augustin Lazăr de candidatură, printre care: "Candidatura domnului procuror Augustin Lazăr a fost înregistrată la Ministerul Justiției printr-un email transmis în data de 15 Martie 2016, ora 12:27 către Direcția Resurse Umane. Din copia email-ului se poate observa că s-au atașat doar un curriculum vitae și o scrisoare de intenție. Din analiza dosarului și a înregistrărilor din registratura Ministerului Justiției, rezultă că nu au fost depuse alte documente nici la această dată, nici la o dată ulterioară, lipsind inclusiv proiectul privind exercitarea atribuțiilor specifice funcției de conducere".

Tudorel Toader mai menționează că, la data de 18 martie 2016, conform unei adrese identificate la dosar, Ministerul Justiției a solicitat Consiliului Superior al Magistraturii furnizarea unor informații referitoare la cei 4 candidați cu referire expresă la: "vechimea în funcția de judecător/procuror, calificativul obținut la ultima evaluare a activității profesionale și eventualele sancțiuni disciplinare aplicate în ultimii trei ani sau proceduri disciplinare în curs. La această solicitare, în registratura MJ sau la dosarul de numire, nu este niciun răspuns și niciun document provenit de la Consiliului Superior al Magistraturii".

În comunicat se mai arată faptul că "în dosarul de candidatură nu s-a identificat nici un document care să dovedească îndeplinirea criteriului de la capitolul Condiții prevăzute de lege din anunțul de pe site-ul Ministerului Justiției, și anume obținerea calificativul ”foarte bine” la ultima evaluare".

Precizările integrale făcute de Tudorel Toader pot fi consultate aici.