Guvernul a definitivat vineri cadrul legislativ pentru operaționalizarea Casei de Comerț Unirea, o inițiativă a Guvernului condus de Viorica Dăncilă, dar care a eșuat încă de la început.

Guvernul Ciucă a decis acum să adopte Ordonanța de Urgență ce completează OUG nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară.  

Astfel, se introduc o serie de măsuri care permit operatorilor economici, la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, să fundamenteze bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022, putând astfel să crească operaționalizarea acestora.

Fondurile vor putea fi utilizate pentru reorganizarea și eficientizarea activităților în domenii-cheie (tehnic, operațional și marketing), menținerea și atragerea de personal cu pregătire și experiență profesională, precum și îndeplinirea obiectivelor de politică salarială.  

În acest scop, operatorii economici vor realiza și aproba programe de dezvoltare, care vor cuprinde măsuri ce vizează creșterea profitului/reducerea pierderilor, după caz, majorarea cifrei de afaceri, sporirea productivității muncii, reducerea plăților și a creanțelor restante.  

„Casa de Comerț Unirea este un instrument necesar economiei de piață, care vizează în principal valorificarea produselor agro-alimentare pe piața internă a României, cu accent deosebit pe preluarea și valorifocarea producțiilor realizate de micii producători. Prin intermediul acestui instrument, asigurăm accesul ritmic al consumatorilor la produse de proaspete, de calitate, prin lanțul scurt de aprovizionare, evitându-se intermedierea și deformarea prețurilor”, a transmis ministrul Petre Daea.

+++

O idee moartă din fașă a Guvernului Dăncilă

În 29 noiembrie 2018, Guvernul Dăncilă a adoptat, într-o ședința solemnă care a avut loc la Alba Iulia, o Hotărâre prin care a înființat o nouă firmă de stat: Societatea Națională "Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A.

Capitalul social al firmei, în valoare de 100.000 de lei, a decis Guvernul atunci, este deținut integral de stat, drepturile și obligațiile ce decurg din calitatea de acționar al statului fiind exercitate de Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. 

Casa de Comerț Unirea a fost un proiect inițiat de tot de Petre Daea și își propunea să devină un lanț de 60 de magazine cu produse românești care să concureze cu marii retaileri, potrivit Economedia.ro. Singurele magazine care au fost deschise au fost o „brânzărie” în Sibiu și un magazin în București. Ambele s-au închis însă pentru că firma deținută de statul român nu a putut plăti marfa luată de la producători.

Este și exemplul unui magazin din Sibiu, inaugurat în 2019 de Petre Daea, dar care s-a transformat rapid într-un aprozar cu rafturile goale, exact ca în perioada comunistă. Daea susținea la deschiderea magazinului că în Brânzăria de la Sibiu producătorii își pot comercializa marfa fără să achite vreo taxă, iar chiria spațiului este suportată de Casa Română de Comerț Unirea.

Magazinul nu a mai fost aprovizionat pentru că producătorii de lactate și brânzeturi cu care are contracte nu au fost plătiți și au renunțat să mai lucreze cu firma de stat, potrivit Turnul Sfatului.

În octombrie 2020, compania a închis cele două magazine pe care le opera.

De principiu, însă, Casa de Comerț Unirea a continuat să funcționeze, la centru, plătind salarii, deși nu are activitate prin magazine.

În 2019, Casa de Comerț Unirea a avut venituri de sub 2 milioane lei, dar cheltuieli de 9 milioane de lei. Conform datelor furnizate de conducerea executivă a Casei Unirea, pierderile anului 2019 au fost în cuantum de 7,15 milioane lei, cauzate de cheltuieli și investiții mari, neprofitabile.

Nici în 2020 situația nu s-a îmbunătățit. „Pe parcursul a cel puțin șase luni în decursul anului 2020 a fost analizată activitatea acestor magazine (București și Sibiu puncte fixe, Gruiu, Pitești, Slatina puncte mobile n.red) prin comparație cu perioada similară din 2019 și nu a putut fi identificată nicio lună cu venituri peste cheltuieli deoarece și aceste magazine au fost deschise fără o analiză economici-financiară rentabilă”, se arată într-un raport al Consiliului de Administrație.

Per total, pierderile anului 2020 au fost în cuantum de 5,41 milioane lei și au provenit în principal din cheltuielile de personal, care au generat peste 50% din pierderi.

Pierderea primului semestru al anului 2021 a fost în luna iunie 2021 în cuantum de 1.275.400 lei, dar, în urma deciziilor luate pentru reducerea costurilor, în luna iulie 2021 aceasta a putut fi diminuată, ajungând la 953.896 lei, se arată într-un document transmis de companie.