Norica Nicolai consideră că se va ajunge la un nou blocaj instituțional dacă Iohannis va refuza să mute Ambasada României la Ierusalim.Teodor Meleșcanu a spus că schimbarea sediului unei ambasade nu intră în atribuțiile președintelui din Constituție.

Înainte de întrevederea de la Cotroceni dintre președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă, eurodeputata ALDE Norica Nicolai a declarat, la RFI, că discuția nu va schimba probabil în niciun fel decizia Guvernului de a prospecta posibilitatea schimbării reședinței ambasadei României de la Tel Aviv la Ierusalim.

”Cred că lucrurile acestea trebuiau discutate într-o cooperare instituțională foarte bună în materie de politică externă, pentru că ambele componente și Președinția și Guvernul României au responsabilitate partajată în materie de politică externă”, a declarat Nicolai.

Atenționată că, de fapt, Guvernul este cel care l-a ocolit pe președinte în acest subiect, Norica Nicolai a replicat: ”Nu l-a ocolit deloc, pentru că și-a realizat atribuțiile pe care le avea, după lege. Acel memorandum nu ia decizia, ci solicită o analiză în vederea luării acestei decizii. Deci în momentul de față, lucrurile se pot negocia, deși în opinia mea, lucrurile sunt cam decise și opțiunea pentru SUA și deciziile pe care acestea le iau, pe care România se vede că le urmează este vizibilă”.

Întrebată ce ar mai fi de negociat, din moment ce lucrurile sunt decise, eurodeputata ALDE a răspuns: ”Președintele poate fi convins de justețea acestei decizii sau poate să convingă cealaltă parte că această decizie nu este în interesul României, dar nimeni nu încearcă să facă lucrul ăsta”. 

Atribuțiile președintelui, în interpretarea ALDE

În cazul în care președintele Klaus Iohannis se opune mutării Ambasadei, Norica Nicolai a afirmat că se va ajunge din la un blocaj instituțional, care nu este de dorit”.

Întrebată dacă Ambasada României poate fi mutată la Ierusalim, fără ca președintele să fie de acord, Norica Nicolai a precizat că, din punctul său de vedere, ”în arhitectura noastră constituțională, președintelui i se dau atribuții de politică externă, în special în numirea ambasadorilor. Niciodată, nimeni nu s-a gândit la chestiuni de tipul acesta, mutarea ambasadelor. De regulă, Guvernul o face”.

Declarațiile ministrului de Externe, făcute miercurea trecută în cadrul Comisiei de politică externă a Camerei Deputaților, merg pe aceeași logică a neimplicării șefului statului în decizia de mutare a Ambasadei. 

Unul dintre membrii Comisiei a susținut că a fost încălcată procedura în cazul memorandumului privind analizarea oportunității mutării misiunii diplomatice, aducând ca argumente câteva articole de lege, printre care art. 91, alineatul 2 din Constituție: ”Președintele, la propunerea Guvernului, acreditează și recheamă reprezentanții diplomatici ai României și aprobă înființarea, desființarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice”.

”Mă scuzați, n-am auzit cuvântul schimbarea (sediului). Nu e în Constituție”, a replicat Teodor Meleșcanu.

Ministrul de Externe a mai spus că, dacă vor exista decizii diferite ”ne putem duce la CCR, ”mergem pe toate mecanismele”.

În ceea ce privește apariția chestiunii pe agendă, Meleșcanu a explicat că s-a luat în discuție problema după anunțul SUA privind mutarea misiunii sale diplomatice.