Porțile maritime ale Republicii Moldova sunt de câteva luni de zile arena unei bătălii în justiție și în mass-media din Moldova și de peste hotare. Pe de o parte este Danube Logistics SRL, investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), iar pe de alta compania Bemol Retail SRL, operatorul rețelei de benzinării Bemol.

Cum de s-a ajuns aici, în condițiile în care 10 ani în urmă cele două companii, porneau la drum împreună? O întrebare care necesită un răspuns detaliat.

Cum din manager să devii proprietar

Pe 29 decembrie 2004, Guvernul Republicii Moldova a semnat cu grupul de companii azere Azpetrol un set de acorduri privind finalizarea construcției la Giurgiulești a unui terminal petrolier, a unui port de pasageri și de mărfuri, a unei rafinării de petrol și a unei rețele de benzinării. În plus Azpetrol achita și datoria de circa 20 de milioane de dolari a Guvernului față de BERD. În schimb Guvernul a oferit o serie avantaje fiscale, precum scutirea timp de opt ani, de plata TVA și a taxelor vamale la importul produselor petroliere, terenuri pentru infrastructura Portului.

În anul 2005, Azpetrol a avut probleme cu autoritățile din Azerbaidjan și investitor a devenit compania olandeză Easeur Holding BV, iar companiile Azpetrol, Azertrans și Azpetrol Refinery, au fost redenumite în Bemol Retail, Danube Logistics și Bemol Refinary.

Tot în această perioadă de administrarea afacerilor s-a ocupat Thomas Moser, având calitate de vice-președinte și apoi președinte al Easeur Holding BV, Bemol Retail SRL și Danube Logistics SRL.

Potrivit unui comunicat de presă al Danube Logistics, în anul 2011, Easeur Holding BV fiind supra-îndatorată, a convenit cu creditorul principal Credit Suisse și creditorul subordonat New Ventures Capital NV (companie deținută de Rafiq Aliyev), asupra unui acord amiabil de stingere a datoriei sale față de Credit Suisse, după un șir de încercări eșuate de a rambursa împrumutul expirat.

În baza acestui acord, Danube Logistics Holding BV, reprezentând la acel moment un vehicul investițional instituit de către Credit Suisse și Thomas Moser, a achiziționat de la Easeur Holding BV 80% din acțiunile Danube Logistics SRL, preluând totodată și datoriile acesteia față de Easeur Holding BV și Bemol Retail SRL. În schimbul acestor active, Danube Logistics Holding BV a preluat împrumutul expirat al Easeur Holding BV față de Credit Suisse, în valoare de 28,6 milioane de dolari. Ținând cont și de datoriile Danube Logistics SRL față de terți, în valoare de 7,5 milioane de dolari, Danube Logistics Holding BV a preluat de la Easeur o datorie consolidată de 36,1 milioane de dolari, se precizează în comunicat.

În anul 2011 președinte al Easeur Holding era Thomas Moser și tot el reprezenta compania Danube Logistics. Astfel rezultă că de fapt a negociat cu sine însuși și în aceste condiții nu pare deloc întâmplător că Moser se declară drept beneficiar al acestor active. Aceasta chiar dacă el nu a investit practic nimic în afacerea care acum aduce sute de milioane.

Însă, oficial pentru pachetul de acțiuni al Danube Logistics, companie ce a investit circa 50 de milioane de dolari în Portului Internațional Liber Giurgiulești, Danube Logistics Holding BV din Olanda a achitat doar câteva sute de dolari.

BERD care deținea 20% nu a primit nici-un ban, dar a continuat să acorde credite. Este adevărat că după cum susțin cei de la Danube, 

profiturile Danube Logistics Holding B.V. se repartizează conform unui acord de distribuire a profitului încheiat între BERD și o companie a cărei beneficiar final este Thomas Moser.

Compania Bemol Retail SRL nu a dorit să comenteze comunicatul Danube, precizând că o face din respect pentru independența sistemului judecătoresc din Moldova și Olanda:

Considerăm, că orice afirmații a părților în proces sunt acceptabile a fi făcute publice doar după pronunțarea hotărârii judecătorești, întrucât până la acel moment acestea sunt nu altceva decât presiune asupra instanței de judecată cu scopul de a influența mersul legal al cercetării judecătorești, și în final, însăși decizia instanței, potrivit administrației Bemol.

Schema de proprietate a Portului Giurgiulești

Am căutat în bazele de date din Moldova, Olanda și Cipru ca să vedem unde apare Thomas Moser ca beneficiar, dar nu l-am găsit nicăieri în calitate de investitor și proprietar.

Astfel la Danube Logistics SRL din Moldova singur fondator este Danube Logistics Holding BV din Olanda. La ultima firmă 100% din capital este deținut de Danube Holding BV. Ambele însă au aceeași adresă - 1097 JB, Prins Bernhardplein 200 Amsterdam, Netherlands.

Fondator la Danube Holding BV este firma Thomo Invest Ltd din Cipru, care are ca administrator și proprietar subsidiara din Cipru a firmei Intertrust Director Services Ltd, un grup ce oferă servicii de consultanță pentru cei care își deschid firme în paradisuri fiscale.

Surse de pe piață spun că Intertrust Director Services Ltd ar putea să reprezinte interesele și a unor foști sau actuali oficiali din Moldova, dar și din străinătate, care însă nu vor să-și dezvăluie identitatea.

Analiză realizată și preluată de pe Mold-Street.com