Firmele care înregistrează la 30 septembrie datorii la bugetul de stat vor fi scutite de penalitățile de întârziere în cazul în care vor achita obligațiile principale de plată până la 31 martie, iar până la 30 iunie dobânzile aferente.

Prevederile, care nu se aplică firmelor aflate în insolvență, sunt incluse într-un proiect de ordonanță de urgență publicat de Ministerul Finanțelor Publice.

Nota de fundamentare a proiectului nu are completate rubricile referitoare la impactul financiar asupra bugetului al acestor măsuri.

Potrivit proiectului, penalitățile de întârziere aplicate pentru datoriile înregistrate vor fi anulate dacă firmele îndeplinesc o serie de condiții, printre care stingerea, până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală, a eventualelor dobânzi calculate până la data achitării obligațiilor de plată principale.

De asemenea, trebuie să achite datoriile principale curente, până la data depunerii cererii de anulare a penalităților de întârziere, cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie și 31 martie 2016.

Firmele cu datorii vor depune toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data înregistrării cererii de anulare a penalităților de întârziere, al cărei termen maxim este 30 iunie 2016.

Prin proiectul de act normativ, guvernul vrea să anuleze și penalitățile de întârziere datorate și neachitate la 30 septembrie 2015, aferente obligațiilor de plată principale cu termene de plată anterioare acestei date și stinse până atunci, cu condiția ca până la 31 martie firmele să stingă dobânzile aferente respectivelor obligații de plată principale și să depună cererea de anulare a penalităților de întârziere până la 30 iunie 2016.

„De subliniat că în sintagma «datorate și nestinse» se includ și penalitățile de întârziere ce nu sunt stabilite la 30 septembrie 2015, dar se vor stabili ulterior acestei date, prin decizie emisă de organul fiscal”, menționează nota de fundamentare a proiectului.

În prezent, penalitățile de întârziere la plata obligațiilor fiscale sunt calculate ca procent din obligația principală în funcție de întârzierea la plata acestora față de scadență.

Prin aceste măsuri, guvernul susține că urmărește stimularea achitării voluntare de către contribuabili a obligațiilor de plată restante la buget, maximizarea încasărilor bugetare, stimularea mediului economic și diminuarea arieratelor bugetare.

Contribuabilii cărora le-au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii, la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, au posibilitatea de a efectua plăți din sumele indisponibilizate ca efect al popririi, măsura aplicându-se temporar, pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanței și 30 iunie 2016. Totodată, măsura se va aplica și pentru popririle înființate ulterior intrării în vigoare a actului normativ, dar până la 30 iunie.

Cine nu poate beneficia de anulare 

Facilitatea fiscală nu se aplică pentru cei care au datorii bugetare provenite din obligațiile de plată rezultate din redevențe, chirii sau dividende, cu excepția redevențelor miniere, a celor petroliere și a redevențelor rezultate din contracte de concesiune, arendă și alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinație agricolă, încheiate de Agenția Domeniilor Statului.

La rândul lor, companiile aflate în insolvență nu vor beneficia de anularea penalităților de întârziere la plata datoriilor, „întrucât acești contribuabili se află sub un regim special în ceea ce privește modul de îndeplinire a obligațiilor de plată”.

Pentru autoritățile locale, facilitatea se acordă în condițiile în care consiliul local emite o hotărâre în acest sens, caz în care vor fi anulate jumătate din majorările de întârziere ce reprezintă componenta de penalitate de întârziere.

Penalitățile de întârziere pentru datoriile cu termene de plată până la 30 septembrie care au fost stabilite prin decizie de impunere în urma unei inspecții fiscale începută înainte de intrarea în vigoare a actului normativ se anulează dacă toate diferențele de obligații de plată principale și dobânzile aferente acestora sunt stinse până la termenele prevăzute în Codul de procedură fiscală.

În acest caz, cererea de anulare a penalităților de întârziere se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.

În situația inspecțiilor fiscale care încep după intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Fiscul va lua în considerare declarațiile rectificative depuse de contribuabili în termen de zece zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.

Procedura de aplicare a ordonanței de urgență se va aproba în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia, prin ordin al președintelui ANAF, în cazul creanțelor administrate de către organul fiscal central sau prin ordin al conducătorului instituției sau autorității publice, în cazul obligațiilor de plată individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal central.

Proiectul poate fi consultat aici, iar nota de fundamentare aici.