Președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, nu crede că prețul carburanților a crescut, chiar dacă, în ultimele zile, benzina și motorina s-au scumpit treaptat.

„Eu nu am văzut nicio scumpire la carburant. Știu că au existat niște majorări de prețuri. Sunt niște diferențe de prețuri foarte mari care pot să meargă până la 10%. (...) Duceți-vă în București și o să vedeți că sunt prețuri diferite, la 5 stații sunt prețuri diferite. Am călătorit vara asta în toată țara și am văzut prețuri diferite în mai multe orașe. (...) În momentul în care am hotărât să eliminăm acciza la carburant, nu s-au micșorat prețurile. Singurul efect a fost un minus de venit la buget", a explicat Tăriceanu fenomenul scumpirii carburanților.

Adevărul

"Tăriceanu spune că nu a văzut nicio scumpire la carburant. Să vă spun eu cum stau lucrurile: individul care sare peste rând la coadă la permise de conducere sigur nu merge să cumpere benzină. Habar nu are care e prețul. Ignorați-l. Un mincinos", a reacționat, imediat, eurodeputatul Siegfried Mureșan.

În ciuda a ceea ce vede liderul ALDE Călin Popescu Tăriceanu, prețul la carburanți s-a scumpit, treptat, în ultimele zile.

"Comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 5.8%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 13.5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 6.7%, ceea ce înseamnă ca un plin (50 de litri) costă astăzi cu 15.5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile", explică peco-online.ro.

 

 

Președintele Senatului are, într-adevăr, dreptate într-o singură chestiune, aceea că în urma eliminării accizei la carburant nu s-au micșorat prețurile, fapt pentru care Guvernul a decis să o reintroducă.

„Supraacciza la carburanți va fi o decizie implementată în toamna aceasta, dar încă se negociază cu producătorii. Atunci când ea a fost scoasă, odată cu celebra taxă de stâlp, la pompă nu s-a văzut nicio îmbunătățire, iar atunci a fost scoasă pentru a ușura povara fiscală pe cetățeni. Dacă tot nu s-a ușurat, să o punem la loc, măcar din banii ăia poate mai facem un spital, că nu am scos-o ca să se îmbogățească distribuitorii", spunea premierul Mihai Tudose la sfârșitul lunii august, când a fost adoptată, din nou, supraacciza la combustibili.

În această perioadă, România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină. În cazul motorinei, țara noastră este situată pe locul 2 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Luxemburg. Comparativ cu celelalte țări UE, România se clasează pe locul 8 la benzină fără taxe, că fiind cea mai ieftină, după Belgia, Cehia, Franța, Lituania, Polonia, Slovenia, Regatul Unit, în timp ce motorină fără taxe comercializată la noi este pe locul al 14-lea în topul celor mai mici prețuri, după Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Polonia, Slovenia, Regatul Unit, potrivit datelor Comisiei Europene, citate de peco-online.ro.

Proiectul de ordonanță de Guvern redactat de Ministerul Finanțelor prin care este modificat Codul Fiscal, aduce o majorare semnificativă a accizelor la carburanți de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că șoferii plătesc mai mult pentru benzină și motorină, în timp ce patronii sau acționarii companiilor nu vor mai plăti deloc impozit pe dividende din 2018.  Practic, Ministerul Finanțelor a propus revenirea accizelor la carburanți exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014. În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină crește, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, potrivit News.ro.