Scopul vaccinului este de a instrui sistemul imunitar să recunoască și să combată pericolul.

Intră în sânge și, ca un cal troian, poartă cu el instrucțiunile pentru a face celulele canceroase să fie recunoscute de sistemul imunitar. Prin această acțiune, sporește răspunsul împotriva cancerului și, de asemenea, eficacitatea medicamentelor de imunoterapie, contracarând fenomenele de rezistență la aceste tratamente. Acesta este potențialul vaccinului anti-cancer dezvoltat de cercetătorii italieni, scrie agenția ANSA.

Caracteristicile sale au fost ilustrate în Science Translational Medicine de către cercetătorii de la laboratorul de imunoreglare Armenise-Harvard de la Institutul Italian de Medicină Genomică (IIGM) și de compania italo-elvețiană de biotehnologie Nouscom. Vaccinurile terapeutice împotriva cancerului sunt un domeniu în care cercetarea este angajată de mult timp. Ca și în cazul vaccinurilor preventive utilizate pentru bolile infecțioase, scopul lor este de a instrui sistemul imunitar să recunoască și să combată pericolul.

În acest caz, este vorba despre cancer, care este identificat pe baza proteinelor specifice celulelor tumorale.

Sunt mai multe strategii în studiu: una dintre acestea, cea a ARN-ului mesager pe care se bazează unele vaccinuri împotriva COVID-19 derivă tocmai din această linie de cercetare. În acest caz, vaccinul folosește un adenovirus gorilă, devenit inofensiv și însărcinat să transporte diferite trăsături ale celulelor tumorale împotriva cărora să țintească sistemul imunitar. Produsul a făcut obiectul unui studiu clinic, care a implicat 12 pacienți cu un subtip de cancer de colon (definit cu instabilitate a microsateliților) în fază metastazică. Pe lângă vaccin, pacienții au primit un medicament de imunoterapie, care aparține familiei inhibitorilor de checkpoint imunitare și au răspuns în mare măsură la tratament; eficacitatea la unii dintre ei s-a întins pe aproximativ doi ani.

Echipa de cercetători a descoperit că vaccinul își exercită acțiunea prin creșterea anumitor celule imunitare, care au funcția de a identifica și de a ucide celulele infectate cu virus sau celulele canceroase. Este vorba despre o populație particulară de limfocite CD8+ cu caracteristici asemănătoare celulelor stem și care reușește să scape de mecanismele de epuizare cu care se confruntă, de obicei, celulele imunitare expuse cronic cancerului. Acest lucru vă permite să aveți o rezervă capabilă să lupte împotriva bolii.

"Am înțeles care este mecanismul de acțiune, care determină eficacitatea vaccinului: datorită acestor cunoștințe sporite putem transforma analizele noastre experimentale în terapii țintite mai precise pentru fiecare pacient", explică Luigia Pace, directorul laboratorului de imunoreglare Armenise-Harvard cu sediul la Institutul Cardiolo - Fundația Piemont pentru Oncologie - IRCCS (Istituto di Candiolo - Fondazione del Piemonte per l'Oncologia - IRCCS).

"În plus, având în vedere că tehnica de realizare a acestor vaccinuri este testată și că datele obținute în primul studiu clinic sunt foarte promițătoare, există o posibilitate reală de a crea noi vaccinuri eficiente împotriva multor alte tipuri de cancer", concluzionează Pace.

Sursa: RADOR